10 782 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
"stora risker med egenkopplad el" - en påminnelse om risker
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hur ofta förekommer det egentligen att papper presenteras som styrker vem som gjort vad när det gäller elinstallation? Ganska sällan skulle jag gissa. Sen har jag svårt att se att en bostads värde skulle påverkas av om det förekommit svartjobb på bostaden eller ej. Personligen köper jag då en bostad utifrån faktorer som läge, planlösning, skick och liknande egenskaper. Om tidigare ägare "försörjt" svartjobbare eller ej struntar jag nog helt i.-=fullmoon=- skrev:
Hur avgör man om man har koll eller inte?
Min bästa idé att man redovisar för någon annan hur man har tänkt göra varje moment, varför man tänker göra på det sättet, vilka risker man identifierat dem och hur man hanterat dem och vilka materialval man gjort och varför. Kanske för någon bekant, som också anser sig ha koll? Eller i en tråd här.
Min bästa idé att man redovisar för någon annan hur man har tänkt göra varje moment, varför man tänker göra på det sättet, vilka risker man identifierat dem och hur man hanterat dem och vilka materialval man gjort och varför. Kanske för någon bekant, som också anser sig ha koll? Eller i en tråd här.
Låter konstigt, jag har suttit och googlat som en tok och inte lyckats hitta nåt annat än att det saknas straff för att gå mot rött. Man KAN dock bötfällas för vårdslöshet i trafik om man går mot rött och orsakar en farlig situation. Men då är det formellt sett inte att gå mot rött man bötfälls för.NinjaSatan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Testen har omnämnts här på forumket. Jag uppfattade det som en test som gjorts i samband med någon vidareutbildning för elektriker.
Jag är inte förvånad. Om du börjar skärskåda en utförd koppling. Längd på avskalning, någon kardel av, någon kardel tryckskadad av skalverktyget, hur hårt är skruven dragen, lagom långa trådar mellan dragavlastning och koppling, jordledaren tillräckligt mycket längre än de andra, hur mycket av manteln/ytterisoleringen är skalat, hur lång in går ytterisoleringen efter dragavlastningen, hur hårt är dragavlastningen klämd, och säker några tiotal punkter till som jag inte vet att jag inte känner till. Då är jag inte alls förvånad om även ett gäng proffs får anmärkningar.
När jag gjorde värnplikt fick vi genomgå en militär lödkurs (skulle meka med diverse elektronik). Jag hade under hela min gymnasietid arbetat extra som TV reparatör, och tyckte jag kunde löda. Men det kunde ta 4 timmar att löda en enda komponent så att det blev godkänt på lödprovet. Då inte inräknat de timmar som gick åt på underkända lödningar.
Jag är inte förvånad. Om du börjar skärskåda en utförd koppling. Längd på avskalning, någon kardel av, någon kardel tryckskadad av skalverktyget, hur hårt är skruven dragen, lagom långa trådar mellan dragavlastning och koppling, jordledaren tillräckligt mycket längre än de andra, hur mycket av manteln/ytterisoleringen är skalat, hur lång in går ytterisoleringen efter dragavlastningen, hur hårt är dragavlastningen klämd, och säker några tiotal punkter till som jag inte vet att jag inte känner till. Då är jag inte alls förvånad om även ett gäng proffs får anmärkningar.
När jag gjorde värnplikt fick vi genomgå en militär lödkurs (skulle meka med diverse elektronik). Jag hade under hela min gymnasietid arbetat extra som TV reparatör, och tyckte jag kunde löda. Men det kunde ta 4 timmar att löda en enda komponent så att det blev godkänt på lödprovet. Då inte inräknat de timmar som gick åt på underkända lödningar.
En annan sak som jag har undrat om man nu får spekulera.
De installations produkter såsom brytare, kontaktuttag etc. som säljs hos tex Rusta,CO och Ö&B.
Vem köper dessa prylar och vad händer med dessa?
För produkter som det inte är någon omsättning på finns sällan kvar i sortimentet så uppenbarligen säljs det en hel del av dessa.
Och jag har svårt och tro att det är det är behöriga elektriker, el-frimor som handlar sina prylar där!
