31 393 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Just detta är skrämmande, för när det gäller att dra kabel så gäller det också att FÖRSTÅ kabeldimensionering och att räkna på utlösningsvilkoret samt kolla kortslutningseffekten.norrbottenstorpet skrev:
Det gäller att få blicken och förståelsen så att man ser när det INTE går, VET man inte måste det kontrolleras.
Jag skulle önska att man kunde ge folk den blicken på ett par kvällskurser!
Vem har förordat "ett par kvällskurser"? Jag tycker de flesta GDS:are som vill få ut mer av sitt hempulande verkar rörande överens om att det krävs en relativt omfattande kurs, men definitivt inte två års studier plus x antal år som hantlangare...
Det finns rätt många olika saker som man pluggar in och sedan certifieras för. Jägarexamen krävs för att få vapenlicens för jaktvapen, skepparexamen krävs för att få köra större båtar, och det är många som fått sätta sig på skolbänken för E-behörigheten på körkortet när dottern vill ha häst, eller en husvagn skall köpas in. Det finns traditioner hos svenska studieförbund att anordna kvalificerade utbildningar med skriftliga prov som leder till certifiering sedan.
Jag är övertygad om att det går att sätta samman kvällskurser på t.ex 12 x 3 timmar med mellanliggande hemuppgifter där man sedan får behörigheter inom vissa områden. Man kan inte läsa in hela elbehörigheten på den tiden, men kanske lära sig att dra rätt dimensionerad kabel i VP-rör när förrådet skall byggas ut, och kanske få installera tvättmaskin, diskmaskin och lite sådant.
Det är min högsta övertygelse att det skulle leda till fler korrekta installationer, och troligen också mer arbete till elektrikerna därför att man lär sig inse vad som är farligt, och var ens begränsningar går.
Jag är övertygad om att det går att sätta samman kvällskurser på t.ex 12 x 3 timmar med mellanliggande hemuppgifter där man sedan får behörigheter inom vissa områden. Man kan inte läsa in hela elbehörigheten på den tiden, men kanske lära sig att dra rätt dimensionerad kabel i VP-rör när förrådet skall byggas ut, och kanske få installera tvättmaskin, diskmaskin och lite sådant.
Det är min högsta övertygelse att det skulle leda till fler korrekta installationer, och troligen också mer arbete till elektrikerna därför att man lär sig inse vad som är farligt, och var ens begränsningar går.
Swetrot, mycket klokt inlägg, jämförelsen med jägarexamen är bra tycker jag, alla är nog överens om att det inte är helt lämligt att folk utan jägarexamen skulle rusa omkring med en studsare och skjuta på allt som rör sig. Likväl finns det folk som i olika former leker jakt utan licens, med gamla vapen från farfars tid, eller via något suspekt vapen inköpt på fel sida finska gränsen av en mindre nogräknad ryss, eller helt enkelt med armborst eller pilbåge. Denna kategori är dem som vi numera kallar "ringledningsfolket" i elträsket, och dem kommer man ALDRIG åt, oavsett bestämmelser.
Däremot så tror jag nog att jaktolyckorna varit betydligt fler utan den relativt hårda uppstyrning som finns idag... Men hade regeln sagt att bara yrkesjägare fick jaga, då hade det nog pyrt i leden och mången hempulare hade givit sig ut för att jaga med mer eller mindre seriösa avsikter, ungefär som det ser ut idag när folk vill men inte får jobba med sin egen el...
Däremot så tror jag nog att jaktolyckorna varit betydligt fler utan den relativt hårda uppstyrning som finns idag... Men hade regeln sagt att bara yrkesjägare fick jaga, då hade det nog pyrt i leden och mången hempulare hade givit sig ut för att jaga med mer eller mindre seriösa avsikter, ungefär som det ser ut idag när folk vill men inte får jobba med sin egen el...
Är det verkligen ett krav att en el-yrkesman ska utföra den fysiska installationen av installationsmateriel som t ex. skåp, dosor och vp-rör? För dimensionering och utförande av elinstallationen förstår jag att det föreligger ett sådana krav men på fastsättning av mätarskåp, rör och dosor?
All fast installation skall göras av Elinstallatör. Dit räknas rör,dosor ovs.
Hur lång en utbildning än är så vill jag bara gå en liten del av den för jag ska ju bara använda kunskaperna för mitt eget bruk !! Varför är det inte så??
Hur lång en utbildning än är så vill jag bara gå en liten del av den för jag ska ju bara använda kunskaperna för mitt eget bruk !! Varför är det inte så??
och jag vill lära mej att operera knän, resten av läkarutbildningen behöver jag inte kunna som medicinering, infektioner... eftersom jag opererar rätt så är det ingen risk för infektion som behöver medicineras
och hur svårt kan det vara att skära lite i ett knä, ungefär som att mantla av en högspänningskabel, eller tom lättare
och hur svårt kan det vara att skära lite i ett knä, ungefär som att mantla av en högspänningskabel, eller tom lättare
Det blev en sidbrytning här, så jag får citera:
En elektriker med allmän behörighet kan jämföras med en kirurg?
Jag hade tänkt hitta på en ännu löjligare jämförelse här för att visa på det orimliga, men jag lyckas faktikt inte komma på något.
Man har tydligen inom elektrikerskrået mycket höga tankar om sig själv...
