Jag hoppas din gråstarrsoperation gick bättre än min… fortfarande ett år efter operationen så plågas jag av biverkningar. Vad ni än gör; undvik Capio Östermalm…

• Arg
stigen
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Jag hoppas din gråstarrsoperation gick bättre än min… fortfarande ett år efter operationen så plågas jag av biverkningar. Vad ni än gör; undvik Capio Östermalm…
Aleris Sabbatsberg

• Gilla
jejdig
  • Laddar…
Blir lika glad varje gång man ser de positiva resultaten av mänskliga strävanden — medicinsk forskning inte minst!
Det är inte alltför länge sedan t ex linsbyten var science fiction.
Härligt att höra att du får behandling, ta det nu piano så länge som krävs. Under tiden kan man ju låta dina tio senaste poster få sjunka in… 😉
Allt gott!
//Ronnie

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
”Snickerboa” stängd i en månad

[bild]

Ju äldre man blir desto gråare blir håret och synen. Hårets färg har inte så stor betydelse men gråstarr på ögonen gör arbetet i ”Snickerboa” svårare.
Så idag blev det ett linsbyte och nästa vecka fixar dom nummer två. Det tog 15 minuter att ta bort och sätta in en ny lins! Imponerande hantverk!

Efter det så får man inte vistas i dammiga miljöer dom närmaste tre veckorna på grund av infektionsrisken. Det blir att beta av lite talböcker framöver.

Men sen……………
Dag
Vi håller tummarna, Dag, för att allt går bra med operationer och återhämtning!
Tids nog kommer du tillbaka till Snickerboa och kan jobba vidare på fiffiga lösningar.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
”Ska det va', ska det va' 100, minst 100%”

Grått hår, grå starr och ett gigantiskt jobb att varje natt klyva X-antal kubikmeter trä (snarka) är ganska påfrestande. Det underlättar inte snickrandet på dagtid. Det viktigaste verktyget i ”Snickerboa” är att kroppen är i trim.

Fick för några år sedan en CPAP-maskin som förändrade tillvaron till det bättre. Men ”även solen har fläckar”.

En CPAP-maskin, en smartphone med en sömnapp, och en bordslampa på ett nattduksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till maskinen fick man välja en mask och då jag tillhör dom som har skägg passade en näsmask bäst. På utprovningen fanns det väldigt många olika modeller att välja på. Från min näsmask till betydligt mer komplicerade ”Hanibal Hector” modeller. Maskinen är som det mesta idag kopplad till en App som betygsätter nattens sömn.

Näsmask för CPAP med huvudrem och andningsslang, designad för att passa personer med skägg.
Skapa konto

En CPAP-mask med huvudremmar och justerbara fästen, avsedd för behandling av sömnapné.
Skapa konto

När allt fungerar blir det 100%. Men det är sällsynt då huvudremmen för masken är ett skämt. Dålig konstruktion med undermåligt material gör att inspänningen blir slapp efter någon månad. Dåligt för användaren men bra för tillverkaren då en ny rem kostar 486kr!

Justerad näsmask med elastiskt spännband och kardborrefästen, placerad på ett mörkt underlag med perforerade hål.
Skapa konto

Nu när jag har ”dammförbud” några veckor blev det focus på att konstruera något bättre. Målet var att nå 100%!

Plockade bort remmens tygtrasor och klistrade Biltemas kardborreband (den mjuka delen) på dom svängda plastskänklarnas insida. Det nya elastiska spännbandet låg i ”braochha” lådan och var till någon gammal LED-pannlampa.

Delar av en näsmask för CPAP-maskin med remmar och en plastslang ligger på ett arbetsbord.
Skapa konto

Ändarna på det nya spännbandet fick en liten bit av den taggiga ytan av kardborrebandet och den första natten blev ett fiasko. Kardborrebandets klister höll inte! Så det blev att tänka till ännu en gång. En rostfri klammer i varje ända på kardborrebanden löste problemet. Med kardborreinfästningen på bägge skänklarna gick det lätt att justera och få rätt tryck på masken.

