Jg tror att om handläggaren är medveten om att bygglovet kommer att hårdgranskas, och stor risk för överklagande. Då kommer handläggaren att vara mindre benägen att släppa igenom någon tvivelaktig tolkning.

Just speciella takkonstruktioner kanske blir aktuellt i det här fallet med tanke på vinkelhusaktigt tak. Vi får se vad handläggaren säger.

Fangorn skrev:
Ja det är det, i o f tror jag huset är för högt för att rymmas inom planen så som det är ritat nu, beroende hur man räknar byggnadshöjd, är inte expert på det.
Är det högre än vad detaljplan tillåter så måste det gå ut grannhöran till berörda grannar.

På Boverkets hemsida finns tydliga anvisningar för hur olika höjder skall beräknas.
"Hushöjd" som vi vanliga i dagligt tal benämner höjden på huset, används inte av Boverket!

Istället använder man andra begrepp; Byggnadshöjden skall beräknas från markens medelnivå invid byggnaden och är den höjd som uppstår i skärningen mellan fasadplanet och ett plan som med 45 graders lutning berör byggnadens tak. Där jag bor är detta detaljplanerat till 3,5 m.

Nockhöjd ellet totalhöjd är begrepp som brukar finnas i detaljplanen, men som Boverket INTE definierat hur beräkningen skall ske.

Min tanke med ovanstående resonemang är att du kanske kan komma med relevanta synpunkter på din grannes bygge genom att klaga på "byggnadshöjden" istället för att diskutera "totalhöjden". Kolla i detaljplanen vad som gäller.

Att föra ett resonemang kring (och en eventuell överklagan av) ett bygglov baserat på att huset är högt i största allmänhet, kunde fått en bättre placering (ur din synpunkt, men kanske inte grannens) eller att det kommer att skugga dig kommer troligen inte att vara framgångsrikt eftersom det krävs väldigt, väldigt starka skäl för att beaktas.

Jo så långt är mätreglerna ganska klara. Men tolkningssvårigheterna kommer när man skall avgöra vilken vägg på huset som man skall mäta höjden på. Beroende på hur huset är vänt mot gatan så kan det vara vara en långsida, där man alltså mäter ungefär till takfoten (och lite till), eller en gavel som skall vara höjdbestämmande. Då mäter man till nocken.

Det kompliceras också om huset har en ovanlig form.

Generellt så kan man säga att det finns 2-3 olika sätt att beräkna byggnadshöjd beroende på utformningen på huset. I de fall jag varit med så har man alltid valt att gå på det som är mest fördelaktigt för den som söker. t ex är det nästan omöjligt att beräkna byggnadshöjd på traditionellt sätt på ett välvt tak med takkupor i kuperad terräng. Brukar ofta bli att sökande får lämna in detaljerade marknivåer och sedan utifrån det får man beräkna fram höjden. Det viktigaste är att hålla koll på uppfyllnaden, det är ofta där det springer iväg. Sen är det givetvis så att saker som redan prövats i Detaljplan faktiskt inte prövas i bygglovet igen så det kan man inte överklaga som tur är!

Men om man bedömmer det som är mest fördelaktigt för sökanden, hur blir det i domstolen då vid överklagande. Har något fall du har erfarenhet av gått till domstol?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.