Jaha, Pellefant, -Det där var dagens hybris!och jag vill lära mej att operera knän, resten av läkarutbildningen behöver jag inte kunna som medicinering, infektioner... eftersom jag opererar rätt så är det ingen risk för infektion som behöver medicineras
och hur svårt kan det vara att skära lite i ett knä, ungefär som att mantla av en högspänningskabel, eller tom lättare![]()
En elektriker med allmän behörighet kan jämföras med en kirurg?
Jag hade tänkt hitta på en ännu löjligare jämförelse här för att visa på det orimliga, men jag lyckas faktikt inte komma på något.
Man har tydligen inom elektrikerskrået mycket höga tankar om sig själv...
Nu börjar det väll spåra ur totalt i en intressant tråd. Olika jämförelser och pajkastning mellan olika yrkesgrupper va ju inet det denna tråden skulle hanlda om?
Men att som behörig elektriker hävda att det krävs 7 års praktik för att sätta upp rör och dosor låter ju helt befängt. Att det finns regler runt detta oxå är ju klart men att inte med den behörigas goda minne inte rent lagligt få göra detta efter ritning/samtal känns lite fånigt. Om rören sedan inte går att använda är ju inte elekrikerns problem utan den som dragit rören.
Men att som behörig elektriker hävda att det krävs 7 års praktik för att sätta upp rör och dosor låter ju helt befängt. Att det finns regler runt detta oxå är ju klart men att inte med den behörigas goda minne inte rent lagligt få göra detta efter ritning/samtal känns lite fånigt. Om rören sedan inte går att använda är ju inte elekrikerns problem utan den som dragit rören.
Det finns rätt många skärande behandlingar inom sjukvården som inte utförs av kirurger, utan istället av sjuksköterskor, barnmorskor, tandläkare och distriktssköterskor. De är välutbildade, har grundläggande utbildning i sjukvård, och vet med sig sina begränsningar. Bara för att man får skära bort ruttnande delar i ett sår, så får man inte utföra hjärttransplantationer.pellefant skrev:och jag vill lära mej att operera knän, resten av läkarutbildningen behöver jag inte kunna som medicinering, infektioner... eftersom jag opererar rätt så är det ingen risk för infektion som behöver medicineras
och hur svårt kan det vara att skära lite i ett knä, ungefär som att mantla av en högspänningskabel, eller tom lättare![]()
Diabetespatienter lär sig rätt snabbt att ta sprutor själv, och får göra det. De föräldrar som har oturen att få svårt sjuka barn brukar få snabbutbildning i hur man ger syrgas, injicerar kramphämmande medel i en ven, sondmatning och droppsättning, eller vad det nu är barnet har behov av. Inget tal om att de måste gå ett antal år på läkarlinjen först. Även anhöriga till vuxna med svåra sjukdomar, t.ex. MS, ALS och långt gången cancer och som vill vårdas i hemmet, kan få lära sig relativt avancerad sjukvård.
Resultatet av de lagar och förordningar som finns idag är att många gör det i alla fall, eftersom många efter att ha gått många år i skolan skaffat sig en grundutbildning som gör att man känner sig rätt säker på det man gör. Jag kan förstå om den lagstiftning som finns idag hade funnits för 100 år sedan, när Sverige elektrifierades. Då hade de flesta några år i folkskolan som grund, varav en hel del tid ägnades åt att lära in psalmverser och katekesen. Det känns som att det skulle vara dags att ge människor lite mer befogenheter och möjligheter idag. I alla fall i mitt hem.
och hempulare får byta stickproppar, säkringar,strömbrytare om dom har nödig kännedom.
en del H.P är väldigt kunniga inom el medans andra tror att dom är väldigt kunniga. skulle det vara tillåtet att dra rör osv med en kvällskurs som grund så tror jag att dom okunniga skulle göra ännu mera, oavsett om dom gått kursen eller ej.
gissa vad H.P kommer ihåg efter några år om han själv dragit rören: jo att det var en väldigt petig elektriker som krävde att han skulle öppna väggarna och sen drog om rören och fkn, allt bara för att tjäna mera pengar....
även kunniga hempulare som vet sina begränsningar gör ibland fel som sedan måste rättas till så ibland tar det lika lång tid som om elektrikern gjort allt.
jämförelsen med hjärnkirurg är väl inte riktigt rättvisande. iaf tidigare så fick en hjärnkirurg arbeta inom hela EU medans en svensk elbehörighet bara gällde i Sverige och vice versa. detta säger väl att en elektriker har högre kompetens jämfört med en hjärnkirurg?
en del H.P är väldigt kunniga inom el medans andra tror att dom är väldigt kunniga. skulle det vara tillåtet att dra rör osv med en kvällskurs som grund så tror jag att dom okunniga skulle göra ännu mera, oavsett om dom gått kursen eller ej.
gissa vad H.P kommer ihåg efter några år om han själv dragit rören: jo att det var en väldigt petig elektriker som krävde att han skulle öppna väggarna och sen drog om rören och fkn, allt bara för att tjäna mera pengar....
även kunniga hempulare som vet sina begränsningar gör ibland fel som sedan måste rättas till så ibland tar det lika lång tid som om elektrikern gjort allt.
jämförelsen med hjärnkirurg är väl inte riktigt rättvisande. iaf tidigare så fick en hjärnkirurg arbeta inom hela EU medans en svensk elbehörighet bara gällde i Sverige och vice versa. detta säger väl att en elektriker har högre kompetens jämfört med en hjärnkirurg?