Anledningen till bytet är att trycktanken sitter på vinden och är 30 år gammal. Vore tråkigt om den började läka

Hade det bara inte funnits öppningstryck för säkerhetsventil så skulle det statiska trycket inte spelat roll.

• Gilla
toto1
  • Laddar…
kulle
Då skulle man behöva dimensionera allt i hela värmesystemet för höga tryck,
nej då är man tillbaka vid det bättre alternativet - öppet kärl -

MagHam skrev:
Hade det bara inte funnits öppningstryck för säkerhetsventil så skulle det statiska trycket inte spelat roll.
Jag hänger inte med på det matematiska sambandet gällande kärlets volym. Kärlets volym borde bara ha att göra med expansionen i systemet. Att det statiska trycket är relevant vid dimensionering av säv och förtryck förstår jag, men kärlets volym borde fasiken bara ha att göra med expansionen?🤔
Enligt fabrikanter, Flamco m.m, så vill de ha reda på statiskt tryck(höjd), temperaturer o.s.v, men det har antagligen att göra med att de dimensionerar hela expansionssystemet(kärl, säv och förtryck) för att få allt optimalt.

MagHam skrev:
TS får väl köra överkritiskt då om det klämmer, vid 300 bar 600 grader kan vi strunta i expansionskärlen. :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
toto1 skrev:
Jag hänger inte med på det matematiska sambandet gällande kärlets volym. Kärlets volym borde bara ha att göra med expansionen i systemet. Att det statiska trycket är relevant vid dimensionering av säv och förtryck förstår jag, men kärlets volym borde fasiken bara ha att göra med expansionen?🤔
Enligt fabrikanter, Flamco m.m, så vill de ha reda på statiskt tryck(höjd), temperaturer o.s.v, men det har antagligen att göra med att de dimensionerar hela expansionssystemet(kärl, säv och förtryck) för att få allt optimalt.
Du får börja med att ta reda på hur mycket volym du behöver ta upp i expansion dvs med hjälp av vattenvolymer och temperaturerna det rör sig mellan det är Ve i tidigare inlägg. Sen använder du trycken man har att följa dvs statiskt tryck i stort lika med vad som kallas förtryck och öppning för SÄV de ger Hn.

Hn får du via Hn = [1 - (1 + Pför) / (1 + Psäv)] och sen som tidigare Vo = Ve / Hn. Som du ser ger större Pför eller statiskt tryck mindre nyttjandegrad och därför vid given Ve behövs större Vo dvs kärl.

Tumregler som tex 10% vid slutna kärl kommer ur detta vid normala tryck för SÄV tex 1.5-2.5 bar och rimliga höjder på anläggningar hamnar man där. Men som sagt enkelt att göra en liten bättre skattning med beräkning istället om det passar och behövs.

GK100 skrev:
Du får börja med att ta reda på hur mycket volym du behöver ta upp i expansion dvs med hjälp av vattenvolymer och temperaturerna det rör sig mellan det är Ve i tidigare inlägg. Sen använder du trycken man har att följa dvs statiskt tryck i stort lika med vad som kallas förtryck och öppning för SÄV de ger Hn.

Hn får du via Hn = [1 - (1 + Pför) / (1 + Psäv)] och sen som tidigare Vo = Ve / Hn. Som du ser ger större Pför eller statiskt tryck mindre nyttjandegrad och därför vid given Ve behövs större Vo dvs kärl.

Tumregler som tex 10% vid slutna kärl kommer ur detta vid normala tryck för SÄV tex 1.5-2.5 bar och rimliga höjder på anläggningar hamnar man där. Men som sagt enkelt att göra en liten bättre skattning med beräkning istället om det passar och behövs.
Jo, formeln är jag bekant med. Men frågan är "varför" höjden/statiska trycket i systemet(slutet) ska påverka dimensioneringen av kärlets volym? Ska höra mig för i veckan, det här är ju intressant😀

Du får isf göra dig mer bekant med de två "formlerna" ovan, det kan knappast vara tydligare än så. Du kan som vanligt ta extrema värden så ser man lättare vart det lutar. Tex om du sätter statiskt tryck nära öppning för SÄV då går Hn mot noll och det tänkta kärlet Vo mot godtyckligt stort tal dvs oändligheten så fort du har någon expansion Ve att ta hand om.

