AskeHolst skrev:
Om man verkligen vill ha en Weber klotgrill med stor yta är det ju Weber Ranch Kettle på 94 cm som gäller. Jag har endast set den i Webers egna showrooms så den ska nog specialbeställas här i Sverige...
Hornbach i Helsingborg har dem förra året iaf...
Galet stor, tror det är lagom att använda en 5kg brikettpåse som de små portionspåsarna med kol där man tänder hela påsen :-D
 
tommib
Kan bekräfta att Hornbach i Botkyrka också har dem. Jag har fingrat mer än en gång på den.....
 
M
Har du redan sneglat på 67an så ta den! Annars kommer du alltid fråga dig hur livet med den hade varit ;)
 
Finns 67 med bord?
 
Jag har grillat på den stora webern en gång och det blev fasligt varmt då det var mycket kol.
Både storlek och prislapp blir för dyr för mig.

Angående kolåtgång på 67an så hoppades jag att man kunde använda brikettkorgar för direkt grillning och att dessa sitter nära gallret?

Borden som finns till grillarna i min prisklass är för små. Istället har jag ett separat jämte grillen där jag förbereder maten, ställer fram mm.

Lutar mer o mer åt 67, men det är det där med bränsleåtgången som jag känner mig osäker på.
 
M
sblixten skrev:
Jag har grillat på den stora webern en gång och det blev fasligt varmt då det var mycket kol.
Både storlek och prislapp blir för dyr för mig.

Angående kolåtgång på 67an så hoppades jag att man kunde använda brikettkorgar för direkt grillning och att dessa sitter nära gallret?

Borden som finns till grillarna i min prisklass är för små. Istället har jag ett separat jämte grillen där jag förbereder maten, ställer fram mm.

Lutar mer o mer åt 67, men det är det där med bränsleåtgången som jag känner mig osäker på.
Tror det följer med brickettstoppare, som är en budgetvariant av brikettkorgar.

Att bara räcka 1/2 eller 1/3 funkar fint för att hålla nere mängden briketter.
 
En 67a blev det och jag har precis slängt på en liten bit överbliven fryst hemmarimmad julskinka som jag hoppas hinner bli klar till kvällen :D
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
IMG_0186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rekommendera en Weber 57 för direkt grillning och hög temp i kombination med en Weber Smokey Mountain för lågtemperaturstillagning och rökning. I fallet julskinkan t ex hade en WSM fungerat mycket bättre än en klotgrill.
 
...men visst är 67:an maffig, stor grillyta där!
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
moperandi skrev:
Jag skulle rekommendera en Weber 57 för direkt grillning och hög temp i kombination med en Weber Smokey Mountain för lågtemperaturstillagning och rökning. I fallet julskinkan t ex hade en WSM fungerat mycket bättre än en klotgrill.
Jag hade gärna tagit två av webers nya summit kolgrill om budgeten varit annorlunda.
Och jag hade nog inte valt en weber 57 som komplement till wsm:en.
Nu fick jag köra snikvarianten, men så småningom blir det kanske rök och en bättre grill för direkt grillning samt en fet gasolgrill :cool:
 
Skitgammalt inlägg.. jag vet.
Men hur gick det sen? Det blev en 67a såg jag. Är du nöjd?

Jo, den är kolhungrig men det är det värt. Man får göra en egen kolkorg som går ända upp till gallret så kan man ha den till enkel korvgrillning utan att behöva mata den med en hel säck. Min är nu 11 år och slut så den ersattes av en napoleon 57 med vagn, uppfällbart sidobord, gjutjärnsgaller mm.
Men den gamla rostiga 67an är bättre så trots stora rosthål så vill jag inte slänga den
Har man en gång haft en 67a så är mindre grillar bara leksaker .
 
Redigerat:
Jag är nöjd och det har blivit komplettering med wsm och en latmansgrill från Napoleon :-)
67:an har använts flitigt och är fortsatt den grill jag helst använder.
Den är precis lagom för att göra en komplett middag, med t.ex. potatisgratäng, ett bröd, kött och grönsaker.
Pizza funkar också bra i 67:an, med hjälp av några vedklabbar och en pizzasten.
Den är lite hungrig på kol, men känns som att det var ett bra val med de förutsättningar jag hade då.
Dock känns det som kvaliteten på weber har blivit sämre och därav valde jag Napoleon senast.
Jag har en ny balja till 67:an liggande, så när det blir rosthål är det bara att byta. Den kommer leva många år framöver.
Får se om det även blir en Kamado så småningom ;-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.