1 822 241 läst ·
3 502 svar
1822k läst
3,5k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Han skrev ju bara att han kommer vidarebefordra informationen när han säljer båten?lars_stefan_axelsson skrev:
Är väl precis så man ska göra, "jag har moddat båten såhär, jag är fine med den här säkerheten, ändra tillbaka om du vill återfå säkerhetsklassningen a la orginal" ..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Det här har ju gått alldeles för långt, och är egentligen ganska enkelt... Vad är det med byggahus i den här tråden?Frustrator skrev:
Men nej. Det fungerar inte så i praktiken. Och det vet TS.
Han behöver inte ens vara i livet när båten säljs, eller vara så borta i huvudet att den informationen inte finns längre. Det kan också vara bortglömt efter ett decennium eller mer.
Det är inte konstigare än allt du inte fick veta om ditt hus när du köpte det. (Ja, om du inte köpte nytt då... Eller, om vi skall vara ärliga, även då...)
Sådan här information överlever typiskt inte. Det som överlever är i så fall dokumentation*), i det här fallet klassningsskylten från klassningssällskapet. Den säger att båten är klassad för vissa sjöförhållanden.
Och den gäller formellt inte längre. Så om man skall vara seriös så skall den tas bort, eller det skall läggas till information om förändringen som är lika hållbar och på samma ställe som klassningsskylten.
Jag fick just nu min femte eller sjätte båt**), och jag kan garantera att all sådan här information är helt borta. Det är därför jag avser att gå igenom den med luskam (ja den är som tur är inte så stor) tills jag är rimligt säker på att jag hittat allt av den här, och liknande, natur.
*) Jag kommer fortfarande ihåg skåpet jag hittade på vinden på forskningslabbet på en av våra största svenska industriföretag (för många decennier sedan nu, så det är säkert att berätta). Det var två stora metallskåp, låsta, där någon nitat fast mässingsskyltar med följande text:
"Innehållet i dessa skåp får inte slängas så länge som J35 Draken och J37 Viggen är i aktiv tjänst."
Här hade uppenbarligen någon varit med som förstod dessa frågor och gjort vad som rimligtvis kunnat göras för att säkerställa att den informationen överlevde de decennier som det kunde bli frågan om.
**) Jag har tappat räkningen...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Du, jag hade gärna hållit det till ett inlägg. Men det skulle ju käftas emot!Nötegårdsgubben skrev:
Och för det andra. Sjösäkerhet, när det berörs, är alltid relevanta kommentarer.
Sedan får andra finna dem hur "ofina" och "ovälkomna" som helst.
Vi som tvingas bärgat kroppar ur havet, eller väntat på dem som aldrig kom hem, vi tummar aldrig på det.
(Och om inlägget ovan ger intrycket av att jag är förbannad, så är det helt riktigt uppfattad. Skärpning!)
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
VÄNERN. Missade du det?lars_stefan_axelsson skrev:
Du, jag hade gärna hållit det till ett inlägg. Men det skulle ju käftas emot!
Och för det andra. Sjösäkerhet, när det berörs, är alltid relevanta kommentarer.
Sedan får andra finna dem hur "ofina" och "ovälkomna" som helst.
Vi som tvingas bärgat kroppar ur havet, eller väntat på dem som aldrig kom hem, vi tummar aldrig på det.
(Och om inlägget ovan ger intrycket av att jag är förbannad, så är det helt riktigt uppfattad. Skärpning!)
OT
Jo då. En känd seglare, med mer än 60 år på sjön, kapten på oljetankers mm, med en Confortina som han själv seglat mer än totalt tre varv runt jorden, berättade många saker för mig och gav många råd.
"När du är ute på sjön, kolla alltid horisonten! Oavsett väderrapporter.
Ser du en mörk svart rand utefter denna upp mot vinden, så håll ögonen på denna.
Om den blir högre allt eftersom, och om detta fortsätter, förbered dig och båten på storm."
Så gjorde jag, när 30 grader av himlen var heltäckt.
Tog ned storseglet och rullade in det mesta av förseglet.
Länsade undan på öppen sjö. Band fast bommen säkert o s v. Allt löst säkrat.
Kortade säkerhetslinorna kopplade på räddningsvästarna till mig och hunden.
Allt gick på sammanlagt en halv timme, så var det full storm, med mer än 3 meter höga vågor.
1.5 timme senare kunde jag lägga mig i skydd bakom en ö.
- Har sett denna mörka rand flera gånger. Men inte råkat ut för liknande svåra väder som denna gång.
- Den erfarne seglaren lärde mig många saker.
Tack Reinhart
BT
Jo då. En känd seglare, med mer än 60 år på sjön, kapten på oljetankers mm, med en Confortina som han själv seglat mer än totalt tre varv runt jorden, berättade många saker för mig och gav många råd.
