Jag har monterat en parabol. Det blir störningar, hack och avbrott vid kraftigt regn. Går det att åtgärda eller brukar det bli så? Det fungerar utan problem vid lättare regn efter att jag monterade ett regnskydd över LNB.

R raindance skrev:
Jag har monterat en parabol. Det blir störningar, hack och avbrott vid kraftigt regn. Går det att åtgärda eller brukar det bli så? Det fungerar utan problem vid lättare regn efter att jag monterade ett regnskydd över LNB.
Regn dämpar signalerna ganska effektivt. Nu har jag inte monterat
paraboler på länge men på min tid var det oftast funkjustering på riktningen som behövde göras om det kav svag signal vid regn.

Kontrollera också så inget annat är i vägen. Träd eller liknande.

• Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…
R raindance skrev:
Nej, det skall inte vara så. Har haft parabol i 25 år och det är extremt stabilt trots kraftigt regn eller snö.
Gjorde du installationen själv?

K Kane skrev:
Nej, det skall inte vara så. Har haft parabol i 25 år och det är extremt stabilt trots kraftigt regn eller snö.
Gjorde du installationen själv?
Det lär knappast vara stabilt vid skyfall. Blir det tillräckligt många vattendroppar så kommer signalen att dämpas. Det räcker med ca 10 mm/h för att signalerna skall börja störas. Regnar det ännu mer än så, då kommer det garanterat att bli störningar.

Edit: Det kallas förresten för "rain fade"

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det lär knappast vara stabilt vid skyfall. Blir det tillräckligt många vattendroppar så kommer signalen att dämpas. Det räcker med ca 10 mm/h för att signalerna skall börja störas. Regnar det ännu mer än så, då kommer det garanterat att bli störningar.
Jag har inte haft problem trots kraftigt regn/snöfall.

K Kane skrev:
Jag har inte haft problem trots kraftigt regn/snöfall.
Du kan googla på det och då kommer det upp massor av info om att störningar uppkommer från 10 mm/h eller mer. Jag råkar ha insyn i problemet för att det är liknande problem som vi har med höga frekvenser (millimeterband) i mobilnäten. Men även mikrovågslänkarna mellan mobilmasterna får klart sämre kapacitet när det regnar mycket.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Störningar blir det ganska tidigt vid regn men de är knappast synliga. Med rätt dimensionerad och riktad talrik så krävs det väldigt tätt regn för att påverka bilden.

Köp eller låna en satfinder och finjustera riktningen så blir det nog bättre.

pacman42 pacman42 skrev:
Du kan googla på det och då kommer det upp massor av info om att störningar uppkommer från 10 mm/h eller mer. Jag råkar ha insyn i problemet för att det är liknande problem som vi har med höga frekvenser (millimeterband) i mobilnäten. Men även mikrovågslänkarna mellan mobilmasterna får klart sämre kapacitet när det regnar mycket.
Men uppenbarligen räcker kapaciteten till för min mottagning. Frekvensbanden för satellit-Tv ligger ju betydligt lägre än mmW.

N
Hur stor antenn har du? Vilken position (vilka satelliter) är det du riktat antennen mot?

Generellt är noggrann inriktning i öst-västlig riktning samt i höjdled och även skew (hur LNB:t är vridet i sitt fäste) det som måste stämma för stabil mottagning. Det sistnämnda är det många som missar men det har stor påverkan.

Jag förutsätter att LNB och kabeln till detta är nytt?

Har själv ett stort intresse för satellit-TV sedan slutet på 80-talet.
Just nu sitter åtta antenner uppe varav den största är på 1,8 meter för mottagning av brittisk TV.

• Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men uppenbarligen räcker kapaciteten till för min mottagning. Frekvensbanden för satellit-Tv ligger ju betydligt lägre än mmW.
De är i storleken av en vattendroppe...

Edit: så dämpningen beror på hur stora vattendropparna är.
Edit2: det är inte bara den exakta våglängden som är ett problem, även halv våglängd och fjärdedels våglängd på vattendropparna dämpar.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har haft parabol sedan Guldkortstiden så runt 2000 och har även haft en stor 1.8m med motor.
Visst händer det att kraftiga regn stör bilden och ofta innan regnet börjar falla om ovädret kommer från söder. Men detta är de gånger då det verkligen vräker ner eller åskar kraftigt. Och dessa gånger går det ju över inom någon minut.
Stör det vid mera normala regn har det troligen med justering att göra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
När jag hade parabol så fans det en typ av regn/snöskydd att köpa. Goggla så borde du få upp ngn form av skydd.

Ett LNB-regnskydd är en enkel skyddsanordning som monteras på en parabolantenns LNB för att skydda den mot regn och fukt, vilket förlänger dess livslängd och säkerställer en stabil signal.

/B

N
Bono_R Bono_R skrev:
När jag hade parabol så fans det en typ av regn/snöskydd att köpa. Goggla så borde du få upp ngn form av skydd.

Ett LNB-regnskydd är en enkel skyddsanordning som monteras på en parabolantenns LNB för att skydda den mot regn och fukt, vilket förlänger dess livslängd och säkerställer en stabil signal.

/B
Jag tror TS redan monterat ett sådant skydd.
Man får se upp så det inte samlas en massa tung snö på skyddet då det kan bli så tungt att armen som håller LNB:t knäcks.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
OK såg detta nu efter jag läste om #1

Jag har monterat parabolen själv och använde endast mottagarens mätare för signalkvalite vid inställningen av azimut, elevation och skew. Parabolen är 60 cm och sitter strax söder om Gävle. Den är riktad mot Thor 0.8W med cirka 20 grader elevation. Det står 0.1 dB på LNB. Finns det mer avancerade signalstyrkemätare att hyra så att man ser den faktiska signalstyrkan? Skulle jag ha någon nytta av en billig signalstyrkemätare utöver mätaren för signalkvalite? Det står några träd en bit framför. Hur vet jag om topparna på dem påverkar signalen?

• Skärmbild av satellitinställningar för parabolen, visar val av Ku_THOR satellit på 0.8W med signalkvalitet indikeras nederst på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.