3 531 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Stjäl mulltoaletten ström?
Får en känsla av att nollan (normalt blå ledare) har blivet bruten någonstans på den del av installationen som är gemensam för toan och lampan. Innan detta fixas så finns det risk att endera toan eller lampan får för hög (eller för låg) spänning. Detta kan leda till en del mindre bra saker!
Mitt fel ingen brun till lampan.. Tre trådar från centralen, tre trådar i dosan som går till mulltoan, den bruna bryts i en lampknapp (sitter ihop) och fortsätter sedan till mulltoan. En tänkabel går från lampan till lampknappen,mtill lampan går blå och gul/grön. Inget hemma pul, elektriker som dragit alla trådar, jag som satt dit kontakterna... En annan elektriker kollade sedan min ihopkoppling, men hittade inget som borde vara fel... Böt lampknapp, men ingen skillnad... Felet måste vara seriekoppling eller felkoppling i elcentralen... Hoppas att elekterikern som gjort all el i hela huset nu kan komma och se vad i katten som hänt.... Mega märkligt detta..
Ja den blå kabeln som går till mulltoan blev avklippt av misstag men ihopsatt igen... Tror du det kan vara att den inte sitter ihop bra?.... Är skruvad med sådan där röd torix eller vad det nu heter... Kanske värt att prova dra om den blå kabeln?
Där kan det vara! I vart fall om denna blåa kabel även utgör neutralledare för lampan (vilket den kanske gör, även om Du inte har tänkt på det). Dessutom så kan den blå, med lite otur ha blivit knäckt under isoleringen, om man råkat böja den på fel sätt. Och sådant brukar man hitta först då man mäter med instrument!FLOHK skrev:
Men börja med att göra om thorix-skarven!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det kan inte bli någon seriekoppling om nollan bryts. Det måste vara något annat som händer.
Hur mycket dämpas belysningen?
Är det i ett steg i samband med "klicket" i termostaten, eller sker det linjärt med hur termostatvredet är inställd?
Finns symptomet hos andra lampor i närheten (samma grupp eller samma fas)?
Det finns en fläkt eller två i toan - har dessa någon reglering av något slag?
Jag skulle vilja mäta strömmen som toan drar.
Finns det ett uttag på toan eller i närheten på samma grupp som du kan plugga in en energimätare i?
Hur mycket dämpas belysningen?
Är det i ett steg i samband med "klicket" i termostaten, eller sker det linjärt med hur termostatvredet är inställd?
Finns symptomet hos andra lampor i närheten (samma grupp eller samma fas)?
Det finns en fläkt eller två i toan - har dessa någon reglering av något slag?
Jag skulle vilja mäta strömmen som toan drar.
Finns det ett uttag på toan eller i närheten på samma grupp som du kan plugga in en energimätare i?
Då så, problemet löst, vette katten om jag vågar skriva lösningen... Felet var enkelt, huset gick på två faser, därav alla konstigheter då strömen gick lite hur den ville... Böt propp, och allt föll på plats.. Ibland är den enkla lösningen också den rätta,,,,
tack för alla förslag
tack för alla förslag
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det ger fortfarande ingen tydligt förklaring till dina symptom...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Tre trådar från centralen: #4, #11, #17
Även om mulltoan och belysningen skulle ligga på samma fas så kan de inte påverka varandra nämnvärt om ena fasen är borta. Backmatningen från en annan fas måste ske via en L-L-förbrukare, som alltså måste uppföra sig lite "omvänt" för att ge detta symptom. Men det finns säkert en bra förklaring.
Även om mulltoan och belysningen skulle ligga på samma fas så kan de inte påverka varandra nämnvärt om ena fasen är borta. Backmatningen från en annan fas måste ske via en L-L-förbrukare, som alltså måste uppföra sig lite "omvänt" för att ge detta symptom. Men det finns säkert en bra förklaring.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tänkte redan när jag läste första inlägget att det kunde vara en saknad fas. Men efter lite tänkande fick jag inte det att gå ihop med beskrivningen av felet. Om det hade varit tvärtom så att lampan lyste starkare när man minskade på mulltoan, så hade jag föreslagit den lösningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden