Mikael_L skrev:
Nej verkligen inte (att jag driver med dig alltså).

Man kan väl kräva av alla att vara vuxna att själv ta smällarna av sina dåliga beslut, särskilt om det inbegriper olagligheter.
Om jag kopplat elen själv, helt olaglig och utan tillbörlig kunskap, eller låtit min brorsa göra det, så får jag väl helt enkelt ta smällen själv och pröjsa för att någon som kan och får, kommer och reder ut allt?

Tycker du att det verkar märkligt?
Är du en sån som tycker att t.ex. "staten" ska rycka in och ställa allt till rätta även för dom som gjort fel och varit olagliga?
Svara på frågan ist:
Tycker du att man ska äventyra privatpersoners ekonomi pga andras fel som saknar behörighet?
Jag är rätt säker på att du försöker få ut smällarna på försäkringen om det väl händer dig något.

Mikael_L
FreddaP skrev:
Svara på frågan ist:
Jaha, jag tyckte väl att jag precis gjorde det ...
Få se, så här löpte diskussionen:

FreddaP skrev:
Sund bedömning är inte att dra el i sitt eget hus utan behörighet. Men tyvärr finns denna skara av folk i samhället som gör att riktiga hantverkare får städa upp efter andra.
Mikael_L skrev:
Men det är väl bara bra för "riktiga hantverkare"? att se till att det finns jobb att tjäna pengar på.

Ty här lät det som att du endast tycker synd om "städpersonalen" ...
FreddaP skrev:
Ursäkta, men jag hoppas att du driver med mig.
Ska hantverkare suga ur pengar i privatpersoners ekonomi för att andra gör fel?
Du har inte varit med i fuskbyggarna nyligen?
Här förstod jag kanske fel ...
Jag tänkte att ifall jag drar el själv och det går åt skogen, då får jag ju vackert anlita en elfirma, som tar de pengar dom behagar för att rätta till mina misstag.
Något fel med det tänket?
Jag kan liksom inte se varför någon annan ska betala. Firman lär ju inte arbeta gratis heller.

Så jag svarade alltså ungefär så:
Mikael_L skrev:
Nej verkligen inte (att jag driver med dig alltså).

Man kan väl kräva av alla att vara vuxna att själv ta smällarna av sina dåliga beslut, särskilt om det inbegriper olagligheter.
Om jag kopplat elen själv, helt olaglig och utan tillbörlig kunskap, eller låtit min brorsa göra det, så får jag väl helt enkelt ta smällen själv och pröjsa för att någon som kan och får, kommer och reder ut allt?

Tycker du att det verkar märkligt?
Är du en sån som tycker att t.ex. "staten" ska rycka in och ställa allt till rätta även för dom som gjort fel och varit olagliga?

FreddaP skrev:
Tycker du att man ska äventyra privatpersoners ekonomi pga andras fel som saknar behörighet?
Vilka andras fel? Om en privatperson gör en elinstallation utan behörighet är det väl inte andras fel utan hens eget?

Nerre skrev:
Vilka andras fel? Om en privatperson gör en elinstallation utan behörighet är det väl inte andras fel utan hens eget?
Jag undrar då, varför kom man på ordet behörighet då?
Tyvärr kommer jag inte lägga ett ord till i denna tråd då vi inte kommer någonstans.
Är som sagt svårt att lära en gammal hund att sitta.

Mikael_L frågar ju precis samma sak?

Om jag gör en felaktig installation i mitt hus så är det väl både mitt fel och mitt problem? Alltså är det helt rätt att jag måste betala nån behörig för att fixa det?

Så vem är det som betalar för nån annans fel??

En som gått elektrikerutbildningen, gått vidareutbildning på sjöskola och arbetat ett tag som elektriker på land räknas ändå som obehörig att utföra elarbeten...

Och det beror troligen på att h*n saknar kompetens ;)

Elektriker, dvs yrkesmän som står under en elinstallatörs överinseende, har den kompetens som krävs för det arbete de gör. De är obehöriga, men kunniga, möjligen inom vissa gränser. De kanske saknar två dagars praktik för att uppfylla alla krav på behörighet.

Dessa diskussioner leder som oftast till två läger som debatterar för sin ytterlighet. Men egentligen är vi nog ganska överens, egentligen..

1. Det finns bara ett sätt att installera el på - korrekt enligt föreskrifter, regler, standarder och etablerad praxis.

2. Det krävs stor kunskap och färdighet för att klara av detta.

3. En behörig elinstallatör har ett kvitto på att han/hon har denna kunskap.

4. Yrkesmän och hempulare ska ha den kunskap som krävs för den installation de gör, inklusive hur man kontrollerar den. Hempulare och yrkesmän på fritiden bryter dock mot ellagen.

