1 824 004 läst ·
3 512 svar
1824k läst
3,5k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Det tog sin lilla tid, men nu äntligen kom jag mig för att testa att bygga ätpinnar. Det är en nödvändig del i en 60-årspresent jag ska fixa, så nu var det dags. Rätt pilligt och jag fick vaska en del, då minsta lilla skevhet verkar föröka sig i pinnarna på något sätt. Väldigt viktigt att hitta virke utan inbyggda överraskningar. Min egenodlade lönn funkar bra, så nu har jag nog med material till en miljon pinnar. Tack @Stefan_R för beskrivning och inspiration.S Stefan_R skrev:Jiggen jag gör pinnarna i syns på bilderna här nedanför. Den består av två längsgående "höjdbalkar" med två utanpåliggande "staket", samt ett ändstopp.
"Höjdbalkarna" är tillhyvlade så att de är 7mm höga närmast ändstoppet, och 9mm i bortre änden. Avståndet mellan "staketen" är anpassat för en putshyvel.
Jag börjar med att såga till ämnen, jag brukar välja 10x10mm även om 9x9 skulle funka. (Jag gör det faktiskt på bandsågen jag köpte av dig, Hep.) Därefter kapas de till lämplig längd. Efter vad jag kunnat läsa mig till är ätpinnar traditionellt av olika längd och tjocklek i olika asiatiska länder/matkulturer, men jag har bestämt mig för att 25cm längd och 8x8 mm i avrundad fyrkant i tjockänden samt 6mm i diameter i smaländen känns lagom för mig.
Ämnena läggs in i jiggen och spänns fast med kilar. Jag har provar med olika varianter men tunna kilar verkar funka bäst. Just nu har jag två par, men nästa gång ska jag såga nya så att jag kan ha tre par för att få jämnt tryck längs större del av pinnen.
Sedan börjar lite konditionsstärkande hyvling. Hyveln är inställd på tunna spån för att motverka flisning vid motfiberhyvling så den första och andra sidan tar en stund att hyvla ned. När jag hyvlat ned ämnet så att hyveln rider på "höjdbalkarna" roterar jag ämnet 90 grader och hyvlar andra sidan. Då har man kommit ned till ett ämne som är 7x7 resp 9x9mm i fyrkant.
För att hyvla ned sida 3 och 4 lägger jag in en distans under ämnena. Distansen är en 1mm plywood-bit (finns på hobbyaffärer, om du inte har någon lokalt så finns det på [länk] (japp, modellflyg är min andra hobby (om någon skulle vilja börja med modellflyg är det fritt fram att kontakta mig för tips och råd (och även skolflyg i norra Stockholm (märks det att jag en gång i tiden jobbade med programmering, även om jag aldrig lärt mig LISP så gillar jag parenteser))))). Jag hyvlar dem på samma sätt och får då ett ämne som är 6x6mm i tunna änden och 8x8mm i tjockänden, samt är hyvlat på alla fyra sidorna.
Därefter lägger jag pinnarna en i taget i en planka där jag sågat en 90-graders V-formad skåra (ej med på bild). Då är det lätt att med en "block plane" (vad heter det på svenska? stöthyvel?) runda av hörnen.
Slutligen tar jag tjockänden i handen, stödjer tunnänden på snickarbänken och rundar tunnänden på frihand med "block plane".
I ärlighetens namn blir de inte exakt lika, men jag hoppas att mottagaren ska tycka att det är en del av charmen med att få handgjorda ätpinnar. ;-)
Ja just ja, jag skar också ett tunnt streck på fyra olika höjder på pinnarna. Detta för att kunna hålla ihop paren och för att det ska gå att identifiera träslagen även efter att man tagit ur dem ur asken första gången. Jag har sett andra personer på tuben som lägger in dekorationer i form av olika träslag inskurna i ämnena etc, etc, men det hade jag inte tid till om jag skulle få färdigt presenten i tid, därav denna enkla lösning.
Totalt sett skulle jag tro att det tar ungefär en timme per par för mig att göra pinnarna (exklusive ytbehandling) nu när jiggen är klar. Med mer erfarenhet går det nog att kapa tiden en del, men det tar längre tid än man tror.![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara