Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen aning vad minimum är på den Niben men jag förutsätter att det inte bildas legionella.
*
Beredaren har sannolikt ett vred med vilket användaren ställer in vattentemperaturen, troligen mellan 20 och 90 C.
*
 
L LinaOlsson skrev:
Behöver man tömma på vintern om man har på värmen i badrummet?
Om du bara har rinnande vatten i badrummet behöver du inte tömma något då. Men har du vatten även i köket behöver även det ha plusgrader.

L LinaOlsson skrev:
Pinsamt men jag vet inte vad jag betalar [för elen]. Jag ska försöka kolla upp det nästa helg. Har nog inget billigt tyvärr, om jag förstod det rätt, sist jag kollade.
Elmässigt har du möjlighet att spara mer pengar på ett elavtal med timtaxa än på att dra ur varmvattenberedaren.

Även om du bara skulle värma upp badrummet på vintern kan du styra så att det värms på natten när elen är relativt billig.

L LinaOlsson skrev:
Såg nu att jag i maj månad har knappt 2 kWh per dygn när jag inte är där. Har adapter (?) i mina element (så att jag kan styra dem med telefonen), ett gammalt kylskåp med frysfack och varmvattenberedaren.
Låter extremt lågt ändå om du har kyl och vvb inkopplade. Men med det sagt skulle jag koppla ur varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det? :thinking:
Jag läste väl i manualen.
 
K Karl-Magnus Holmbäck skrev:
Jag har en beredare i stallet och en till varmvatten cirkuleringen. Men jag kör dem på timmer bara. Värme vattnet på natten då priset ofta är lågt. Men då har jag ju timpris.
Hinner inte vattnet gå ner för mycket i grader då? Tänker på detta med bakterier.
 
Aliberg Aliberg skrev:
Jag stänger alltid av min.
Hur lång tid det tar, någon timma eller 2, det beror ju på om vilken effekt du har på den.
Men min beredare håller värmen ca 1 vecka så ingen idé att stänga av för några dagar.
Hur kan jag kolla hur länge beredaren håller värmen?
 
L LinaOlsson skrev:
Hinner inte vattnet gå ner för mycket i grader då? Tänker på detta med bakterier.
Det finns väl inga levande bakterier som kan föröka sig efter att man dödat av dom med hög värme ?
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Så här säger NIBE.
"Kan jag stänga av min varmvattenberedare?

Beredaren tar ingen skada av att stängas av, så länge som den står i ett rum som inte utsetts för frost. Om du väljer att stänga av beredaren bör du tänka på att det kan bli bakterietillväxt i stillastående vatten. Var därför försiktig med att använda gammalt vatten som stått still en länge tid, när ni startar upp beredaren igen."

Stickan
Letade precis efter den infon på nibe. Tack för det.
 
D Dilato skrev:
Det finns väl inga levande bakterier som kan föröka sig efter att man dödat av dom med hög värme ?
Så kan det vara.
 
L LinaOlsson skrev:
Hinner inte vattnet gå ner för mycket i grader då? Tänker på detta med bakterier.
Min bergvärme pump kör 14 dagar mellan legionella höjningen. Jag kör ju varmvatten på varje natt så det är ju inget problem.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
Angående legionella , tar det timmar eller dagar för att det ska utvecklas i vattnet? Ingen i världen verkar kunna svara på den frågan
Nix, ingen kan svara på det exakt. Intervallet när tillväxt kan ske är känt, men sedan är det andra faktorer som spelar in. En sak som jag nämnde innan i tråden är närvaro av koppar som bromsar mikrobiell tillväxt rent generellt.
En sak är säker, det är ingen sjukdom man vill ha. Hade en bekant som höll på att mista livet efter att ha bott på ett hotell i London och där fått Legionella.
 
D Dilato skrev:
Det finns väl inga levande bakterier som kan föröka sig efter att man dödat av dom med hög värme ?
Det finns vissa bakterier som är sporbildande där sporerna kan överleva betydligt högre temperatur än kokning. Legionella pneumophila tillhör inte dom utan avdödningen är total vid tillräcklig tid över 50 gr.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det finns vissa bakterier som är sporbildande där sporerna kan överleva betydligt högre temperatur än kokning. Legionella pneumophila tillhör inte dom utan avdödningen är total vid tillräcklig tid över 50 gr.
Om man är orolig över legionella ska man absolut inte dra ner temperaturen. Antingen låta den vara över 55 gr, eller stänga av.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Jag läste väl i manualen.
Hur kan den som skrev manualen veta hur mycket varmvatten beredaren kommer att producera? :thinking:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så liten beredare drar inte mycket ström, ställ ner värmen på minimum istället
Kan vara bra att ha koll så man då inte ställer värmen inom legionellaintervallet, kanske.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan den som skrev manualen veta hur mycket varmvatten beredaren kommer att producera? :thinking:
Kan du inte räkna ut det själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.