5. Vi vill inte se de skador som visas i artikeln i Vi i Villa, oberoende av vem som orsakat dem.

De flesta anlitar en elfirma för elinstallationsarbete och får besök av en elinstallatör och/eller obehörig yrkesman. Detta vill elsäkerhetsverket ändra på genom att kräva behörighet hos alla som installerar el, dvs yrkesmän kommer att försvinna. Men det är en annan historia.

Så frågan handlar egentligen om hur vi ska se på kunniga men obehöriga personer. Jag säger inte mer än att jag värderar kunskap högre än behörighet, utan att för den skull säga att behöriga är okunniga utan tvärtom att behöriga är kunniga, vilket även obehöriga kan vara. :x

• Gilla
Nirre och 9 till
  • Laddar…
FreddaP skrev:
Jag undrar då, varför kom man på ordet behörighet då?
Tyvärr kommer jag inte lägga ett ord till i denna tråd då vi inte kommer någonstans.
Är som sagt svårt att lära en gammal hund att sitta.
Gammal hund sitta men det gäller väl mest tikarna:thumbup:

FreddaP skrev:
Sund bedömning är inte att dra el i sitt eget hus utan behörighet. Men tyvärr finns denna skara av folk i samhället som gör att riktiga hantverkare får städa upp efter andra.
Om vi bortser från de lagliga biten, är det viktigast för dig att personen som drar elen är kompetent eller behörig att dra el? Personligen tycker jag inte det alltid hänger ihop och har också fått exempel på det genom åren här på Byggahus där "hempulare" ger bra råd och visar stor kunskap och där elektriker verkar sakna relevant kunskap.

Alimaj skrev:
Ja vad ska man säga, men detta reportage känns som de tar upp två ytterligheter, från utbildade (duktiga) elektriker och personer som är totalt novisa på el-installationer.
En utbildad elektrikter är verkligen inte ytterlighet på den skalan. De kan oftast nästan ingen fysikteori utan har bara hjälplig kunskap om ellära. Skulle nog tro att tex en Civilingenjör från tex Elektro kan mer

Jag kan berätta att då jag borrade hål för ny rördragning i
taket så gick (väldigt orättvist - vem kan tro man drar slad-
dar där jag borrade (: ) en av propparna till (den förra) tre-
fas kopplade spisen (: ... .

DSC00443.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00445.JPG
Skapa konto

DSC00444.JPG
Skapa konto

Kände att det tog emot lite mer än vanligt (jämfört det van-
liga gipsborrandet) och det måsta varit då jag började borra
VP-rör - men jag kan ju knappast ha skadat kopparledarens
ledningsförmåga genom borra på dylikt sätt (skitborrar i gips)
och det funkar fint tillsvidare (efter proppbyte) - men jag får
nog ta och dra en ny elmatning till (den nya ersättande) spi-
sen när jag inte har ngt annat att göra ... .

Ha de ...

Så du borrar genom ett vp rör så säkringen flyger men skiter i att dra ny fk? Utan stoppar bara i en ny säkring?

AndersMalmgren skrev:
En utbildad elektrikter är verkligen inte ytterlighet på den skalan. De kan oftast nästan ingen fysikteori utan har bara hjälplig kunskap om ellära. Skulle nog tro att tex en Civilingenjör från tex Elektro kan mer
En "vanlig" hantverkare kan man ju faktiskt inte förvänta sig
klarar av annat än att "ekekvera enkla inlärda mönster" - sedan
kan säkert väldigt många väldigt mkt mer - men man kan nog
ej räkna med mer än det förstnämnda - tex hade jag en elgubbe
från Lindström (eller vad de heter) som kutade runt 4 timmar
för hitta fel i samband med inkopplande av jordfelsbrytare - som
visade sig vara att jord och nolla var ihopskruvade i elcentralen
- vilket en E-civilingenjörselev jag lärt känna lite bättre pga ge-
mensamt PA-intresse talade om för mig att "det vet ju alla" ... .

Nu installerar jag elen själv istället - mkt billigare o roligare :) ... .

Redigerat:
JLov skrev:
Så du borrar genom ett vp rör så säkringen flyger men skiter i att dra ny fk? Utan stoppar bara i en ny säkring?
Tja - att jag borrade i VP-rör är bara ett antagande - (det går inte se så
mkt genom ett 5 eller 6 mm borrhål - vad det nu var - i en gipsskiva) -
men ny propp fixade i vart fall saken som sagt :) - jag menar det kan ju
ha varit lite överslag i samband med åskväder eller liknande - fk: vad är
det föresten?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.