14 507 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Stänga av varmvattenberedaren
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Om du bara har rinnande vatten i badrummet behöver du inte tömma något då. Men har du vatten även i köket behöver även det ha plusgrader.L LinaOlsson skrev:
Elmässigt har du möjlighet att spara mer pengar på ett elavtal med timtaxa än på att dra ur varmvattenberedaren.L LinaOlsson skrev:
Även om du bara skulle värma upp badrummet på vintern kan du styra så att det värms på natten när elen är relativt billig.
Låter extremt lågt ändå om du har kyl och vvb inkopplade. Men med det sagt skulle jag koppla ur varmvattenberedaren.L LinaOlsson skrev:
Letade precis efter den infon på nibe. Tack för det.Stickan56 skrev:
Så här säger NIBE.
"Kan jag stänga av min varmvattenberedare?
Beredaren tar ingen skada av att stängas av, så länge som den står i ett rum som inte utsetts för frost. Om du väljer att stänga av beredaren bör du tänka på att det kan bli bakterietillväxt i stillastående vatten. Var därför försiktig med att använda gammalt vatten som stått still en länge tid, när ni startar upp beredaren igen."
Stickan
Nix, ingen kan svara på det exakt. Intervallet när tillväxt kan ske är känt, men sedan är det andra faktorer som spelar in. En sak som jag nämnde innan i tråden är närvaro av koppar som bromsar mikrobiell tillväxt rent generellt.D Daniel__s skrev:
En sak är säker, det är ingen sjukdom man vill ha. Hade en bekant som höll på att mista livet efter att ha bott på ett hotell i London och där fått Legionella.
Det finns vissa bakterier som är sporbildande där sporerna kan överleva betydligt högre temperatur än kokning. Legionella pneumophila tillhör inte dom utan avdödningen är total vid tillräcklig tid över 50 gr.D Dilato skrev:
Om man är orolig över legionella ska man absolut inte dra ner temperaturen. Antingen låta den vara över 55 gr, eller stänga av.M MagHam skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 inlägg