J Joxalatorn skrev:
Vad kallas lådan som man bygger in i väggen och hur hänger man upp TVn i den? Sugen på en liknande lösning.
Det är en Sanus mediabox som jag köpt från Bygghemma och som jag byggt in i väggen. Den har jag sedan kopplat till en låda i TV-bänken via ett dolt rör i väggen (använde ett vvs-rör) Tv:n hänger på ett väggfäste där mediaboxen får plats i mellan.

https://www.bygghemma.se/inredning-...ktronik/mediabox-sanus-inbyggd-9tum/p-1767762

I fredags blev jag äntligen klar med den här spjälsängen, kraftigt inspirerad på gränsen till kopierad från GR Woodworking på Youtube. Klar i tänkt månad, men fel år.

• Träspjälsäng i ljus och mörk träfinish, inspirerad av GR Woodworking, färdigställd i ett rum med trägolv och ljusa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saxpy och 23 till
  • Laddar…
doctorrobert doctorrobert skrev:
I fredags blev jag äntligen klar med den här spjälsängen, kraftigt inspirerad på gränsen till kopierad från GR Woodworking på Youtube. Klar i tänkt månad, men fel år.
Så fin

Stövelknekt i rödbok med linoljebehandling, placerad på golv med schackrutigt mönster, designad med avlång tapp istället för skruv.
Skapa konto

Kvällens projekt var av det enklare slaget, en stövelknekt i rödbok, behandlad med linolja oljevax.
Designen kommer härifrån, till den grad att jag inte ens orkade konvertera måtten från tum.
Fäste dock stödet med en avlång tapp istället för skruv.

• Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Äntligen är julklappen för 2025 levererad!

Det var ett gemensamt projekt med den lille gamern, så ingen större överraskning så klart.

3.jpg
Skapa konto

4.jpg
Skapa konto

• 1.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Inte så mycket jobb för mig, desto mer för pappa för 50 år sedan då han byggde sängarna. Långsidorna krokas i på gavlarna, sedan rullar man ut spjälorna som sitter ihop med natband. Tar ca 5 minuter att packa upp/packa ihop!

Jag har bara sågat av 10 cm på ena sänggaveln så att sängen gick att vrida 90 grader, det behövdes för att den skulle få plats under fönsterbrädan. Nu får det plats en byrå i rummet också. Drömmen vore att båda sängarna gick in, men det fattas 20 cm och jag vill inte göra dem kortare, de är redan 80*190 cm.

Efter:
1777836172056.png
Skapa konto

Före:
Som synes går gaveln inte in under fönsterbrädan, rummet är 194 cm brett och sängen är 190 cm lång.
1777836351915.png
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
Under jullovet har vi försökt uppdatera sönernas rum. Lilla killen gillar att snickra och greja så han fick en verkstadsinspirerad pegboard med skrivbord. Björkplywood och målad MDF.
Fint! Vore kul att se konsolernas upphängning/hake, har du en bild?

Ni som bygger snygga saker, finns det "nyckelhål" att köpa?

Det jag menar är plåtbitar för dold upphängning med ett större hål nedtill för skruvskallen och en del som monteras uppåt, där skruven håller fast det som ska hänga.

Typ såna här:
1778875713276.png
Skapa konto

S
kashieda kashieda skrev:
Ni som bygger snygga saker, finns det "nyckelhål" att köpa?

Det jag menar är plåtbitar för dold upphängning med ett större hål nedtill för skruvskallen och en del som monteras uppåt, där skruven håller fast det som ska hänga.

Typ såna här:
[bild]
Sök på upphängningsbeslag.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
En byrå, modell större i ek och lite inslag av valnöt. Senaste försöket att få ordning på alla mössor och vantar i entrén är tanken... Nån form av knoppar och en stenskiva på toppen återstår att fixa.

Tack till @Hep för hjälp med att skaffa fram virke.

• 20260516_161344.jpg
    Skapa konto
  • 20260516_161354.jpg
    Skapa konto
  • 20260516_161412.jpg
    Skapa konto
  • 20260516_161442.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Ellagård och 17 till
  • Laddar…
En tanke, men det är nog för sent och du kanske redan tänkt den och valt annorlunda av en anledning… jäkligt häftigt liv i brädorna oavsett!
IMG_1253.jpeg
Skapa konto

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
En tanke, men det är nog för sent och du kanske redan tänkt den och valt annorlunda av en anledning… jäkligt häftigt liv i brädorna oavsett!
[bild]
Host … mummel … det finns fler såna brädor där de där kom ifrån.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Host … mummel … det finns fler såna brädor där de där kom ifrån.
Jag hör av mig om 10 år när ungarna klarar sig själva och det finns tid. Lägg dem på tork så länge. 🤣

• Gilla
Hep
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
[bild]
Mmm, underskattade hur stor skillnaden skulle bli efter oljan.

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Jag hör av mig om 10 år när ungarna klarar sig själva och det finns tid. Lägg dem på tork så länge. 🤣
Köp nu, så du har när ungarna sover middag ;)

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.