14 507 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Stänga av varmvattenberedaren
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Tycke och smak är det väl inte? Precis som du själv skriver växer legionella bäst i ljummet vatten. Enligt Boverket mellan 20-45 och allra bäst mellan 35-40 grader.T Thomas_Blekinge skrev:
Sen hur fort det går är svårbedömt. Vatten i plaströr anses ha högre risk än när det finns koppar närvarande.
I vilket fall så är det säkraste att stänga av helt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jag har en Nibe Eminent (Cu) 55 liter (precis som du). När jag åker bort längre tid än en vecka stänger jag alltid av den. Stänger även av det inkommande vattnet (har kommunalt) i huset.
När jag kommit hem tar det inte lång stund att få vattnet varmt igen.
Har gjort så i alla år och det har aldrig varit några problem.
Om VVB är igång så vad drar den i energi? Termostaten till och från slagstemp ligger väl runt 5 grader. Så att värma vattnet från 55 till 60 grader med ett intervall på timmar ger väl knapp utslag på elräkningen
Jag får fundera. Har fått så många olika svar.N Nalleman64 skrev:Jag har en Nibe Eminent (Cu) 55 liter (precis som du). När jag åker bort längre tid än en vecka stänger jag alltid av den. Stänger även av det inkommande vattnet (har kommunalt) i huset.
Det kanske inte gör det. Tittade nu och såg att elförbrukning när jag inte är i stugan i maj månad är 2kWh. Det enda som är på är varmvattenberedaren och kylskåpet med ett litet frysskåp. Så det drar inte mycket.H håbbe1961 skrev: