Hej
Jag planerar belysning i ett kommande biorum och behöver hjälp med med att förstå vilket elmaterial som behövs.
Tanken är att ha tre grupper av LED-downlights som styrs från en 3x1-brytare. Separata drivdon kommer användas (alltså ej integrerade i armaturerna). Jag vill att ljusstyrkan är synkroniserad mellan de tre lampgrupperna men är osäker på hur detta görs på bästa sätt och hoppas någon vänlig själ kan bringa klarhet i hur detta lämpligen uppnås.
Ett alternativ som jag ser är att sätta ett 1-10V reglerdon innan 3x1-brytaren. Logiskt sett ges då samma reglersignal till samtliga drivdon men tändströmmen går via brytarna. Frågan är om det är dåligt att ligga kvar med reglersignalen på drivdonet även när strömmen är bruten.
Ett annat alernativ är om man kan synka dimningen direkt mellan drivdonen och använda push-dim genom att använda återfjädrande brytare (på en av de tre på/av-knapparna?). Frågan är om detta funker när drivdonen ligger under olika strömbrytare.
Kommenterar och idéer mottages tacksamt
Jag planerar belysning i ett kommande biorum och behöver hjälp med med att förstå vilket elmaterial som behövs.
Tanken är att ha tre grupper av LED-downlights som styrs från en 3x1-brytare. Separata drivdon kommer användas (alltså ej integrerade i armaturerna). Jag vill att ljusstyrkan är synkroniserad mellan de tre lampgrupperna men är osäker på hur detta görs på bästa sätt och hoppas någon vänlig själ kan bringa klarhet i hur detta lämpligen uppnås.
Ett alternativ som jag ser är att sätta ett 1-10V reglerdon innan 3x1-brytaren. Logiskt sett ges då samma reglersignal till samtliga drivdon men tändströmmen går via brytarna. Frågan är om det är dåligt att ligga kvar med reglersignalen på drivdonet även när strömmen är bruten.
Ett annat alernativ är om man kan synka dimningen direkt mellan drivdonen och använda push-dim genom att använda återfjädrande brytare (på en av de tre på/av-knapparna?). Frågan är om detta funker när drivdonen ligger under olika strömbrytare.
Kommenterar och idéer mottages tacksamt
Det beror ju lite på vad det är för armaturer, men om vi antar att de kan drivas av jolly-don, så kan de kopplas ihop med synkkabel.
https://www.elbutik.se/product.html/jolly-maxi-led-driver-hide-a-lite
https://www.elbutik.se/product.html/synkkabel-jolly-15m
https://www.elbutik.se/product.html/jolly-maxi-led-driver-hide-a-lite
https://www.elbutik.se/product.html/synkkabel-jolly-15m
Det är Malmbergs MD-70 (550 mA):
Malmbergs MD-70 IP44 | Elbutik.se®
Tänkte använda deras drivdon som jag är bekant och nöjd med sedan innan (men är öppen för andra lösningar):
Malmbergs LED-driver 1x30W | Elbutik.se
Går det alltså att synka drivdon som ligger under olika brytare, mha den inbyggda synken?
Malmbergs MD-70 IP44 | Elbutik.se®
Tänkte använda deras drivdon som jag är bekant och nöjd med sedan innan (men är öppen för andra lösningar):
Malmbergs LED-driver 1x30W | Elbutik.se
Går det alltså att synka drivdon som ligger under olika brytare, mha den inbyggda synken?
Tanken med synk-funktionen är att ha ett drivdon som master, endast det donet kopplas via switchdim till en brytare, de övriga donen kommer då synkas till samma dimmernivå.
Malmbergsdonet verkar inte ha inkopplingsmöjlighet för synkkabel.
Om du kör med malmbergsdonet skulle du istället kunna satsa på en plejd-controller som ger 1-10v
Malmbergsdonet verkar inte ha inkopplingsmöjlighet för synkkabel.
Om du kör med malmbergsdonet skulle du istället kunna satsa på en plejd-controller som ger 1-10v
Men fungerar Switchdim med separata lampgrupper/brytare. Triggar inte den tillslaget av lamporna också?
Jag ska undersöka mer kring drivdon med separat sync.
Kollade även Plejd, mycket intressant och tack för tipset. Kopplingen i mitten bör kunna användas isf. Skulle man kunna använda en av tryckknapparna i 3x1-brytaren för att reglera eller riskerar det att ställa till det? Är det isf bättre att ha en separat återfjädrande för att enbart reglera ljusstyrkan (allergisk mot appar)?
Har kommit fram till följande antagande (såhär långt); det är drivdonet som skickar 1-10V-signalen och sedan mäter deltat mellan ut och in för att avgöra ljusstyrkan, så jag antar att reglerdonet agerar som ren potentiometer. utan behov av ytterligare ström. Om högspänningsdelen in i reglerdonet inte är kopplad till reglerdelen, så bör man kunna dra fasen direkt till 3x1-brytaren och använda reglerdonet som en ren potentiometer.
Ska kontakt Malmbergs imorgon, men uppskattar såklart synpunkter från forummedlemmarna.
Jag ska undersöka mer kring drivdon med separat sync.
Kollade även Plejd, mycket intressant och tack för tipset. Kopplingen i mitten bör kunna användas isf. Skulle man kunna använda en av tryckknapparna i 3x1-brytaren för att reglera eller riskerar det att ställa till det? Är det isf bättre att ha en separat återfjädrande för att enbart reglera ljusstyrkan (allergisk mot appar)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kommit fram till följande antagande (såhär långt); det är drivdonet som skickar 1-10V-signalen och sedan mäter deltat mellan ut och in för att avgöra ljusstyrkan, så jag antar att reglerdonet agerar som ren potentiometer. utan behov av ytterligare ström. Om högspänningsdelen in i reglerdonet inte är kopplad till reglerdelen, så bör man kunna dra fasen direkt till 3x1-brytaren och använda reglerdonet som en ren potentiometer.
Ska kontakt Malmbergs imorgon, men uppskattar såklart synpunkter från forummedlemmarna.
Redigerat:
Klicka här för att svara