Har en märkligt elfel som jag inte kan fixa, hoppas någon av er har råd. Mulltoan sitter kopplad i en fast installation där brun kabel (L) sitter delas i en strömbrytare... När mulltoaletten har full effekt lyser taklampan som vanligt, sänker jag effekten på mulltoaletten så sänks även ljuset på taklampan... Känns som mulltoaletten på något sätt tar ström och blir som en dimmer... Någon som kan komma med en kreativ lösning?
Kopplingen är brun/brun i samma kontakt på brytaren och sedan från trekant/pil går kabeln till taklampan...

Är alltså mulltoan och lampan inkopplade på samma grupp?
Har det alltid varit så här eller har det dykt upp nyligen?
Vad är det för typ av taklampa - glöd, lågenergi, LED. Det det en dimbar transformator emellan?

Hur ser det ut med regleringen av effekten, är det en ratt du ställer som sitter på själva toan, eller ser det mer ut som en vanlig dimmer på väggen?

Jag har rätt dålig koll på hur en mulltoa fungerar, är det en värmereglering för att hålla lämplig temp i kompostdelen?

Ja, mulltoan och lampan är på samma grupp, allt är nyligen installerat, det är en helt vanlig glödlampa. Det finns ingen dimmer eller något emellan dem, bara en vanlig strömbrytare. Jag pratade med mulltoa.se och de hade aldrig hört talas om det, således måste det vara fel på strömbrytaren antar jag...

Regleringen av effekten sitter på mulltoan, en ratt 1-10, det är värmereglering för att hålla värme,mja samt fläktar för att ta bort lukt. Kan förstå om mulltoan drar "för mycket" el, men då borde effekten gå åt andra hållet, alltså lampan blev svagare vid högre effekt.

Jordfel? Kolla så att alla kablar är anslutna och skruvarna dragna ordentligt på hela installationen.

Jordfel, kalas, ska kollas igenom idag, bra tips, ska även byta strömbrytare... Elen bör vara dragen enligt konstens alla regler, men visst kan man missa något... Är ju ingen enorm eldragning.. En kontakt, en strömbrytare och en lampa...

Kolla även så inkommande el till "anläggningen" är fastskruvad ordentligt i centralen eller var den nu kommer från.

Ja, bra. Det blir helt enkelt att kolla igenom alla kablara idag... Tir att det inte är så mycket att titta på...

Vet du om det är en traditionell bimetalltermostat i toan - hörs det ett klick när du vrider på ratten?

Då det är nyinstallerat finns ju alternativet att det är felkopplat på något outgrundligt sätt - t.ex att toan och lampan kopplats i serie.

Hej, ja ett klick hörs när jag vrider om ratten. Hur vet jag om något är kopplat i serie?

Från cenralen kommer en gul/grön, en blå och en brun. I kopplingadosan går gul/grön, blå till mulltoan och den bruna bryts i en strömbrutare som är kopplad till svart. Den svarta går med gul/grön brun och blå till lampan (jag tror det är såhär det ser ut)

Redigerat:
Men? Får inte mulltoan någon fas? (Brun eller svart)

Jo den bruna från strömbrytaren går vidare till mulltoan

Enda rimliga förklaringen är att lampan och toan har blivit seriekopplade. Är det hempulat eller har du haft en elektriker där?

Är blå från centralen ihopkopplad med blå till toan och med blå till lampan?

Dus skriver att du har brun från centralen, är den sedan ihopkopplad med brun till toan, och med brun till lampan (som inte borde behövas)?

FLOHK skrev:
den bruna bryts i en strömbrutare som är kopplad till svart. Den svarta går med gul/grön brun och blå till lampan (jag tror det är såhär det ser ut)
Har du fyra trådar till lampan? Har du möjlighet att rita upp det hela? Jag är inte säker på att jag förstår helt säkert hur det är kopplat.

Det borde vara så att tre trådar kommer från centralen till dosan. Tre går vidare, parallellkopplade i dosan, till mulltoan. Tre går vidare, parallellkopplade i dosan, till lampan via en brytare som bryter fasen och "gör om den till tändtråd".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.