Hej
Hade en målare här som skulle måla om köket, köksluckorna. Inför målning sade han att han skulle tvätta slipa grunda och måla tre lager. Men jag misstänker att han har skippat allt grundarbete. Jag har frågat men han nekar. Hur kan jag veta? Jag har varit på plats under processen och har inte sett någon burk med grundfärg/primer, heller inget slipdamm, och målartvätten som stod här var full hela vägen.

Nu 6 v senare lyser det igenom av den gamla färgen på flera ställen, och det har börjat släppa på en del ställen och där kan jag skrapa av färg med nageln.

Som sagt, hur kan jag veta och säkerställa? Ord mot ord så inte så lätt att ifrågasätta

Vad hävdar målaren är orsak till felet då? Han kan ju inte säga att färgsläpp efter 6 veckor är korrekt.

Hemingway Hemingway skrev:
Vad hävdar målaren är orsak till felet då? Han kan ju inte säga att färgsläpp efter 6 veckor är korrekt.
Jag har inte tagit det med honom ännu. Vill ha lite mer kött på benen iom att han vid förra ifrågasättandet blånekade

Spelar det egentligen någon roll vad målaren gjort/inte gjort med tanke på slutresultatet?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Spelar det egentligen någon roll vad målaren gjort/inte gjort med tanke på slutresultatet?
Sant. Men jag vet inte, ska man kunna skrapa av färg med nageln tex vid kanter? Det kanske är extra känsligt där, men då undrar man hur det kommer se ut om några år

Svårt att få nå bra hållbart resultat med vanlig färg på luckor och sånt. Ett normalt arbete innefattar inte nå speciellt underarbete på det viset. Sitter det färg där redan så är ju "grundfärg" inget krav på det viset utan man slipar väl bara lite och sen tvättar av.
Lämnar man in och får de sprutlackerade så blir det ju automatiskt ett annat krav på finish och hur man gör det. Dessutom sitter färgen tusen ggr bättre. Om man nu får använda klassisk syrahärdande färg numera?....

S Stefan1972 skrev:
Svårt att få nå bra hållbart resultat med vanlig färg på luckor och sånt. Ett normalt arbete innefattar inte nå speciellt underarbete på det viset. Sitter det färg där redan så är ju "grundfärg" inget krav på det viset utan man slipar väl bara lite och sen tvättar av.
Lämnar man in och får de sprutlackerade så blir det ju automatiskt ett annat krav på finish och hur man gör det. Dessutom sitter färgen tusen ggr bättre. Om man nu får använda klassisk syrahärdande färg numera?....
Ok så du menar alltså att man får acceptera ett resultat där färg flagar på målade luckor?

menar och menar. Allt beror väl på kostnad och hur man kommunicerade innan. Om inte kunden har nå specifika krav så gör man på normalt vis. Ibland är ju en del luckor väldigt feta och kräver nästan sodatvätt för att färgen ska bita och sånt gör de ju inte om det inte verkar finnas nån anledning. Den som målade i det här fallet skulle nog ha kommunicerat mer om hur det kan bli såna här gånger. Kök och specifikt luckor som man ser och använder dagligen kräver ju ändå ett hållbart resultat och det blir det sällan....

S Stefan1972 skrev:
menar och menar. Allt beror väl på kostnad och hur man kommunicerade innan. Om inte kunden har nå specifika krav så gör man på normalt vis. Ibland är ju en del luckor väldigt feta och kräver nästan sodatvätt för att färgen ska bita och sånt gör de ju inte om det inte verkar finnas nån anledning. Den som målade i det här fallet skulle nog ha kommunicerat mer om hur det kan bli såna här gånger. Kök och specifikt luckor som man ser och använder dagligen kräver ju ändå ett hållbart resultat och det blir det sällan....
Ok ja kommunikationen var att han skulle tvätta slipa grunda och sedan måla tre lager. Men jag misstänker ju att inget av grunderna skett, och därför är resultatet vad det är.

min poäng var bara att man mer kanske skulle ha upplyst om att det är svårt att få det bra med "normalt" arbetssätt. Att det isåfall krävs mer timmar för att säkerställa att det blir bättre. Självklart ska man kunna förutsätta ett bra jobb men det är väl mest riskerna jag pratar om här.
Det blir lite som folk som målar om huset och känner sig lurade av att man ser mycket av den gamla färgen och man tycker att man skulle ha skrapat och slipat mer så att det blir visuellt bra. Det ingår så att säga inte i ett "normalt" arbete. Lika blir det väl egentligen på köksluckor. De kräver så mycket arbete egentligen att riskerna att det blir fel skenar iväg rejält......Det är nog mest det som har hänt, inte att de skippat vissa moment. Jag målade mina själv och tvättade och slipade och tyckte jag var noga men samma sak där.På vissa kanter sitter färgen knappt fast.......Jag antar att fett är den primära orsaken.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tycker inte att man som konsument kan förvänta sig att lacken flagnar nästan direkt.
Antingen får hantverkaren göra korrekt underarbete, eller meddela riskerna med att göra som denne gör.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.