Skriv gärna igen när veckan gått det vore kul att se vad du kommer fram till.

toto1 skrev:
Men frågan är "varför" höjden/statiska trycket i systemet(slutet) ska påverka dimensioneringen av kärlets volym?
Uttryck i ord:
Ju närmare SÄV utlösning, desto mindre "rörelsemarginal" har du att arbeta med.

MagHam skrev:
Uttryck i ord:
Ju närmare SÄV utlösning, desto mindre "rörelsemarginal" har du att arbeta med.
Ja, dimensioneringen av kärlet framgår ju av formeln och den har jag som sagt inga problem med. Mitt huvudbry är fortfarande VAD har det statiska trycket med kärlets storlek att göra.
Typ exempelvis: "Varför har man ett expansionskärl? Jo, för att vattnet expanderar när det blir varmare"
Sen så vill man ju veta VARFÖR vattnet expanderar? Är ni med? Och då vill man ju inte få svaret: "Jo, det är för att det blir varmare."

toto1 skrev:
...VAD har det statiska trycket med kärlets storlek att göra.
Hög höjd=högt tryck= nära säkerhetsventilens öppningstryck= måste ha jättestort kärl för att säk inte ska öppna skitsnabbt vid temphöjning.

Låg höjd=lågt tryck=stor marginal till att säk öppnar=kan ha mindre kärl (än om höjden varit högre)

Ungefär så skulle jag tro.

Då har det ju (se mina tidigare inlägg) med säkerhetsventilens dimensionering att göra. Och är det liten systemvolym så behöver ju inte kärlet vara stort.

toto1 skrev:
Då har det ju (se mina tidigare inlägg) med säkerhetsventilens dimensionering att göra. Och är det liten systemvolym så behöver ju inte kärlet vara stort.
Ja det har med säkerhetsventilens öppningstryck och systemvolym att göra.

Och vid dessa givna förutsättningar (öppningstyck och volym) så tillkommer även höjden eftersom höjden också har med expansionskärlets volym att göra enligt ovan beskrivningar.

Vi har ju säk för att vi måste ha säk och säk öppnar vid ett visst tryck för att den ska öppna vid ett visst tryck. Allt för att skydda mot skadliga övertryck i systemet.

Vi har ju en viss volym för att vi har en viss volym för att det av olika anledningar är bra att ha en viss volym.

Höjden är ju också som den är och höjden har också betydelse för hur stort kärlet behöver vara för att säk inte ska öppna i onödan.

:) Alla dessa funderingar och krångliga uträkningar med formler som ingen begriper slipper man om man väljer ett öppet system. Men då infinner sig å andra sidan helt andra obegripliga förutsättningar.

Redigerat:
Som vanligt kan det vara lättare att förstå samband om man drar dom till sin extrem:

-Ponera att det statiska trycket är 99,9 % av SÄK öppningstryck.
-En enda grads temperaturhöjning ger en volymökning nog att lösa säkerhetsventilen
-... om inte expansionskärlet med dess membran och luftkudde är så gigantiskt stort att det kan ta denna ökning också.

• Gilla
roke
  • Laddar…
Tänk att systemvolymen är 10liter och statiska trycket 30m. Det ger ett förtryck på ca 3 bar och en säv på ca 5 bar(beroende på tempdifferensen). Säg 20-90grader, blir typ 0,14 liter eller nåt i volymökning. Kärlet behöver då vara minst 0,14 liter för att ta upp expansionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.