För elektriker verkar vara oerhört trogna sina märken av det här forumet att döma.
Står det inte inte Häger, eljo, ABB eller Schnider på prylarna så behandlas dom som spetälska.
Vad jag vill säga med detta är det kan inte komma som någon hemlighet att det pysslas en hel del med "ful-installationer hos folk"
De installations produkter såsom brytare, kontaktuttag etc. som säljs hos tex Rusta,CO och Ö&B.
Vem köper dessa prylar och vad händer med dessa?
För produkter som det inte är någon omsättning på finns sällan kvar i sortimentet så uppenbarligen säljs det en hel del av dessa.
Och jag har svårt och tro att det är det är behöriga elektriker, el-frimor som handlar sina prylar där!
För elektriker verkar vara oerhört trogna sina märken av det här forumet att döma.
Står det inte inte Häger, eljo, ABB eller Schnider på prylarna så behandlas dom som spetälska.
Vad jag vill säga med detta är det kan inte komma som någon hemlighet att det pysslas en hel del med "ful-installationer hos folk"
Redigerat:
Dumsnåla människor drar egen el säger nog de flesta elektriker och jag kan bara instämma. Även om det fungerar, så kan dragningarna vara livsfarliga och den risken skulle jag aldrig ta för de småpengarna det skiljer från att någon behörig.
Men allt du gör med ditt hus så finns det ju någon som kan göra det bättre, säkrare och troligtvis bättre, oftast mot betalning, det gäller ju alla jobb!FreddaP skrev:
Tycker inte ditt resonemang håller någonstans.
Kan vara livsfarliga....kan även vara helt perfekta!
Det handlar ju oftast om självförtroendet. Har träffat på stolta hemmapulare som varit hur nöjda som helst med sina dragningar som i verkligheten är katastrofala.Alimaj skrev:
Jag resonerar alltid som så att det jag ej har behörighet för och som det finns fara i anlitar jag folk till.
Skulle du svetsa på en bro om du kunde svetsa men ej hade behörighet?
Precis, men jag har träffat hemmapulare som gjort installtioner som har varit perfekta, skolexempel!
Svetsare har licenser och inte behörigheter, och ja jag hade svetsat på en bro om jag vetat vad jag hade gjort!
Duktiga människor kommer ikläm med sådanna här förordningar, hade detta med hemma-el varit tillåtet så hade vi sett mkt mera olycker, det håller jag med om!
Men om Bosse 60år som varit fartygselektriker i hela sitt liv måste ringa en elektriker som kanske är en snorvalp för att få ett lagligt uttag i sitt garage gör att det finns utrymme för ifrågesättning.
Det verkar saknas förstålse att det finns faktiskt folk som behärskar el trots de saknar behörighet.
Svetsare har licenser och inte behörigheter, och ja jag hade svetsat på en bro om jag vetat vad jag hade gjort!
Duktiga människor kommer ikläm med sådanna här förordningar, hade detta med hemma-el varit tillåtet så hade vi sett mkt mera olycker, det håller jag med om!
Men om Bosse 60år som varit fartygselektriker i hela sitt liv måste ringa en elektriker som kanske är en snorvalp för att få ett lagligt uttag i sitt garage gör att det finns utrymme för ifrågesättning.
Det verkar saknas förstålse att det finns faktiskt folk som behärskar el trots de saknar behörighet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
FreddaP, du verkar göra det vanliga misstaget att sätta likhetstecken mellan obehörig och okunnig och dum. Jag är övertygad om att de allra flesta kan göra en sund bedömning av vad de klarar av att göra.
Jag är tvärtom övertygad om att de flesta INTE själva är bra på att avgöra vad de klarar av och inte. De flesta gör saker själva enbart av ren snålhet (jag är inget undantag
, inte för att de tror att de kan det bättre än nån med behörighet.
I alla fall om vi pratar om män. Där finns det ju faktiskt tämligen solid forskning som visar att de flesta män överskattar sig själva.
I alla fall om vi pratar om män. Där finns det ju faktiskt tämligen solid forskning som visar att de flesta män överskattar sig själva.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Då går det verkligen utför med världen om de flesta inte har ett sunt förnuft... Kanske dags för en syndaflod så vi får börja om.