14 292 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
Storlek på klotgrill?
Hornbach i Helsingborg har dem förra året iaf...AskeHolst skrev:
Galet stor, tror det är lagom att använda en 5kg brikettpåse som de små portionspåsarna med kol där man tänder hela påsen :-D
Jag har grillat på den stora webern en gång och det blev fasligt varmt då det var mycket kol.
Både storlek och prislapp blir för dyr för mig.
Angående kolåtgång på 67an så hoppades jag att man kunde använda brikettkorgar för direkt grillning och att dessa sitter nära gallret?
Borden som finns till grillarna i min prisklass är för små. Istället har jag ett separat jämte grillen där jag förbereder maten, ställer fram mm.
Lutar mer o mer åt 67, men det är det där med bränsleåtgången som jag känner mig osäker på.
Både storlek och prislapp blir för dyr för mig.
Angående kolåtgång på 67an så hoppades jag att man kunde använda brikettkorgar för direkt grillning och att dessa sitter nära gallret?
Borden som finns till grillarna i min prisklass är för små. Istället har jag ett separat jämte grillen där jag förbereder maten, ställer fram mm.
Lutar mer o mer åt 67, men det är det där med bränsleåtgången som jag känner mig osäker på.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Tror det följer med brickettstoppare, som är en budgetvariant av brikettkorgar.sblixten skrev:Jag har grillat på den stora webern en gång och det blev fasligt varmt då det var mycket kol.
Både storlek och prislapp blir för dyr för mig.
Angående kolåtgång på 67an så hoppades jag att man kunde använda brikettkorgar för direkt grillning och att dessa sitter nära gallret?
Borden som finns till grillarna i min prisklass är för små. Istället har jag ett separat jämte grillen där jag förbereder maten, ställer fram mm.
Lutar mer o mer åt 67, men det är det där med bränsleåtgången som jag känner mig osäker på.
Att bara räcka 1/2 eller 1/3 funkar fint för att hålla nere mängden briketter.
Jag skulle rekommendera en Weber 57 för direkt grillning och hög temp i kombination med en Weber Smokey Mountain för lågtemperaturstillagning och rökning. I fallet julskinkan t ex hade en WSM fungerat mycket bättre än en klotgrill.
Jag hade gärna tagit två av webers nya summit kolgrill om budgeten varit annorlunda.moperandi skrev:
Och jag hade nog inte valt en weber 57 som komplement till wsm:en.
Nu fick jag köra snikvarianten, men så småningom blir det kanske rök och en bättre grill för direkt grillning samt en fet gasolgrill
Skitgammalt inlägg.. jag vet.
Men hur gick det sen? Det blev en 67a såg jag. Är du nöjd?
Jo, den är kolhungrig men det är det värt. Man får göra en egen kolkorg som går ända upp till gallret så kan man ha den till enkel korvgrillning utan att behöva mata den med en hel säck. Min är nu 11 år och slut så den ersattes av en napoleon 57 med vagn, uppfällbart sidobord, gjutjärnsgaller mm.
Men den gamla rostiga 67an är bättre så trots stora rosthål så vill jag inte slänga den
Har man en gång haft en 67a så är mindre grillar bara leksaker .
Men hur gick det sen? Det blev en 67a såg jag. Är du nöjd?
Jo, den är kolhungrig men det är det värt. Man får göra en egen kolkorg som går ända upp till gallret så kan man ha den till enkel korvgrillning utan att behöva mata den med en hel säck. Min är nu 11 år och slut så den ersattes av en napoleon 57 med vagn, uppfällbart sidobord, gjutjärnsgaller mm.
Men den gamla rostiga 67an är bättre så trots stora rosthål så vill jag inte slänga den
Har man en gång haft en 67a så är mindre grillar bara leksaker .
Redigerat:
Jag är nöjd och det har blivit komplettering med wsm och en latmansgrill från Napoleon 
67:an har använts flitigt och är fortsatt den grill jag helst använder.
Den är precis lagom för att göra en komplett middag, med t.ex. potatisgratäng, ett bröd, kött och grönsaker.
Pizza funkar också bra i 67:an, med hjälp av några vedklabbar och en pizzasten.
Den är lite hungrig på kol, men känns som att det var ett bra val med de förutsättningar jag hade då.
Dock känns det som kvaliteten på weber har blivit sämre och därav valde jag Napoleon senast.
Jag har en ny balja till 67:an liggande, så när det blir rosthål är det bara att byta. Den kommer leva många år framöver.
Får se om det även blir en Kamado så småningom ;-)
67:an har använts flitigt och är fortsatt den grill jag helst använder.
Den är precis lagom för att göra en komplett middag, med t.ex. potatisgratäng, ett bröd, kött och grönsaker.
Pizza funkar också bra i 67:an, med hjälp av några vedklabbar och en pizzasten.
Den är lite hungrig på kol, men känns som att det var ett bra val med de förutsättningar jag hade då.
Dock känns det som kvaliteten på weber har blivit sämre och därav valde jag Napoleon senast.
Jag har en ny balja till 67:an liggande, så när det blir rosthål är det bara att byta. Den kommer leva många år framöver.
Får se om det även blir en Kamado så småningom ;-)
Klicka här för att svara

