nähä.

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
I domen står det ju att man kommit fram till att den strandskyddslag som kom 1975 gäller. Så därför får du inte sätta upp ett staket.

Står också "Parterna är överens om att Pia DellaMonro har gett in en ansökan om bygglov och strandskyddsdispens för fritidshus på fastigheten Granhed 3:45" Dvs du har själv insett att du behöver strandskyddsdispens för din byggnad och sökt detta. Du hade ju inte behövt söka det eftersom du påstår att din tomt är undantaget strandskyddslagen.

Dvs du måste även söka dispens för ditt staket, vilket du inte verkar gjort och verkar ju inte kunna få.

Står även att det tillkommit en notering på lantmäteriets sida "att rättighetsuppgifterna kan vara ofullständiga" (dvs detta kan väl vara det som tyder på att strandskyddsundantaget är ändrat) men detta är inget som Pia tar hänsyn till.

TS har ju inte med något dokument visat att hon ska vara undantagen strandskyddslagen som kom 1975. Det papper hon hänvisar till är det som gäller rättighet till väg och även det som lantmäteriet svarar på att det gäller.

Verkar ju som fastigheten tidigare var undantagen från strandskyddet eftersom området skulle bebyggas. Men nu är det ju bebyggt och ny lag kommit så då är det väl lagen från 1975 som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Det vore intressant att veta vad som beslutades vid ansökan om nya strandskyddsdispensen, fick du hemfridszon för hela tomten förutom vid vattnet?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Det togs sannolikt inget beslut utöver att huset som var byggt fick finnas kvar.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Det beror på hus ansökan gjordes, den kan göras för en byggnad eller för att försöka få hela tomten som hemfridszon (tror inte det går i detta fall men intressant att veta ändå).

B nord123 skrev:
Myndighetsmissbruk. Har man köpt en Fastighet/tomt har man rätt till ett ostört leverne.
När förrättningsbeslutet har vunnit laga kraft så kan det inte ändras eller överklagas i efterhand, det är orubbligt.
Egendomsskyddet finns inskrivet i grundlagen och gäller över alla underliggande lagar.
Domstol har slagit fast att ett beslut om strandskydd är oförenligt med egendomsskyddet i grundlagen.
Det låter absurt att en privat tomt inte får se privat ut? Den är ju privat ägd, i detta fallet ut i vattnet!
Privatisera en privat tomt, det ingår i den äganderätt och brukanderätt som ägandet innebär. Det finns inget som hindrar att privatisera sin egna ärligt privatägda tomt. Det är en fullt tillåtet,enligt egendomsskyddet i grundlagen allt annat vore
Jag kan först om någon som inte äger tomten marken försöker privatisera andras marker/timter det är förbjudet enligt lag.
Det finns ingen allemans rätt som gäller inom omter eller hemfridszon, Dessutom gäller ju att folk enligt allemansrätten ska visa hänsyn till markägaren. Allemansrätten är otydlig och luddig strider mot egendomsskyddet i grundlagen och är inte definierad.
Allemansrätt och strandskydd är kommunistiska ideer lika som löntagareonder och DDR -politik att tvinga av befolkningen rättigheter och egendomar: Ett billigt sätt från röda sossar att få billiga och låga populistiska poäng genom att dela ut allt åt alla, och nonchalera Grundlagen och EU rätt.
Du är inte jurist va :rofl:

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
B
På sätt och vis.
Jag har tystnadsplikt.

• Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
P
N Nils ST skrev:
Vad är det du inte förstår? Dina så kallade källor är inte tillämpliga i detta fallet eftersom lantmäteriet har svarat på din fråga om servitutet och där har dom svarat helt rätt. Men det är inget jävla servitut eller avtal det handlar om i detta fallet. Du har tolkat deras svar så de ska passa dig men dom säger endast att ditt vägservitut fortfarande gäller eftersom det är ett officialservitut, punkt slut.

Dra dina egna slutsatser. Men läs först.

Jag har en sjötomt med ägodel av sjön från strandkant och utåt. Syns tydligt på tomtksrtan.

Olika sorters tomtmark
Tomt och fastighet
Det finns flera olika sorters tomter och de definieras beroende på vem som äger tomten och hur tomten är belägen.

Allmän tomtmark ägs normalt av kommunen där marken är belägen och skall inte utnyttjas så att allmänheten inte kan nyttja marken.
Tomtmark ägs av fysiska eller juridiska personer och kan nyttjas på de sätt som tomten är godkänd för.

Sjötomten går ner till strandlinjen och ägaren till tomten har ensam nyttjanderätt av tomten ända ner till vattnet.

För en strandtomt, till skillnad mot en sjötomt, har allmänheten rätt att passera över tomten nära strandlinjen.

Sjönära tomt är en tomt från vilken det tar mindre än 5 minuter att gå till näraliggande vatten.

N Nils ST skrev:
Vad är det du inte förstår? Dina så kallade källor är inte tillämpliga i detta fallet eftersom lantmäteriet har svarat på din fråga om servitutet och där har dom svarat helt rätt. Men det är inget jävla servitut eller avtal det handlar om i detta fallet. Du har tolkat deras svar så de ska passa dig men dom säger endast att ditt vägservitut fortfarande gäller eftersom det är ett officialservitut, punkt slut.

Du verkar hitta på egna regler och definitioner, det är inte så det fungerar i ett samhälle med gemensamma lagar och regler.

Men var är det egentliga problemet? Att du inte får sätta staket ner till sjön? Kan du inte sätta staket med grind så är problemet löst? Det verkar ju ändå inte vara någon från allmänheten som utnyttjar stranden på din tomt?

