Hej!
Vi är en familj med 5 barn och funderar på att bygga hus. Just nu försöker vi landa i hur stort man behöver bygga och hur man bäst planerar planlösningen när man är många.
Vår tanke just nu är ett L-hus där alla barnens sovrum ligger på ovanvåningen och vårt sovrum på nedervåningen.
Hur har ni andra stora familjer gjort – funkar det bra i vardagen eller hade ni planerat annorlunda?
Hur stort byggde ni?
Hur många sovrum och badrum har ni?
Något ni verkligen är glada att ni gjorde – eller ångrar?
Tar jättegärna emot tips, erfarenheter och gärna planlösningar om någon vill dela 🙂

• Gilla
Jansav
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet!

Ofta måste ju ekonomin få styra, vad har ni för budget för själva huset och var i landet planerar ni att bygga?

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Ofta måste ju ekonomin få styra, vad har ni för budget för själva huset och var i landet planerar ni att bygga?
Tack 🙂
Vi vill bygga i Skåne, där vi redan bor.
Budgeten håller vi fortfarande på att räkna på, men målet är ett hus som funkar för en stor familj med fem barn – gärna med sovrum uppe och vårt nere.
Tar gärna emot erfarenheter kring kostnader och vad man bör tänka på!

Grattis till stor familj och vilken energi ni måste ha som klarar fem barn :)

Om barnen ska trivas hemma, speciellt när dom är tonåringar, så är det väl bra att bygga så att dom har enskilda rum som inte är för små. Att dela rum måste ju i alla fall gå bort. Kanske ett eget vardagsrum för barnen också?

• Gilla
Lived och 3 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Tack 🙂
Vi vill bygga i Skåne, där vi redan bor.
Budgeten håller vi fortfarande på att räkna på, men målet är ett hus som funkar för en stor familj med fem barn – gärna med sovrum uppe och vårt nere.
Tar gärna emot erfarenheter kring kostnader och vad man bör tänka på!
Har ni kikat på ÅSE från Älvsbyhus? 163 m2 och 7rok

F fribygg skrev:
Har ni kikat på ÅSE från Älvsbyhus? 163 m2 och 7rok
Jag tycker Älvsbyhus påminner om mitt Gullringshus från 70-talet. :(
Något känns fel när man kollar på deras hemsida och planlösningar.

Det här från Eksjöhus känns trevligare. Är flera i närområdet som byggt med dom nu och det ser i varje fall bra ut på håll.
https://www.eksjohus.se/husmodeller/bjorkhem/bjorkhem-traditionell/

Discoman Discoman skrev:
Grattis till stor familj och vilken energi ni måste ha som klarar fem barn :)

Om barnen ska trivas hemma, speciellt när dom är tonåringar, så är det väl bra att bygga så att dom har enskilda rum som inte är för små. Att dela rum måste ju i alla fall gå bort. Kanske ett eget vardagsrum för barnen också?
jag gjorde en slarvig ritning tidigare hur tankarna går av upplägget. 😅 Nedanvåningen.... Samt ovanvånibg. Vad tror ni?

• Handritad planritning av nedervåningen med rum som vardagsrum, matsal, sovrum och tvättstuga markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss över ovanvåningen med rum: sovrum 1-5, allrum, toalett/dusch på rutigt papper.
    Skapa konto
  • Gilla
Caddyn och 1 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
jag gjorde en slarvig ritning tidigare hur tankarna går av upplägget. 😅 Nedanvåningen.... Samt ovanvåning. Vad tror ni?
Förrådet kommer vara under trappan...

• Gilla
JavelinX
  • Laddar…
BirgitS
Det brukar vara bra om alla barnsovrum är lika stora, annars blir det lätt gnäll om att vissa är favoritbarn etc.

Sen verkar rumsstorlekar på nedre plan lite underliga, ett sovrum för 2 personer som är avsevärt större än ett vardagsrum för 7 personer. Samtidigt ska vardagsrummet vara lika stort som ett barnsovrum för 1 person. Jag föreslår att ni börjar rita i ett lämpligt ritprogram i stället. Jag brukar använda Sweet Home 3D, gratis datorprogram.

Sen är det bra att tänka på väderstreck, sovrum mot söder och väster blir varma under sommaren.

• Gilla
Lived och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar vara bra om alla barnsovrum är lika stora, annars blir det lätt gnäll om att vissa är favoritbarn etc.

Sen verkar rumsstorlekar på nedre plan lite underliga, ett sovrum för 2 personer som är avsevärt större än ett vardagsrum för 7 personer. Samtidigt ska vardagsrummet vara lika stort som ett barnsovrum för 1 person. Jag föreslår att ni börjar rita i ett lämpligt ritprogram i stället. Jag brukar använda Sweet Home 3D, gratis datorprogram.

Sen är det bra att tänka på väderstreck, sovrum mot söder och väster blir varma under sommaren.
Tack för tipsen 👍🏻 jag gjorde en snabb ritning på hur jag tänler upplägget av alla rum... trappan upp är till vänter om entren, under trappan är förråd med dörr in från köket...väggen in till tvättstugan ska vara längre.. vad tror du?

• Handritad planritning över ett hus med markerade rum: vardagsrum, uterplats, matsal, kök, tvättstuga, förråd, entré, sovrum, wc/dusch, kontor.
    Skapa konto
  • Skiss av husplan med sovrum, allrum, tvättstuga och trappa. Förråd under trappan med dörr från köket enligt handskriven ritning.
    Skapa konto
BirgitS
Det där är väl samma skisser som tidigare och som jag kommenterade förut.

K kattal89 skrev:
jag gjorde en slarvig ritning tidigare hur tankarna går av upplägget. 😅 Nedanvåningen.... Samt ovanvånibg. Vad tror ni?
K kattal89 skrev:
Tack för tipsen 👍🏻 jag gjorde en snabb ritning på hur jag tänler upplägget av alla rum... trappan upp är till vänter om entren, under trappan är förråd med dörr in från köket...väggen in till tvättstugan ska vara längre.. vad tror du?
Haha, jag har bara skissat på hur upplägget ska vara. Såklart ska matsalen vara större, och alla rum ändras i storlek 😅 ville bara visa vpr tråd, hur vi tänler ha alla rummen.

BirgitS
Det är väl bara det att om man ritar in att ett sovrum för 1 barn ska vara lika stort som ett vardagsrum för 7 personer så lurar man sig själv, eftersom det inte blir bra att förverkliga det. Därför är det viktigt att ha rummen i någorlunda rätt skala från början. Kan även lösas genom att klippa ut skalenliga rum och pussla ihop dem till ett hus.

• Gilla
Alti och 7 till
  • Laddar…
K kattal89 skrev:
Såklart ska matsalen vara större,
Ännu större?

Farstatjej90
Det upplevs rymligt: 300 kvm
Det är ok, man klarar sig: 200 kvm
Det börjar bli ordentligt trångt: 150 kvm
Lägsta nivå för svenskar (sen står dom inte ut):120kvm

• Gilla
Göran Tivenius och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.