B BSOD skrev:
Eftersom du frågar så snällt:


Nibe beredaren har energiklass c enligt dess energimärkning.
Tyvärr så skriver de inte ut daglig värmeförlust, men gräver man lite i standarden så kan man räkna ut den.
[bild]

Den dagliga energiförbrukningen med tapprofil M är 6.57kWh.
[bild]
Tapprofil M motsvarar varmvatten som kräver 5.85kWh energi för att värma. Eftersom verkningsgraden är 100% på elementet, så är diffen värmeförlusten per dygn. Dvs 0.72 kWh/dygn är värmeförlusten enligt standarden.

Hade en liknande beredare där jag mätte mig fram till ca 1kWh/dygn i standbyförlust.

Så javisst sparar man lite på att stänga av beredaren ett par veckor, inte mycket men lite.
Kan nog stämma. Såg nu att jag i maj månad har knappt 2 kWh per dygn när jag inte är där. Har adapter (?) i mina element (så att jag kan styra dem med telefonen), ett gammalt kylskåp med frysfack och varmvattenberedaren.
 
A AG A skrev:
Det är bara dumhet att dra ur sladden, eller ens sänka temperaturen. Om varmvattenberedaren tillför lite lite energi då och då för att bibehålla temperaturen. Eller att låta den kallna, och sedan tillsätta en helsikes massa energi, under några timmar. Går på ungefär ett ut, skulle jag tro. Men stänger du av riskerar du att få legionella, rost, och mycket annat. Hade det varit nedstängning av stugan för hela vintern, hade jag också, tömt och stängt av den. Men på sommaren är förlusterna små, särskilt i en Nibe. Dessutom bara tre veckor. Nej, låt den vara.
Det blev så att jag lät den vara men till vintern blir det annat. Rörmokaren tyckte jag skulle stänga av värmen, låta vattnet vara kvar och ha på värmen i badrummet
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag har en beredare i stallet och en till varmvatten cirkuleringen. Men jag kör dem på timmer bara. Värme vattnet på natten då priset ofta är lågt. Men då har jag ju timpris.
 
  • Gilla
LinaOlsson och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Hej. Har precis fått varmvattenberedare i min stuga, och nyligen även vatten.
Nu ska jag åka ifrån stugan i nästan tre veckor och tänkte dra ur sladden till varmvattenberedaren. Känns lite onödigt att det drar en massa el. Har en nibe eminent 55 liters. Är det något som är dumt att göra? Blir det rost? Växer det till bakterier?
Hur länge dröjer det innan vattnet är varmt igen?
Jag stänger alltid av min.
Hur lång tid det tar, någon timma eller 2, det beror ju på om vilken effekt du har på den.
Men min beredare håller värmen ca 1 vecka så ingen idé att stänga av för några dagar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Kan nog stämma. Såg nu att jag i maj månad har knappt 2 kWh per dygn när jag inte är där. Har adapter (?) i mina element (så att jag kan styra dem med telefonen), ett gammalt kylskåp med frysfack och varmvattenberedaren.
Stämmer med mina erfarenheter. Nibe 55 liters-beredare drar ca 1 kWh per dygn på ”tomgång”, alltså ca 40 W i värmeförlust (sommartid). Kyl/frys-kombo tar också ca 1 kWh per dygn. Så med andra ord, ska man vara borta mer än tre dygn lönar det sig att stänga av beredaren om man kan vänta nån timme på varmvattnet nästa gång.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi stänger alltid av beredaren i stugan, och har gjort så I 30 år. Det ger inga problem.
Den som påstår att det drar massor att värma upp igen har ingen koll, men det är väl samma personer som aldrig stänger spisplattorna, för det drar väl massor att värma upp igen.
 
  • Gilla
  • Haha
useless och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
Så här säger NIBE.
"Kan jag stänga av min varmvattenberedare?

Beredaren tar ingen skada av att stängas av, så länge som den står i ett rum som inte utsetts för frost. Om du väljer att stänga av beredaren bör du tänka på att det kan bli bakterietillväxt i stillastående vatten. Var därför försiktig med att använda gammalt vatten som stått still en länge tid, när ni startar upp beredaren igen."