• Gilla
haggle och 1 till
  • Laddar…
P
[QUOTE="hempularen, post: 3615313, member

Strandskyddet kom 1952.

Olika sorters tomtmark

Det finns flera olika sorters tomter och de definieras beroende på vem som äger tomten och hur tomten är belägen.

Allmän tomtmark ägs normalt av kommunen där marken är belägen och skall inte utnyttjas så att allmänheten inte kan nyttja marken.
Tomtmark ägs av fysiska eller juridiska personer och kan nyttjas på de sätt som tomten är godkänd för.

Sjötomten går ner till strandlinjen och ägaren till tomten har ensam nyttjanderätt av tomten ända ner till vattnet.

För en strandtomt, till skillnad mot en sjötomt, ar allmänheten rätt att passera över tomten nära strandlinjen.

Sjönära tomt är en tomt från vilken det tar mindre än 5 minuter att gå till näraliggande vatten.

Eftersom jag äger del av vattnet utanför min strand har jag sjötomt.
Allmänheten har inte rätt att vistas på min sjötomt.

Strandskyddslagen fanns inte 1966. Därmed kan fastigheten knappast ha blivit undantagen redan när den bildades. Däremot så ger ju lagen möjlighet till dispens. Och den vanligaste motiveringen till att ge dispens är om marken redan var ianspråkstagen när lagen infördes (typ 1972 eller - 73 tror jag). Men även om man kan få dispens, så innebär det inte att en fastighet är undantagen strandskyddsreglerna, dispensen kan innebära att en fastighet, eller delar av den blir undantagen, men då måste man först söka och få beviljad dispens.

Men om jag förstod rätt så har byggnad nr. 2 byggts efter att strandskyddslagen infördes? Ansöktes det då om dispens? Eller är den ett svartbygge?[/QUOTE]

P
P Pia DellaMonro skrev:
Hej Anna
18 c § Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om upphävande av eller dispens från strandskyddet får man beakta endast om det område som upphävandet eller dispensen avser
1. redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften.

Det står på sid 4.

På sid 3, längst ner, ser du att hela fastigheten är att betrakta som tomt, Hemfridzon.

Myndigheterna anser också att fastigheten är undantagen strandskyddslagen på grund av
1. Att fastigheten I sin helhet är att betrakta som tomt, dvs hemfridzon, och där allmänheten Inte har tillträde.

Det myndigheterna sedan gör är att de anser, felaktigt, att nya strandskyddslagarna gällde - utan undantag.
Källa Lantmäteriet
Citat ” De lagregler som nu reglerar servitutsfrågor tillkom 1972-01-01. Enligt de övergångsbestämmelser som gäller är huvudprincipen att äldre bestämmelser gäller för servitut tillkomna före 1972-01-01. Jordabalkens regler angående formkrav är således ej tillämpliga på servitut tillkomna före 1972-01-01
Källa 3 Lantmäteriet ons 8 maj 2019 kl. 16:20 skrev Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>: Hej
Citat” När det gäller servitut så är det inte inskrivna i fastighetsregistret om det bildades före 1972. Servitutet ni bifogat är ett officialservitut och bildat av en lantmätare 1966. Det vill säga ett juridiskt gällande servitut.”slut citat
Källa. Lantmäteriet ̊
Förnyelselagen, innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret efter den 31 december 2018.
De berörda fastigheterna är de som har ett avtalsservitut, en nyttjanderätt eller en avkomsträtt kopplat till sig.
De fastigheter som inte berörs är de med officialservitut, inskrivning av tomträtt eller av vattenkraft och vattenreglering.
Gäller alltså min fastighet.

Det du skriver om min granne
citat”
Att grannen envisas med att fiska just vid din brygga är ju rätt tydligt att det bara är på rent jävelskap för att du bråkar.”Slut Citat.

Förstår jag inte alls.

Du förutsätter att det är mitt fel, att jag får skylla mig själv? Återigen, - Utan att veta något om bakomliggande orsaker.

Jag hade inte bråkat med grannen när han jävlades med mig. Gjort allt för att vi ska fungera som grannar. När jag senare anmälde honom handlade det om att - antingen håller han sig på sin tomt, inte bosätter sig jämte mig, eller också flyttar jag.

Har lagt ner en förmögenhet på mina fastigheter, och förlorar mycket på att sälja nu, men jag har inget val.
Du säger säkert rätt åt dig, skyll dig själv- jag ber dig tänka ett varv till.
Vänligen
P,D
Slutligen

Tomt och fastighet

Obs. Jag har sjötomt .

För en strandtomt, till skillnad mot en sjötomt, ar allmänheten rätt att passera över tomten nära strandlinjen.

Vänligen
PD

Nej, du kan äga en fastighet som går hela vägen ner tillvattnet utan att hemfridszonen gör det.

• Gilla
haggle och 4 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
De verkar gjort samma avvägning med grannens friggebod att komplementbostad/friggebod är ok om allmänheten kan passera nära.
Om jag fattar rätt så har grannen en lantbruksfastighet och inte någon bostadsbebyggelse just vid den stranden. Borde då inte kunna gå som friggebod. Men jag gissar att grannen har fiskerätt och detta går som någon typ av fiskebod/båthus e.dyl. Även om han får strandskyddsdispens för den så torde den inte skapa någon hemfridszon om så är fallet. Vilket förmodligen bidrar till att det är lättare att ge den lov att ligga där.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
N Nils ST skrev:
Min tomt är en sjötomt som blev undantagen från strandskyddet 1966 på grund av den befintliga byggnaden samt det faktum att jag äger 750kvm vatten utanför min strand.

Olika sorters tomtmark
Tomt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.