"När du är ute på sjön, kolla alltid horisonten! Oavsett väderrapporter.
Ser du en mörk svart rand utefter denna upp mot vinden, så håll ögonen på denna.
Om den blir högre allt eftersom, och om detta fortsätter, förbered dig och båten på storm."
Så gjorde jag, när 30 grader av himlen var heltäckt.
Tog ned storseglet och rullade in det mesta av förseglet.
Länsade undan på öppen sjö. Band fast bommen säkert o s v. Allt löst säkrat.
Kortade säkerhetslinorna kopplade på räddningsvästarna till mig och hunden.
Allt gick på sammanlagt en halv timme, så var det full storm, med mer än 3 meter höga vågor.
1.5 timme senare kunde jag lägga mig i skydd bakom en ö.
- Har sett denna mörka rand flera gånger. Men inte råkat ut för liknande svåra väder som denna gång.
- Den erfarne seglaren lärde mig många saker.
Tack Reinhart
BT
Redigerat:
OT
Rent kuriosa. Råkat ut för en tromb, lokal kraftig vind, ute på sjön, tre gånger. En gång ryckte det av linan till jollen, fann den senare på en ö i Lurö skärgård.
Andra gången snurrade jollen i luften bak båten, landade upp och ned, hela akterspegeln på jollen slets loss.
Sista gången slets stora landgången av lättmetall till en båtbrygga loss och hamnade i vattnet, när jag satt på båtklubbens utedass. Sambon och hunden tog skydd vid klubbstugan.
Mycket skog som blåste ned.
- Så visst kan det blåsa hårt även på en insjö.
BT
Rent kuriosa. Råkat ut för en tromb, lokal kraftig vind, ute på sjön, tre gånger. En gång ryckte det av linan till jollen, fann den senare på en ö i Lurö skärgård.
Andra gången snurrade jollen i luften bak båten, landade upp och ned, hela akterspegeln på jollen slets loss.
Sista gången slets stora landgången av lättmetall till en båtbrygga loss och hamnade i vattnet, när jag satt på båtklubbens utedass. Sambon och hunden tog skydd vid klubbstugan.
Mycket skog som blåste ned.
- Så visst kan det blåsa hårt även på en insjö.
BT
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Jag har en anfader som gick bort i en storm på Vänern som skutskeppare. Han återfanns dagen efter, död. Han hade surrat sig vid stormasten men inte överlevt. De två matroserna återfanns aldrig. De hade gått överbord eller gått i båten och sedan försvunnit... Hela besättningen dog, så vi vet inga detaljer om precis vad som hände.Hep skrev:
Jag lärde mig segla på Vänern, och det största sjösäkerhetsproblemet där är att man tenderar att underskatta risken. Vänern kan vara nog så knepig med vind, ström och vågor från tre håll på sina ställen. På den gamla goda tiden så har vi ju alla hört om när sjöräddningen fick gå ut och undsätta en fritidsseglare vid Vänersborg som trodde att kartorna i telefonkatalogen gott kunde räcka som sjökort; det var ju bara Vänern... (Det var fö fel beslut. De räckte inte...)
Så nu får det helt enkelt vara slut på det här dumma tjafsandet!
Om den nöjde och stolte möbelsnickaren istället bara hade svarat:
"Jaha, det hade jag ingen aning om att de opraktiska luckorna var gjorda så av säkerhetsskäl. Nåväl, jag tror jag kan hantera risken, men tack för påpekandet!"
Så hade det här varit över för länge sedan!
Redigerat:
Du tog orden ur min mun!
Blivit medveten om att jag kan skalka luckorna vid hårt väder med de prylar jag redan har, för låsning.
Dörrbladen kan då inte öppnas. Blir samtidigt en bra stöttning på insidan.
Ovanpå liggande luckan kan skjutas framöver som vanligt. Separat låsning finns för denna.
Blivit medveten om att jag kan skalka luckorna vid hårt väder med de prylar jag redan har, för låsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanpå liggande luckan kan skjutas framöver som vanligt. Separat låsning finns för denna.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Japp, en s.k. Squall Line. Vi har inget bra vedertaget ord på Svenska (även om "stormbyar" ibland används i väderleksrapporten), men vi borde ha det. Det är en företeelse som kräver sitt eget ord och som är väl värd att varna för.H Hybro skrev:
Jag har när jag var ung och dum (och som tur var nära kusten och nära till skärgård) struntat i varningstecknen, och det höll på att bli det sista jag gjorde... Nåja, man skall inte överdriva, men det var "spännande" ett tag...
Men tillbaka till möbelsnickeriet.
Redigerat: