Hej!

Jag är i farten med att bygga ett ganska stort växthus i lösvirke, ca 50kvm, och har några funderingar på tillvägagångssätt. Jag bifogar några bilder för tydlighets skull. Platsen är södra Skåne.

Tanken är att bygga stommen i lösvirke och placera väggarna på en befintlig betonggrund för 3 av 4 väggar. Den 4e och främre väggen kommer stå på större kullerstenar och kläs med träpanel nertill.

Höjden på de reglade väggarna blir 1400mm och med ett cc-avstånd på 800mm, tjocklek regel 95mm. Mellan de stående reglarna monteras sedan glasrutor. Taket blir ett enkelt sadeltak med ca 30 graders lutning, cc-avstånd på takstolar är oklart än så länge.

Mina frågor är följande:
- Räcker det att regla upp med 95mm reglar, eller borde jag gå upp till 120mm?
- Vill helst försöka undvika några snedsträvor, mest för att det ser trevligare ut utan. Men kommer konstruktionen vara tillräckligt vindtålig då? Kan jag isåfall istället montera fler takstolar för att styvna till hela huset?
- Bör regelverket vara tryckt virke eller otryckt virke som sedan målas? Eventuellt köra syllen tryckt och resten otryckt? Syllen kommer stå på en pappremsa oavsett.
- Något mer jag bör tänka på rent konstruktionsmässigt eller annan nödvändig information?

Är tacksam för alla svar ni kan tänkas ha!

Med vänliga hälsningar,

• Skiss av ett växthus med sadeltak, glasväggar och bas av kullerstenar. Centrala dörrar i glas. Ligger på en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett 50 kvm stort växthus i lösvirke med skalenliga mått. Tre väggar på betonggrund, fjärde på kullersten. Sadeltak och trädörr markerad.
    Skapa konto
  • Snötäckt byggplats med traktor bredvid betonggrund för ett växthus i södra Skåne. Kullerstenar syns längs kanten. Träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vinterlandskap med snö och ett påbörjat växthusprojekt med betonggrund, verktyg och kullerstenar i södra Skåne.
    Skapa konto
T Ted Hörman skrev:
Hej!

Jag är i farten med att bygga ett ganska stort växthus i lösvirke, ca 50kvm, och har några funderingar på tillvägagångssätt. Jag bifogar några bilder för tydlighets skull. Platsen är södra Skåne.

Tanken är att bygga stommen i lösvirke och placera väggarna på en befintlig betonggrund för 3 av 4 väggar. Den 4e och främre väggen kommer stå på större kullerstenar och kläs med träpanel nertill.

Höjden på de reglade väggarna blir 1400mm och med ett cc-avstånd på 800mm, tjocklek regel 95mm. Mellan de stående reglarna monteras sedan glasrutor. Taket blir ett enkelt sadeltak med ca 30 graders lutning, cc-avstånd på takstolar är oklart än så länge.

Mina frågor är följande:
- Räcker det att regla upp med 95mm reglar, eller borde jag gå upp till 120mm?
- Vill helst försöka undvika några snedsträvor, mest för att det ser trevligare ut utan. Men kommer konstruktionen vara tillräckligt vindtålig då? Kan jag isåfall istället montera fler takstolar för att styvna till hela huset?
- Bör regelverket vara tryckt virke eller otryckt virke som sedan målas? Eventuellt köra syllen tryckt och resten otryckt? Syllen kommer stå på en pappremsa oavsett.
- Något mer jag bör tänka på rent konstruktionsmässigt eller annan nödvändig information?

Är tacksam för alla svar ni kan tänkas ha!

Med vänliga hälsningar,
Så här kan vara ett alternativ.

• 3D-modell av ett växthus med glasväggar och snedtak.
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett räcke eller staketdesign med vertikala stolpar och horisontella paneler, eventuellt för en altan eller balkong.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning av väggsektion med 45x95 c24 virke, skruvlimmad 15mm plyfa, och detaljerad information om förankring och sockelutförande.
    Skapa konto
Jag skulle definitivt bygga med snedsträvor åtminstone någonstans. Du vill inte lägga all snedlast på glasen.

Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
S
Du kan även tillverka egna vinkelbeslag i metall.
hittade en exempelbild på Google.

Metallvinkelbeslag fäst på en träbalk i ett tak, visar exempel på egengjort beslag som ökar stabiliteten i konstruktionen.
Skapa konto

De bör ge kraftig stabilitet om dom tillverkas i tex 6mm stål.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.