Jag skulle nyss koppla in stickkontakten till min laptop i ett eluttag och blixtrar slog ut från eluttaget och jordfelsbrytaren slog ut. Kontakten till datorn ser bränd ut, går den att använda? Ser inget annorlunda runt eluttaget. Vad kan vara fel? Vi drog om all el i huset för ca 7 år sedan.

• Bränd stickkontakt till laptop efter kortslutning i eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske läge att byta uttag och kolla hur "trafon" mår.

Det är inget ovanligt att det blir en gnista just näår man sätter i en datorladdare. Den innehåller en stor kondensator som laddas upp blixtsnabbt när ström ansluts. I terorin går det kanske bortåt 1000A just i inkopplingsögonblicket, men bara i några nanosekunder. I parktiken är strömmen troligen lite lägre än så, men istället i någon millisekund.

Men att jordfelsbrytaren löser ut betyder att något annat mindre normalt har inträffat. Det var alltså jordfelsbrytaren, inte bara en säkring som löste ut?

Om det har bildats sot på kontakten så skulle jag i första läget prova att bara torka bort det. Sot leder ström, fast dåligt. Finns det permanenta brännmärken i plasten så behöver man byta ut den. Sot och förkolnad plast leder som sagt ström. Prova laddaren i ett annat uttag. Fungerar det då, så prova att böja sladden lite där dne går in i kontakten och laddaren, det kan vara en kortslutning inne i kontakten.

Jag ser inga brännmärken på bilden.

• Gilla
Linn E
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inget ovanligt att det blir en gnista just näår man sätter i en datorladdare. Den innehåller en stor kondensator som laddas upp blixtsnabbt när ström ansluts. I terorin går det kanske bortåt 1000A just i inkopplingsögonblicket, men bara i några nanosekunder. I parktiken är strömmen troligen lite lägre än så, men istället i någon millisekund.

Men att jordfelsbrytaren löser ut betyder att något annat mindre normalt har inträffat. Det var alltså jordfelsbrytaren, inte bara en säkring som löste ut?

Om det har bildats sot på kontakten så skulle jag i första läget prova att bara torka bort det. Sot leder ström, fast dåligt. Finns det permanenta brännmärken i plasten så behöver man byta ut den. Sot och förkolnad plast leder som sagt ström. Prova laddaren i ett annat uttag. Fungerar det då, så prova att böja sladden lite där dne går in i kontakten och laddaren, det kan vara en kortslutning inne i kontakten.

Tack för svar!

Ja säkringarna som är kopplade till köket där eluttaget sitter slog ut men även hela jordfelsbrytaren. Borde jag kontakta elektriker?

Plasten är inte skadad men metallen på kontakten har blivit gul ser lite ”smält” ut? Det gula går inte att torka bort. Hade ni vågat använda den?

• Elkontakt med gulnad och något smält metall på pinnarna, visas i närbild på ett träbord.
    Skapa konto
  • Metallkontakten på en elkontakt med gulnande och något "smält" utseende, vilket kan indikera överhettning.
    Skapa konto
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Eftersom det handlar om en laptop så faller resonemanget om stor kondensator

• Gilla
Linn E
  • Laddar…
Jag har varit med om att fjädern till petskyddet lossnat och gjort kortslutning.

Protte

• Gilla
Linn E och 1 till
  • Laddar…
Linn E,

kopplar du in lapptoppen direkt till vägguttaget? Eller har du möjligen en lös nätadapter och det är den som kopplas in till vägguttaget med stickpropp. Finns foto på nätadaptern och på vägguttaget?

Det gnistrar ibland när jag sticker in stickproppen till min lapptopps lösa nätadapter i väggutaget, men ibland inte alls. Och det är samma vägguttag som jag sticker stickproppen i. Det har att göra med om man råkar sticka in stickproppen just som växelspänningen i vägguttaget har sin max-spänning, då gnistar det som mest.

Bilder på uttaget hade varit intressant, både in o utsida.
Att det det blir en liten ljusbåge när man sätter i en stickpropp är inte ovanligt, men har man otur kan ljusbågen hoppa över till jord om uttag och stickpropp är skadade/slitna/smutsiga och då får man i princip en stum kortslutning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.