Bo.Siltberg skrev:
FreddaP, du verkar göra det vanliga misstaget att sätta likhetstecken mellan obehörig och okunnig och dum. Jag är övertygad om att de allra flesta kan göra en sund bedömning av vad de klarar av att göra.
Sund bedömning är inte att dra el i sitt eget hus utan behörighet. Men tyvärr finns denna skara av folk i samhället som gör att riktiga hantverkare får städa upp efter andra.

Nerre skrev:
...
I alla fall om vi pratar om män. Där finns det ju faktiskt tämligen solid forskning som visar att de flesta män överskattar sig själva.
Intressant, skall bli kul att läsa!
Du lägger väl upp en länk hoppas jag.

Eller gäller denna självöverskattning kanske dig också ;)

Det går utmärkt att googla på "män överskattar förmåga" så hittar man massor med intressant läsning. En stor del av träffarna handlar om drunkningsolyckor och trafik, men det finns även andra områden som ekonomi och liknande.

Och jag har inte sagt att jag är nåt undantag, jag är människa och man och lider av samma brister som andra människor och män. Men jag är medveten om dem och försöker att "kringgå" dem genom att analysera mitt eget resonemang.

FreddaP skrev:
Sund bedömning är inte att dra el i sitt eget hus utan behörighet. Men tyvärr finns denna skara av folk i samhället som gör att riktiga hantverkare får städa upp efter andra.
Om du byter ordet "behörighet" mot "kompetens" så håller jag med dig.

För övrigt tycker jag artikeln i Vi i Villa är bra. Det är precis denna typ av information jag tror är bra för att folk ska tänka efter när de ger sig på att installera el. Fina bilder på bränder, och en någorlunda koppling mellan fel och verkan.

Det som skulle kunna vara bättre är en lite nedtonad bild av ytterligheterna. "Ful-el" etc klingar illa för det var nog inte avsikten.

Nerre skrev:
Det går utmärkt att googla på "män överskattar förmåga" så hittar man massor med intressant läsning. En stor del av träffarna handlar om drunkningsolyckor...
Jo det är lätt och kul att googla :)
Och resultatet är diverse tidningsartiklar, flashback- och facebooksidor.

Men jag tyckte du skrev om "´solid forskning".

Vad har för övrigt drunkningsolyckor med elsäkerhet att göra?

KnockOnWood skrev:
Vad har för övrigt drunkningsolyckor med elsäkerhet att göra?
Förmågan att uppskatta sin egen förmåga.

Mikael_L
FreddaP skrev:
Dumsnåla människor drar egen el säger nog de flesta elektriker och jag kan bara instämma. Även om det fungerar, så kan dragningarna vara livsfarliga och den risken skulle jag aldrig ta för de småpengarna det skiljer från att någon behörig.
Småpengar?
Vänta lite nu, vilken planet kommer du ifrån?

FreddaP skrev:
Men det är väl bara bra för "riktiga hantverkare"? att se till att det finns jobb att tjäna pengar på.

Ty här lät det som att du endast tycker synd om "städpersonalen" ...

Och förresten, utveckla det där med "sund bedömning" lite mer ...

Och slutligen tycker jag som Bo om artikeln, den var bra, med bilder på hur det kan gå och så.
Men det har trots allt väldigt lite med behörigheter att göra.
Artikeln reder inte ens ut vilka av de tillbud som är avbildade som är utförda av behöriga elektriker eller anställd personal som jobbar under en med behörighet.

Redigerat:
Kollplingen kanske är mäns "förmåga" att överskatta sin förmåga/kunnande.

FreddaP skrev:
Skulle du svetsa på en bro om du kunde svetsa men ej hade behörighet?
Vi är många inom industrin som svetsar broar, balkar, byggnader, infästningar och mycket annat utan behörighet.
Jag jobbar med folk som varit och svetsat på ubåtar, oljeplattformar samt inom kärnkraftverk utan behörighet.
Även om jag numera har licens så är jag inte bättre på att svetsa än innan jag lade den. Vilket dumt resonemang.
Allt går att besikta och kontrollera så att det utförts på ett korrekt vis.

Mikael_L skrev:
Småpengar?
Vänta lite nu, vilken planet kommer du ifrån?

Men det är väl bara bra för "riktiga hantverkare"? att se till att det finns jobb att tjäna pengar på.

Ty här lät det som att du endast tycker synd om "städpersonalen" ...

Och förresten, utveckla det där med "sund bedömning" lite mer ...

Och slutligen tycker jag som Bo om artikeln, den var bra, med bilder på hur det kan gå och så.
Men det har trots allt väldigt lite med behörigheter att göra.
Artikeln reder inte ens ut vilka av de tillbud som är avbildade som är utförda av behöriga elektriker eller anställd personal som jobbar under en med behörighet.
Ursäkta, men jag hoppas att du driver med mig.
Ska hantverkare suga ur pengar i privatpersoners ekonomi för att andra gör fel?
Du har inte varit med i fuskbyggarna nyligen?

Har vi inte haft någon liknande tråd här någon gång? :rolleyes:

• Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
hekosi skrev:
Vi är många inom industrin som svetsar broar, balkar, byggnader, infästningar och mycket annat utan behörighet.
Jag jobbar med folk som varit och svetsat på ubåtar, oljeplattformar samt inom kärnkraftverk utan behörighet.
Även om jag numera har licens så är jag inte bättre på att svetsa än innan jag lade den. Vilket dumt resonemang.
Allt går att besikta och kontrollera så att det utförts på ett korrekt vis.
Kort svar: problematiken är att saker och ting besiktigas ej på samma sätt som i en industri som i hemmet hos någon.

KnockOnWood skrev:
Men jag tyckte du skrev om "´solid forskning".
De referernserna kommer från böcker som jag har läst, och tyvärr har jag inte fotografiskt minne så jag kan inte minnas alla referenser i de böckerna.

Dunning–Kruger kan t.ex. vara intressant läsning.

FreddaP skrev:
Finns det inte väldigt många yrkesmän som utfört enormt mycket elarbete/installationer som inte har behörighet (arbetar under annans behörighet) som antagligen gör ett rätt bra jobb även på hemmafronten?

Mikael_L
FreddaP skrev:
Ursäkta, men jag hoppas att du driver med mig.
Ska hantverkare suga ur pengar i privatpersoners ekonomi för att andra gör fel?
Du har inte varit med i fuskbyggarna nyligen?
Nej verkligen inte (att jag driver med dig alltså).

Man kan väl kräva av alla att vara vuxna att själv ta smällarna av sina dåliga beslut, särskilt om det inbegriper olagligheter.
Om jag kopplat elen själv, helt olaglig och utan tillbörlig kunskap, eller låtit min brorsa göra det, så får jag väl helt enkelt ta smällen själv och pröjsa för att någon som kan och får, kommer och reder ut allt?

Tycker du att det verkar märkligt?
Är du en sån som tycker att t.ex. "staten" ska rycka in och ställa allt till rätta även för dom som gjort fel och varit olagliga?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.