Stickan
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Eriksgatan
raveper raveper skrev:
Rost? Vilken sort har du? Koppar, rostfri eller emaljerad?
... varav ingen är rostbenägen.... :rofl:
 
Eriksgatan
H håbbe1961 skrev:
Om VVB är igång så vad drar den i energi? Termostaten till och från slagstemp ligger väl runt 5 grader. Så att värma vattnet från 55 till 60 grader med ett intervall på timmar ger väl knapp utslag på elräkningen
Vilket intervall det är mellan till- och frånslag har exakt noll påverkan, förstår väl var och en. Det som är intressant är värmeläckaget. Detta är x2-exponentiellt högre ju större differens mot omgivningen. Vår egna nya (och större) NIBE VVB för villan läcker mycket värme vilket kostar varje minut vi inte tappar varmvatten. Därför slår vi dagligen av den med en fjärrstyrd kontaktor när vi vet att vi inte behöver duscha flera efter vara eller tappa upp ett badkar. T ex över natten. Det har resulterat i ca halva energikonsumtion mot när den tidiga fick stå på jämt.
Så TS kan med fördel slå av denna. Den borde matas med minst 2300 W så 1 timme drygt att få upp temperaturen från 15 till 65 med 10 A, och 40 minuter med 16 A.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har inte tid att förklara naturlagar men du kan läsa här:
Turning Off Your Boiler When On Holiday | Living by HomeServe
eller här: Should I Turn my Boiler Off When I Go on Holiday | My Plumber (my-plumber.co.uk)
kapitlet "Is it Cheaper to Keep Heating On?"
eller här:
Strom sparen: Boiler ausschalten oder anlassen? (durchlauferhitzer-ratgeber.de)
Jag har inte bett om några naturlagar. Det var siffror jag efterfrågade.
Nu var någon annan snäll och gav oss dem. Tänk att du hade rätt i att Lina kunde ha sparat ett par kronor drygt:crysmile:.
Vilket var som jag trodde. Men det är inte riktigt värt besväret, och eventuella problemen, enligt mig.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
N
A AG A skrev:
Jag har inte bett om några naturlagar. Det var siffror jag efterfrågade.
Nu var någon annan snäll och gav oss dem. Tänk att du hade rätt i att Lina kunde ha sparat ett par kronor drygt:crysmile:.
Vilket var som jag trodde. Men det är inte riktigt värt besväret, och eventuella problemen, enligt mig.
Vari består besväret att stänga av VVB mera exakt? Några problem har åtminstone inte jag upplevt men jag kanske har haft tur.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Den drar ca 1400kWh/år
Hur vet du det? :thinking:
 
L LinaOlsson skrev:
Hej. Har precis fått varmvattenberedare i min stuga, och nyligen även vatten.
Nu ska jag åka ifrån stugan i nästan tre veckor och tänkte dra ur sladden till varmvattenberedaren. Känns lite onödigt att det drar en massa el. Har en nibe eminent 55 liters. Är det något som är dumt att göra? Blir det rost? Växer det till bakterier?
Hur länge dröjer det innan vattnet är varmt igen?
Stänger aldrig varmvattenberedaren, men stänger däremot huvudkranen när jag är borta ett tag.
L LinaOlsson skrev:
Hej. Har precis fått varmvattenberedare i min stuga, och nyligen även vatten.
Nu ska jag åka ifrån stugan i nästan tre veckor och tänkte dra ur sladden till varmvattenberedaren. Känns lite onödigt att det drar en massa el. Har en nibe eminent 55 liters. Är det något som är dumt att göra? Blir det rost? Växer det till bakterier?
Hur länge dröjer det innan vattnet är
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så liten beredare drar inte mycket ström, ställ ner värmen på minimum istället
*
Nja, vad är minimum i så fall?
Legionella utvecklas under 55 C så det bör vara lägsta temp, jag har 60 C.

Det tar ca 3,2 timmar att värma 55 l vatten 50 C (t. ex. från 10 till 60) med 1 kW. Är effekten 3 kW tar det en tredjedel av tiden.
*j
 
J Jochi skrev:
*
Nja, vad är minimum i så fall?
Legionella utvecklas under 55 C så det bör vara lägsta temp, jag har 60 C.

Det tar ca 3,2 timmar att värma 55 l vatten 50 C (t. ex. från 10 till 60) med 1 kW. Är effekten 3 kW tar det en tredjedel av tiden.
*j
Ingen aning vad minimum är på den Niben men jag förutsätter att det inte bildas legionella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.