5 834 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Stort hus utmed tomtgränsen
Sida 1 av 2
Jag undrar om det är någon idé att överklaga ett bygglov för granne som bygger ett högt brett hus, som går längsmed vår tomtgräns om husritningarna i sig är inom plan? (alltså huset är 4,5 meter från vår tomtgräns).
Nuvarande huset på tomten ligger mitt på tomten och har ungefär hälften så stor byggyta = stör ej oss och vår utsikt. Nya byggnaden skulle skymma solen och förstöra stor del av utsikten mot väst (relativt småbebyggt villaområde). Betydande olägenhet?
Jag har inget emot att grannen bygger nytt men skulle föredra annan placering av huset än exakt minsta avståndet mot vår tomt. Finns det någonting man kan göra?
Nuvarande huset på tomten ligger mitt på tomten och har ungefär hälften så stor byggyta = stör ej oss och vår utsikt. Nya byggnaden skulle skymma solen och förstöra stor del av utsikten mot väst (relativt småbebyggt villaområde). Betydande olägenhet?
Jag har inget emot att grannen bygger nytt men skulle föredra annan placering av huset än exakt minsta avståndet mot vår tomt. Finns det någonting man kan göra?
TROR att om ni kan påvisa att om husets placering är en olägenhet för er och om huset kan ställas på annan plats på tomten utan att grannen påverkas negativt så kan man lyckas med detta. Det är dock ett väldigt stort TROR. Andra här på forumet har bättre koll....
Om huset följer detaljplanens regler så är det svårt att få det upphävt med hänvisning till förstörd utsikt. Det finns rättsfall som visar på att skymd utsikt inte är en betydande olägenhet i Plan- och bygglagens mening. Det skulle väl kanske vara om ni kan visa på att det tar all er sol under dagtid eller liknande, men jag har svårt att se möjligheterna.
Här finns ett rättsfall att läsa:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Dom P 5735-12 2.pdf
Här finns ett rättsfall att läsa:
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Dom P 5735-12 2.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har uppfattat att man väger ihop de olika intressena. Dvs. OM grannen kan bygga på sin tomt på ett sätt som innebär mindre skada för dig som granne, utan att bygget blir avsevärt sämre för grannen, då kan det gå att få igenom en ändring.
Om grannen är någorlunda vettig så vinner även han på att frivilligt gå med på en sådan ändring. För annars kan ett överklagande från dig avsevärt försena bygget. Jag menar alltså om det finns en alternativ lösning som bara ger en för grannen försumbar förändring, då är det rationellt av grannen om han accepterar det, dels för grannsämjan, dels för att slippa ett fördröjande överklagande.
Om grannen är någorlunda vettig så vinner även han på att frivilligt gå med på en sådan ändring. För annars kan ett överklagande från dig avsevärt försena bygget. Jag menar alltså om det finns en alternativ lösning som bara ger en för grannen försumbar förändring, då är det rationellt av grannen om han accepterar det, dels för grannsämjan, dels för att slippa ett fördröjande överklagande.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Mycket liten chans att vinna. Så länge man följer detaljplanen så ska det till något exceptionellt för att lyckas med överklagande.
Just det här jag for efter innan. Blir lite nyfiken dock; finns det någon här på forumet som faktiskt kan visa på ett fall där man lyckats?hempularen skrev:
Hur fick du veta om planerna.
Berättade grannen om planen?, fråga då honom om det inte blir bättre med lite mer utrymme mellan era hus
Skickade kommunen planerna och fick du yttra dig?, då följer planerna detaljplan och kan du komma med ett yttrande där du skriver att du är emot bygglovet och varför.
Fick du höra det längs en annan väg, ring kommunen och fråga om du får titta på bygglovshandlingarna och försök att framföra dina synpunkter
Berättade grannen om planen?, fråga då honom om det inte blir bättre med lite mer utrymme mellan era hus
Skickade kommunen planerna och fick du yttra dig?, då följer planerna detaljplan och kan du komma med ett yttrande där du skriver att du är emot bygglovet och varför.
Fick du höra det längs en annan väg, ring kommunen och fråga om du får titta på bygglovshandlingarna och försök att framföra dina synpunkter
Visste att det var aktuellt på ett ungefär (grannen har ej kontaktat mig), ringde kommunen, bygglovshandling hade kommit in men ej hunnit handläggas något. Ska kontakta handläggare redan nu kanske...
Mellan själva husen är det inte så nära eftersom vi har vår uteplats mot väst, men som sagt så vill grannens hus bygga utmed hela den tomtgränsen 4,5 meter avstånd från tomtgräns. Om höjden är för hög mot planen, ber kommunen då grannen rätta till det?
Mellan själva husen är det inte så nära eftersom vi har vår uteplats mot väst, men som sagt så vill grannens hus bygga utmed hela den tomtgränsen 4,5 meter avstånd från tomtgräns. Om höjden är för hög mot planen, ber kommunen då grannen rätta till det?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om du menar ifall grannen försöker få bygglov för högre höjd än planen tillåter så kan kommunen godkänna det ifall avvikelsen är liten. Men då måste de går ut med ett grannehörande innan beslutet fattas. Du får då yttra dig (alltså bara ifall det strider mot det. planen). Det du då anför fungerar inte som ett veto, kommunen kan godkänna bygglovet iallafall.
Det finns en del sätt att trixa med höjden, ex. genom att höja tomten en del samtidigt.
Det finns en del sätt att trixa med höjden, ex. genom att höja tomten en del samtidigt.
Undrar hur kommunen räknar ut byggnadshöjden. Är typ ett korsformat hus med sadeltak två lika höga nockar på fasadsidorna (alltså 4 nockar sammanlagt
Man borde väl räkna byggnadshöjden i höjd med lägsta nocken?
Den största sida som vetter mest mot gatan är den värdegrundade beräkningsytan. Om det är en hörntomt så kan någon finurlig person ändra sig och säga att den andra sidan är värdegrundade. Och byggnadshöjden anges alltid i detaljplan. Du kan ju redan nu om du ser ritningarna se vad den byggnadshöjd byggnaden kommer ha och om det följer/strider mot DPL om du läst den. Men kan du inte prata med grannen och fråga om de kan tänka sig att flytta huset lite eller hur de tänker om bygget?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det finns anvisningar om hur byggnadshöjd beräknas. Inte krångligt alls på de flesta husen. Blir lite krångligare med stora höjdskillnader på tomten och/eller speciella takkonstruktioner. Sedan kan man "justera" höjden med lite tips och trixa.
Redigerat: