11 493 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Stigens verkstadstråd 2026
Blir lika glad varje gång man ser de positiva resultaten av mänskliga strävanden — medicinsk forskning inte minst!
Det är inte alltför länge sedan t ex linsbyten var science fiction.
Härligt att höra att du får behandling, ta det nu piano så länge som krävs. Under tiden kan man ju låta dina tio senaste poster få sjunka in… 😉
Allt gott!
//Ronnie
Det är inte alltför länge sedan t ex linsbyten var science fiction.
Härligt att höra att du får behandling, ta det nu piano så länge som krävs. Under tiden kan man ju låta dina tio senaste poster få sjunka in… 😉
Allt gott!
//Ronnie
Vi håller tummarna, Dag, för att allt går bra med operationer och återhämtning!stigen skrev:
”Snickerboa” stängd i en månad
[bild]
Ju äldre man blir desto gråare blir håret och synen. Hårets färg har inte så stor betydelse men gråstarr på ögonen gör arbetet i ”Snickerboa” svårare.
Så idag blev det ett linsbyte och nästa vecka fixar dom nummer två. Det tog 15 minuter att ta bort och sätta in en ny lins! Imponerande hantverk!
Efter det så får man inte vistas i dammiga miljöer dom närmaste tre veckorna på grund av infektionsrisken. Det blir att beta av lite talböcker framöver.
Men sen……………
Dag
Tids nog kommer du tillbaka till Snickerboa och kan jobba vidare på fiffiga lösningar.
”Ska det va', ska det va' 100, minst 100%”
Grått hår, grå starr och ett gigantiskt jobb att varje natt klyva X-antal kubikmeter trä (snarka) är ganska påfrestande. Det underlättar inte snickrandet på dagtid. Det viktigaste verktyget i ”Snickerboa” är att kroppen är i trim.
Fick för några år sedan en CPAP-maskin som förändrade tillvaron till det bättre. Men ”även solen har fläckar”.
Till maskinen fick man välja en mask och då jag tillhör dom som har skägg passade en näsmask bäst. På utprovningen fanns det väldigt många olika modeller att välja på. Från min näsmask till betydligt mer komplicerade ”Hanibal Hector” modeller. Maskinen är som det mesta idag kopplad till en App som betygsätter nattens sömn.
När allt fungerar blir det 100%. Men det är sällsynt då huvudremmen för masken är ett skämt. Dålig konstruktion med undermåligt material gör att inspänningen blir slapp efter någon månad. Dåligt för användaren men bra för tillverkaren då en ny rem kostar 486kr!
Nu när jag har ”dammförbud” några veckor blev det focus på att konstruera något bättre. Målet var att nå 100%!
Plockade bort remmens tygtrasor och klistrade Biltemas kardborreband (den mjuka delen) på dom svängda plastskänklarnas insida. Det nya elastiska spännbandet låg i ”braochha” lådan och var till någon gammal LED-pannlampa.
Ändarna på det nya spännbandet fick en liten bit av den taggiga ytan av kardborrebandet och den första natten blev ett fiasko. Kardborrebandets klister höll inte! Så det blev att tänka till ännu en gång. En rostfri klammer i varje ända på kardborrebanden löste problemet. Med kardborreinfästningen på bägge skänklarna gick det lätt att justera och få rätt tryck på masken.
Näsmasken satt som en smäck hela natten och belöningen blev 100% i Appen. Bingo!
Dag
Grått hår, grå starr och ett gigantiskt jobb att varje natt klyva X-antal kubikmeter trä (snarka) är ganska påfrestande. Det underlättar inte snickrandet på dagtid. Det viktigaste verktyget i ”Snickerboa” är att kroppen är i trim.
Fick för några år sedan en CPAP-maskin som förändrade tillvaron till det bättre. Men ”även solen har fläckar”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till maskinen fick man välja en mask och då jag tillhör dom som har skägg passade en näsmask bäst. På utprovningen fanns det väldigt många olika modeller att välja på. Från min näsmask till betydligt mer komplicerade ”Hanibal Hector” modeller. Maskinen är som det mesta idag kopplad till en App som betygsätter nattens sömn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När allt fungerar blir det 100%. Men det är sällsynt då huvudremmen för masken är ett skämt. Dålig konstruktion med undermåligt material gör att inspänningen blir slapp efter någon månad. Dåligt för användaren men bra för tillverkaren då en ny rem kostar 486kr!
Logga in
Skapa konto
Nu när jag har ”dammförbud” några veckor blev det focus på att konstruera något bättre. Målet var att nå 100%!
Plockade bort remmens tygtrasor och klistrade Biltemas kardborreband (den mjuka delen) på dom svängda plastskänklarnas insida. Det nya elastiska spännbandet låg i ”braochha” lådan och var till någon gammal LED-pannlampa.
Logga in
Skapa konto
Ändarna på det nya spännbandet fick en liten bit av den taggiga ytan av kardborrebandet och den första natten blev ett fiasko. Kardborrebandets klister höll inte! Så det blev att tänka till ännu en gång. En rostfri klammer i varje ända på kardborrebanden löste problemet. Med kardborreinfästningen på bägge skänklarna gick det lätt att justera och få rätt tryck på masken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Näsmasken satt som en smäck hela natten och belöningen blev 100% i Appen. Bingo!
Logga in
Skapa konto
Dag
Kanon att du får det att funka. När jag jobbade i vården och CPAP började bli vanligare, så slutade det ofta med att manliga patienter fick välja mellan skägg och sömn. Om du har kvar skägget och nått max kanske du ska tipsa tillverkaren om dina förbättringar.
Jag har skägg och "helmask" har lite läckage men ligger nästan alltid över 90p är det lägre så är det tiden som är för kort.
Men stämmer verkligen priset? Köpte nyss ny mask för 300:- med nackband skulle det kosta 400 nåt
Men stämmer verkligen priset? Köpte nyss ny mask för 300:- med nackband skulle det kosta 400 nåt
I min region kostar maskinen 100kr/månaden i hyra. Helt ok. för maskinen höjer livskvaliteten.
Det lilla pappfiltret är gratis men allt annat får jag betala.
Även Amazon priset för ett nytt band är för mycket då kvaliteten tyvärr är för dålig. Spänsten i bandet försvinner efter en månad.
Dag
Det lilla pappfiltret är gratis men allt annat får jag betala.
Även Amazon priset för ett nytt band är för mycket då kvaliteten tyvärr är för dålig. Spänsten i bandet försvinner efter en månad.
Dag
Ok, jag har den gratis men hade lätt betalat 100 eller merstigen skrev:
Mitt band har jag haft mer än ett år nu och tycker det funkar bra än men jag har som sagt mask över min och näsa