201 läst ·
2 svar
201 läst
2 svar
tilluft antal och storlek
Vi har tilluft i varje rum förutom badrum och kök. Freshventiler som reglerar sig själva med en termostat. När det blir kallt ca -5 och neråt börjar de stänga och då blir det för dålig ventilation och vi får fukt på rutorna inne. Vi har därav de alltid helt öppna oavsett temperatur och då verkar ventilationen fungera, ingen fukt på rutorna och bra klimat. Dvs vi frångår den automatiska termostaten.
Jag fundrear på att det kanske saknas en tilluft i vårt vardagsrum, där finns endast en. Vid montering av en tilluft till så kanske ventilatioinen inte blir så känslig och ventilerna inte behöver stå helt öppna konstant, bättre klimat och bättre ekonomi? det borde bli samma flöde tänker jag men bättre ändå? Vad tror ni?
Vi har självdrag men har monterat freshventiler inteligent som går på konstant varvtal.
Jag fundrear på att det kanske saknas en tilluft i vårt vardagsrum, där finns endast en. Vid montering av en tilluft till så kanske ventilatioinen inte blir så känslig och ventilerna inte behöver stå helt öppna konstant, bättre klimat och bättre ekonomi? det borde bli samma flöde tänker jag men bättre ändå? Vad tror ni?
Vi har självdrag men har monterat freshventiler inteligent som går på konstant varvtal.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Fler ventiler hjälper väl inte om de också stängs vid låga temperaturer... Har du försökt ställa in ventilerna så att de inte stängs helt när det blir kallt? Du vill ju ha ett grundflöde som är anpassat till huset och antal personer. Det kommer ju inte ändras för att det blir kallt ute
Vi har dem i princip helt öppna eftersom om man har dem på automatläget stänger helt vid kallt klimat. Tänker mer att om man har en tilluft till så borde man inte behöva ha alla helt öppna och det kanske blir bättre flöde många små är en stor sas.
Har absolut försökt justera, sätta distanser så attt de inte kan stängas helt vid kallt men fungerar inte. Därav helt öppna och inte iautomatläget.
Har absolut försökt justera, sätta distanser så attt de inte kan stängas helt vid kallt men fungerar inte. Därav helt öppna och inte iautomatläget.
Klicka här för att svara