Nu är det dags för ny kolgrill.
Det har det egentligen varit i 2 år, men på något vis har jag lyckats få landman-tunnan(som jag fick ta över) att hålla ihop.
Jag har siktet inställt på en weber klotgrill, men den stora frågan är om jag skall köpa 2 57cm eller en 67cm?
Kanske någon har något helt annat förslag?
Det har det egentligen varit i 2 år, men på något vis har jag lyckats få landman-tunnan(som jag fick ta över) att hålla ihop.
Jag har siktet inställt på en weber klotgrill, men den stora frågan är om jag skall köpa 2 57cm eller en 67cm?
Kanske någon har något helt annat förslag?
Jag är i alla fall ruskigt nöjd med min weber 57-a. Har aldrig känts för liten, och då har jag brassat burgare till femton pers, kört korv till hela släkten (30+ ätande gäster), gjort beer can chicken, hela bitar kamben, vad som helst.
Min står ute året om med överdrag, och gallret är som nytt på delen av gallret som aldrig kommer i kontakt med glöden.
Min står ute året om med överdrag, och gallret är som nytt på delen av gallret som aldrig kommer i kontakt med glöden.
Skall man bara grilla köttet så fungerar det bra med en 57:a(även en 47:a räcker långt då), men om allt(grönsaker, potatis mm) skall gå i grillen, så blir den i minsta laget tycker jag.whork skrev:Jag är i alla fall ruskigt nöjd med min weber 57-a. Har aldrig känts för liten, och då har jag brassat burgare till femton pers, kört korv till hela släkten (30+ ätande gäster), gjort beer can chicken, hela bitar kamben, vad som helst.
Min står ute året om med överdrag, och gallret är som nytt på delen av gallret som aldrig kommer i kontakt med glöden.
Jag brukar köra med foliepaket till hela familjen (4-6 portioner) och har väl aldrig upplevt någon vidare trängsel på min men visst, utfodrar man tio pers varje gång man grillar blir det väl så kanske 
Använder man locket och grillar passivt behöver man inte mer än typ 1,5 liter kol, och då finns det mycket plats över för annat som inte behöver ligga över kolen.
Använder man locket och grillar passivt behöver man inte mer än typ 1,5 liter kol, och då finns det mycket plats över för annat som inte behöver ligga över kolen.
Jag har ungefär samma erfarenhet som Whork. Även stora släktkalas med mycket folk hanteras ok med en 57a, men med mycket grönsaker etc så blir det trångt och man får dra ut på grillandet lite.
Jag skulle inte ha något emot en 67a men skulle inte köpa en om den inte gick att få med bord. Bord är viktigare grillyta.
57 weber med bord och en 47/57 som reserv vid storgrillning blir nog mitt förslag, om inte 67 går att få bordsmonterad.
Jag skulle inte ha något emot en 67a men skulle inte köpa en om den inte gick att få med bord. Bord är viktigare grillyta.
57 weber med bord och en 47/57 som reserv vid storgrillning blir nog mitt förslag, om inte 67 går att få bordsmonterad.
Jag har en compact 47:a som jag anser är helt värdelös som klotgrill då avståndet mellan briketter och grillgallret blir för litet.
Sen har jag en Premium 57:a som vi nästan alltid använder och det är den stora favoriten.
Till slut kom jag även över en Premium 67:a som jag bara använt ett fåtal gånger då det går åt så mycket briketter för att grilla i den...
Sen har jag en Premium 57:a som vi nästan alltid använder och det är den stora favoriten.
Till slut kom jag även över en Premium 67:a som jag bara använt ett fåtal gånger då det går åt så mycket briketter för att grilla i den...
Redigerat:
?????P-plats skrev:Jag har en compact 47:a som jag anser är helt värdelös som klotgrill då avståndet mellan briketter och grillgallret blir för litet.
Sen har jag en Premium 57:a som vi nästan alltid använder och det är den stora favoriten.
Till slut kom jag även över en Premium 57:a som jag bara använt ett fåtal gånger då det går åt så mycket briketter för att grilla i den...
Jag har en Premium 47a sedan flera år som vägrar att rosta bort trots att den står ute året om. Räcker till familjen men blir man fler är det trångt. Skulle satsat på en 67a om jag var du, det kommer iaf jag göra nästa gång så behöver man inte tänka så mycket på utrymmet mer.
Helst vill jag ha ett sånt där as till grilltunna med lock i 5mm plåt med olika tillsatser men då rullar ju tusenlapparna...
Helst vill jag ha ett sånt där as till grilltunna med lock i 5mm plåt med olika tillsatser men då rullar ju tusenlapparna...