stavee
I have an old outdoor outlet (in our cabin) that I would like to replace with a new one. And I wanted to take the opportunity to replace it with some outlets because I want to plug in a camera and a light bulb at the same time. (I have replaced some outlets and plugged in light bulbs before, so I thought I would try it and not try to have an electrician from the nearby town drive 45 minutes for it.)

It is on a 16A fuse.

But when I bought two sockets and connected them as shown in the picture, my fuse blew. What am I doing wrong?

All advice is appreciated.

• Två eluttag monterade på en trälila yta, med koppar- och flerfärgade kablar anslutna till blå kopplingsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gick verkligen säkringen fast det inte är någon matande kabel inkopplad? Vad har du för dimension på kabeln om det är 16 A säkring?

Som sagt hur kopplade du in matande kabel?

stavee
Uppdaterade bilden med hur strömkabeln var inkopplad, hoppas det framgår tydligt i min ritning. (Säkringen gick bara när jag kopplade in något (försökte med utomhuslampan och kamerans laddare)

Och det var en säkring, inte jordfelsbrytaren som löste?

Hur säker är du på att det du kopplat till jord verkligen är jordledaren?

Vilka färger är det på trådarna?

Det är helt orimligt att en ev. felkoppling skulle göra att säkringen löser ut när du kopplar in en apparat (om den är hel och fungerande), däremot om det är en jordfelsbrytare...

stavee
Okej, den befintliga ledningen är från innan jag köpte huset och är förmodligen 10-15 år gammal.
Ledningarna som går till befintliga kontakter är blå, svarta och gul/grönt randiga, och den gul/gröna var ansluten till jord på befintliga kontakter....

När apparaten var inkopplad hände två saker: säkringen (som jag lät installera 2021 av en elektriker) gick ut, och när jag försökte igen gick 16A 500V keramiska säkringen ut.

Vad kan orsaka att jordfelet brytare ut kretsen?

stavee
Och när jag sätter tillbaka originalkontakten är allt bra. Väldigt förvirrande.

Kan du ta en bild även på originaluttaget.

Antingen är något grovt fel med de ny uttagen, eller så feltolkar både du och vi andra inkopplingsymbolen (lite skumt att bara jordanslutningen har symbol). Eller så är inte trådarna vad vi tror, man skall aldrig lita bara på färg. Därför är jag lite nyfiken på hur de är kopplade i uttaget som fungerar.

Och jag blir lite förvirrad av din beskrivning av "säkringarna", var det en jordfelsbrytare eller bara en skruing? En bild om du ör osäker.

stavee
Både Automatsäkring och en Smältpropp. Automatsäkringen löste ut och sedan när jag försökte igen blåste Smältproppen

Förpackning av IFÖ ECO smältpropp 16A, 500V, fri från bly och kadmium.
Skapa konto

• Automatsäkring från Malmbergs med märkning "AUB6H" och specifikationerna 230/400V.
    Skapa konto
stavee
H hempularen skrev:
Kan du ta en bild även på originaluttaget.

Antingen är något grovt fel med de ny uttagen, eller så feltolkar både du och vi andra inkopplingsymbolen (lite skumt att bara jordanslutningen har symbol). Eller så är inte trådarna vad vi tror, man skall aldrig lita bara på färg. Därför är jag lite nyfiken på hur de är kopplade i uttaget som fungerar.
Det ska jag göra om några veckor när jag är tillbaka i stugan. Och kanske tar med mig multimetern nästa gång, men i teorin borde inte fas- och neutralläge vara något problem i en växelströmskrets?

Jag tolkar det som att 16A säkringen här är en huvudsäkring medan ledningen har en gruppsäkring som matchar ledararean. Inte för att det förklarar beteendet.

stavee stavee skrev:
Det ska jag göra om några veckor när jag är tillbaka i stugan. Och kanske tar med mig multimetern nästa gång, men i teorin borde inte fas- och neutralläge vara något problem i en växelströmskrets?
Nej, det jag funderar över är om jordanslutningen inte är där den ser ut att vara. Eller om den gröngula inte är jord. Det skull kunna förklara att en jodfelsbrytare löser ut. Men det är oförklarlligt varför en säkring skulle lösa ut av att du koppalr in en normal belastning i uttaget. Om uttaget vore felkopplat så det är en ren kortslutning så borde säkringen lösa ut direkt utan att något behöver vara inkopplat.

Gick säkringen när lampan var inkopplad ensam, och när laddaren var inkopplad ensam, men inte om inget var inkopplat? För en möjlighet häår är om det är kortslutning i apparaten du kopplar in fas till jord. Men att du råkar vända kontakten "rätt" i det gamla uttaget så det blir noll till jord istället. Men det vore helt orimligt med samma typ av fel i två olika apparater.

• Gilla
stavee
  • Laddar…
Är prylarna som kopplades in ens skyddsjordade?

D
stavee stavee skrev:
I have an old outdoor outlet (in our cabin) that I would like to replace with a new one. And I wanted to take the opportunity to replace it with some outlets because I want to plug in a camera and a light bulb at the same time. (I have replaced some outlets and plugged in light bulbs before, so I thought I would try it and not try to have an electrician from the nearby town drive 45 minutes for it.)

It is on a 16A fuse.

But when I bought two sockets and connected them as shown in the picture, my fuse blew. What am I doing wrong?

All advice is appreciated.
Kabeln ser f ö för tunn ut för en 16A-säkring. Är det verkligen 2,5 mm²?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.