Micron stängs inte av.....video, dvd, stereo, TV, digitalbox, trådlöst modem, laddare till 2 bärbare datorer samt några fönsterlampor i barnens rum stängs av på detta sättet (jag bryr mig inte om vilken tid som står på videon och TV'n har ingen klocka).
Väckarklockan kan jag av goda grundar inte stänga av på natten:D
FLKR

Jag har vid några tillfällen fått önskemål från mina kunder om "en knapp att stänga allt med", men när man börjar granska följderna av att många "apparater" har inbyggda ur som då får ställas om dagligen brukar intresset försvinna ganska kvickt.

Kul diskussion - det är kul med prylar. Kollade just min EcoEye mot elbolagets mätare vilket stämmer på 0,07 kwh (14,79 emot 14,72). Verkar iaf mäta ok. Stänger jag då av de grupper jag vill kolla och mäter igen bör det ju bli ganska rätt. Klart det finns en felmarginal och att stand-by "förlusterna" inte är ngn förlust på vintern men det är kul med prylar iaf.

Jag har nu även kopplat in min Tellstick och testat att stänga av strömbrytaren via sms. Nu kan jag sätta på kaffet från Thiland. =)

Ekonomiskt sett kanske inte detta går att räkna hem på sisådär 5-6 år men jag gillar låga månadskostnader framför korta pay-back-tider.

Hur lång räckvidd har en sån tellstick mot tex nexas mottagare? Har lite problem med väldigt dålig räckvidd hemma till vissa mottagare. Funkar inte ens ca 5-6 m ifrån en den mottagare.

Det har jag inte testat än - får testa det ikväll.

Har du någon uppfattning av hur stor strömförbrukningen, deras egenförbrukning, är för de mottagare du köpte?

nä. det vet jag inte än.

Waveman's trådlösa brytare som man sätter i väggen drar runt 7W styck, oavsätt om de är på eller inte.. Det är också en sak att tänka på...

Oj de var ju en hel del. Undra hur mycket nexabrytarna jag har drar. Har både såna i vägguttag och inbyggda bakom strömbrytare och i dosor.

nsiak skrev:
Waveman's trådlösa brytare som man sätter i väggen drar runt 7W styck, oavsätt om de är på eller inte.. Det är också en sak att tänka på...

Finns det angivet? Eller har du mätt upp det?

nsiak skrev:
Har du mätt strömmen gånger 230V för att få så stor effekt, låter orimligt.

Protte

Står inte strömförbrukningen på apparaten?

strömförbrukningen står inte på någon stans. vet inte riktigt hur jag ska kunna mäta det heller...

fremar skrev:
Hur lång räckvidd har en sån tellstick mot tex nexas mottagare? Har lite problem med väldigt dålig räckvidd hemma till vissa mottagare. Funkar inte ens ca 5-6 m ifrån en den mottagare.
räckvidden e kass med tellstick, det behövs nästan fri sikt. den får placeras i närheten, eventuellt förstärka signalen. ideer? sändaren fr waveman funkar ngt bättre men inte fr sovrummet till proppskåpet (det är dock igenom hela huset, ca 12 meter å två dörrar mm...).

Jag såg på nåt elektronikforum att någon där hade kapat av anslutningen till antennbanan på kretskortet och lött på en kabel i rätt längd för frekvensen och det hade visst förlängt räckvidden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.