5 438 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Storlek på utedass, vad behövs för att man ska rymmas?
Vi ska bygga nytt utedass då vårt gamla (som var extremt litet, vuxna karlar fick sitta med dörren öppen för att få plats) blåste bort i höststormen.
Men vilka mått behövs egentligen? Bygger man 1,2m brett och 1,5 djupt, är det tillräckligt då för att kunna röra sig därinne, kanske till och med byta om vid behov samt ställa in ett litet tvättfat etc?
Om inte, vilka mått rekommenderar ni (utan att bygga DassMahal)?
Men vilka mått behövs egentligen? Bygger man 1,2m brett och 1,5 djupt, är det tillräckligt då för att kunna röra sig därinne, kanske till och med byta om vid behov samt ställa in ett litet tvättfat etc?
Om inte, vilka mått rekommenderar ni (utan att bygga DassMahal)?
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Är det bara utedasset som byggnaden ska rymma? Du kan ju bygga större och ha plats för förråd eller separat omklädningsrum/dusch.
Hur som så skulle jag få vilja ha ett rejält utedass. 2x2 meter eller så. Då går det ju att ha 2 sittplatser bredvid varandra.
Är det bara utedasset som byggnaden ska rymma? Du kan ju bygga större och ha plats för förråd eller separat omklädningsrum/dusch.
Hur som så skulle jag få vilja ha ett rejält utedass. 2x2 meter eller så. Då går det ju att ha 2 sittplatser bredvid varandra.
Hoppa ingen satt på dass när det blåste bort ... 😱😆H Hufsa skrev:
Beror ju lite på hur ni placerar toa och handfat, men typ 150X150 bör ge utrymme för både handfat och klädbyte. Då finns även plats för lite hyllor och något skåp.
Bara utedass, förråd, vedskjul mm finns i en annan byggnad.Pjosk75 skrev:
Nej inte två, bara en sittplats
Haha nejdå, däremot en lite halvtrist överraskning när vi kom dit 23 på kvällen en regnig novemberkväll😂Mats-S skrev:
Ok! Men är 1,2 i bredd alldeles för litet? Har nämligen hittat en ritning på ett sådant och gjort kalkyl utifrån det. 1,2* 1,5 alltså
Vårt badrum är 178x178 cm och där har vi plats för en dusch m draperi 90x90 , toalett, handfat 60cm och tvättmaskin och då har vi en väggbit kvar för duschhanddukar och en för element/småhanddukar. Tidigare var utrymmet drygt hälften (gissar 100x178) så brett men då var det bara handfat och toalett. Så 120x150cm borde absolut räcka för ett utedass tycker jag
Storlek...
- Ja det beror på röfbredden och hur stort utrymmen som känns bekvämt i sidled om sitsen, samt typ frammåt.
Viktigt tycker jag är att det är bra höjd s a s nedåt, så inte dyngstapeln blir besvärande. Blir inte det på 20 år, sjunker s a s ihop och bränner ihop allt eftersom.
Tycker själv det är trivsamt om sitsen är såpass hög, att man måste s a s ta ett steg upp, via en fast pall.
Skiter då kungligt😉
Glöm för allt inte att montera en pissplåt. Damerna klagar om pisset smiter igenom trädspringor frammåt.
Blir våta om hälarna.
Vet, då syrran skrek rakt ut.
- Ja det beror på röfbredden och hur stort utrymmen som känns bekvämt i sidled om sitsen, samt typ frammåt.
Viktigt tycker jag är att det är bra höjd s a s nedåt, så inte dyngstapeln blir besvärande. Blir inte det på 20 år, sjunker s a s ihop och bränner ihop allt eftersom.
Tycker själv det är trivsamt om sitsen är såpass hög, att man måste s a s ta ett steg upp, via en fast pall.
Skiter då kungligt😉
Glöm för allt inte att montera en pissplåt. Damerna klagar om pisset smiter igenom trädspringor frammåt.
Blir våta om hälarna.
Vet, då syrran skrek rakt ut.
Kan rekommendera att sätta in en sits med separator typ dass-Isak. Underlättar att slippa att få ner all vätska i tunnan och blir bra pissgödsel också. Samt skönt med isolerad sits att sitta på när det är kallt.H Hybro skrev:
https://www.avloppscenter.se/produkt/separett-torrdass-500-gra/