CPAP-mask med modifierade kardborreband och elastiska spännband liggande på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Hemgjord CPAP-maskrem med kardborreband och elastiskt spännband, uppgraderad för bättre passform och komfort, ligger på ett arbetsbord.
Skapa konto

Näsmasken satt som en smäck hela natten och belöningen blev 100% i Appen. Bingo!

Sömnappens poänglista visar 100% för söndag 8 mars och varierande poäng mellan 88% och 98% för dagarna före.
Skapa konto

”Ska det va', ska det va' 100, minst 100%”

Dag

• Gilla
BengtH och 10 till
  • Laddar…
Kanon att du får det att funka. När jag jobbade i vården och CPAP började bli vanligare, så slutade det ofta med att manliga patienter fick välja mellan skägg och sömn. Om du har kvar skägget och nått max kanske du ska tipsa tillverkaren om dina förbättringar.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jag har skägg och "helmask" har lite läckage men ligger nästan alltid över 90p är det lägre så är det tiden som är för kort.
Men stämmer verkligen priset? Köpte nyss ny mask för 300:- med nackband skulle det kosta 400 nåt

Hej @nino!

Hittade ett lite billigare pris.

Kundvagnsöversikt med AirFit P10 huvudband, pris 399 kr, frakt 49 kr, totalsumma 448 kr inklusive moms.
Skapa konto

Men med tanke på hur fort bandet förlorar sin spänst tycker jag att det fortfarande är för dyrt.

Komplett blir det betydligt dyrare!

N30 näsmask med grått band och slang, produktbild med pris 1099 kr och recensioner, tre och en halv stjärna av fem.

Dag

Har du inte din via vården?
Kansker olika i olika regioner, men jag får en subventionerad mask 1/ggr är.
Jag betalade som sagt 300 för en ny mask

Amazon har en hel del reservdelar
Fortfarande för dyrt för en rem men billigare iaf

CPAP-huvudbonadsrem och tillbehör för ResMed AirFit P10 mask från Amazon.
Skapa konto

Men kolla om du inte också har en ny mask/år

I min region kostar maskinen 100kr/månaden i hyra. Helt ok. för maskinen höjer livskvaliteten.
Det lilla pappfiltret är gratis men allt annat får jag betala.
Även Amazon priset för ett nytt band är för mycket då kvaliteten tyvärr är för dålig. Spänsten i bandet försvinner efter en månad.

Dag

stigen stigen skrev:
I min region kostar maskinen 100kr/månaden i hyra. Helt ok. för maskinen höjer livskvaliteten.
Det lilla pappfiltret är gratis men allt annat får jag betala.
Även Amazon priset för ett nytt band är för mycket då kvaliteten tyvärr är för dålig. Spänsten i bandet försvinner efter en månad.

Dag
Ok, jag har den gratis men hade lätt betalat 100 eller mer
Mitt band har jag haft mer än ett år nu och tycker det funkar bra än men jag har som sagt mask över min och näsa

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Citat om mönster, följt av en lista över datum och associerade poäng; topp tre med 100 poäng respektive separerat med färgade cirklar.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
[bild]
Är det sömnpoäng? Jag har hört talas om höga sådana men mest trott att det är en myt. Graf med sömnpoäng 56, kategoriserad som låg. Anger längd 6h 6m, läggdags 2h 3m senare än genomsnittet och 8 avbrott, totalt 34m.
Skapa konto

• Ledsen
stigen och 1 till
  • Laddar…
Hej @nanowire!

Det är poäng på hur natten fungerat med CPAP-maskinen.

”Mönstret”
Diagram över CPAP-maskinens effektivitetsbetyg över sju dagar, varierande från 96 till 100, där de senaste fyra dagarna visar betyget 100.
Skapa konto

på hur det nya huvudbandet fungerar blir tydligare för varje natt!

Dag

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.