Det är bara dumhet att dra ur sladden, eller ens sänka temperaturen. Om varmvattenberedaren tillför lite lite energi då och då för att bibehålla temperaturen. Eller att låta den kallna, och sedan tillsätta en helsikes massa energi, under några timmar. Går på ungefär ett ut, skulle jag tro. Men stänger du av riskerar du att få legionella, rost, och mycket annat. Hade det varit nedstängning av stugan för hela vintern, hade jag också, tömt och stängt av den. Men på sommaren är förlusterna små, särskilt i en Nibe. Dessutom bara tre veckor. Nej, låt den vara.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Går på ungefär ett ut, skulle jag tro.
Och där tror du tyvärr fel. Värmeförlusterna är det Lina betalar för och om VVB är på hela tiden tickar det pengar. Stänga av och återuppvärma när man kommer drar alltid mindre energi och pengar utan att öka risken för legionella.
Men har man gott om pengar, så visst. Man kan också ha bilen på tomgång när man är på ICA och handlar. Vissa gör ju det.
 
  • Gilla
nimhed och 5 till
  • Laddar…
N
T Thomas_Blekinge skrev:
Och där tror du tyvärr fel. Värmeförlusterna är det Lina betalar för och om VVB är på hela tiden tickar det pengar. Stänga av och återuppvärma när man kommer drar alltid mindre energi och pengar utan att öka risken för legionella.
Men har man gott om pengar, så visst. Man kan också ha bilen på tomgång när man är på ICA och handlar. Vissa gör ju det.
Exakt! Jag brukar som sagt stänga av min Nibe på 55 liter när jag reser bort längre tid än en vecka. När jag kommer hem tar det inte ens två timmar att få vattnet varmt (60 grader) igen. Effekten är 1000 W d.v.s. en kWh. Om det tar två timmar har det alltså gått åt två kWh. Händer ju även att jag gör slut på allt varmvatten när jag t.ex. använder högtryckstvätten men det tar inga tider att få det varmt igen.
Det handlar för min del inte så mycket eller snarare inte alls om pengar jag sparar utan att det känns tryggare att ha den och vattnet avstängt när jag inte är hemma under en längre period.
Har varit med om att jag vaknade en morgon och varmvattenberedaren hade sprungit läck (det var ingen Nibe). Det bara forsade vatten ur den och hur det hade blivit om jag varit bortrest två veckor kan ju var och en föreställa sig. Turligt nog finns en golvbrunn i utrymmet men ändå...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N
A AG A skrev:
Det är bara dumhet att dra ur sladden, eller ens sänka temperaturen. Om varmvattenberedaren tillför lite lite energi då och då för att bibehålla temperaturen. Eller att låta den kallna, och sedan tillsätta en helsikes massa energi, under några timmar. Går på ungefär ett ut, skulle jag tro. Men stänger du av riskerar du att få legionella, rost, och mycket annat. Hade det varit nedstängning av stugan för hela vintern, hade jag också, tömt och stängt av den. Men på sommaren är förlusterna små, särskilt i en Nibe. Dessutom bara tre veckor. Nej, låt den vara.
Ingen risk för rost så länge beredaren är vattenfylld och inte heller om den är kopparfodrad/rostfri/emaljerad (om emaljeringen är välgjord och offeranoden är okej).
Det drar inte en helsikes massa energi att värma 55 liter vatten. Max två kWh skulle jag säga.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och där tror du tyvärr fel. Värmeförlusterna är det Lina betalar för och om VVB är på hela tiden tickar det pengar. Stänga av och återuppvärma när man kommer drar alltid mindre energi och pengar utan att öka risken för legionella.
Men har man gott om pengar, så visst. Man kan också ha bilen på tomgång när man är på ICA och handlar. Vissa gör ju det.
Naturligtvis kostar det pengar. På samma sätt som det kostar att värma upp den från början. Att bara komma med ett påstående om jag "tror fel", är väl bara fånigt, utan minsta tecken på källa, eller siffror. Men tala gärna om hur mycket det kostar att hålla en ca 50 liter modern VVB i temperatur (oanvänd) i tre veckor.
Att värma den kan jag tänka mig kostar ca 3-4kr.
Möjligtvis har du rätt, såvida det kanske kostar 4-5kr att hålla den i drift tre veckor.
 
A AG A skrev:
Naturligtvis kostar det pengar. På samma sätt som det kostar att värma upp den från början. Att bara komma med ett påstående om jag "tror fel", är väl bara fånigt, utan minsta tecken på källa, eller siffror. Men tala gärna om hur mycket det kostar att hålla en ca 50 liter modern VVB i temperatur (oanvänd) i tre veckor.
Att värma den kan jag tänka mig kostar ca 3-4kr.
Möjligtvis har du rätt, såvida det kanske kostar 4-5kr att hålla den i drift tre veckor.
Värmeförlusten, dvs det du betalar för via elräkningen, är proportionellt till temperaturskillnaden mellan inne i VVB och utanför, integrerad över tiden.
Har du VVBn på 60 grader hela tiden och omgivningstemperaturen är 20 grader så är tempskillnaden 40 grader hela tiden. Stänger du av VVBn för t ex två dagar så sjunker tempen inne i VVB och tempskillnaden blir mindre, alltså mindre förluster. Enkel fysik. Och det gäller oavsett hur väl isolerat VVBn är.
En medelbegåvad ingenjörsstudent kan sätta upp formlerna på ett par sidor med integralekvationer.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Värmeförlusten, dvs det du betalar för via elräkningen, är proportionellt till temperaturskillnaden mellan inne i VVB och utanför, integrerad över tiden.
Har du VVBn på 60 grader hela tiden och omgivningstemperaturen är 20 grader så är tempskillnaden 40 grader hela tiden. Stänger du av VVBn för t ex två dagar så sjunker tempen inne i VVB och tempskillnaden blir mindre, alltså mindre förluster. Enkel fysik. Och det gäller oavsett hur väl isolerat VVBn är.
En medelbegåvad ingenjörsstudent kan sätta upp formlerna på ett par sidor med integralekvationer.
Ge mig då siffrorna!
 
Givetvis sparar man el på att stänga av beredraren när den inte ska användas. Gissningsvis runt 1-1,5 kWh per dygn. Så i bästa fall kan man spara runt 10 kWh i veckan om det är sommar och huset inte har någon nytta av spillvärmen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
Det kanske inte gör det. Tittade nu och såg att elförbrukning när jag inte är i stugan i maj månad är 2kWh. Det enda som är på är varmvattenberedaren och kylskåpet med ett litet frysskåp. Så det drar inte mycket.
Ja, 2kwh är ju inte mycket för att driva vv beredare och kyl en hel månad sen så får man ju själv värdera om man vill stänga av beredaren når man inte är där. Vi stänger inte av den i vår stuga om vi bara är borta 1 / 2 veckor
 
  • Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
En annan sak, som man kanske ska beakta, är ju att, om man nyligen har tagit en lite större mängd varmvatten, så finns ju risken ( om än liten) att säkerhetsventilen öppnar lite och att den sedan fastnar i öppet läge. Om detta inträffar inom någon timme efter att man åkt därifrån, så hinner det rinna ut ganska mycket nyuppvärmt vatten till avloppet på en vecka. Om samma sak händer när man är på plats, så upptäcks det ju troligtvis ganska fort, men är man borta en eller flera veckor, så kan det ju bli betydande energiförluster.
 
  • Gilla
LinaOlsson och 1 till
  • Laddar…
B
A AG A skrev:
Ge mig då siffrorna!
Eftersom du frågar så snällt:


Nibe beredaren har energiklass c enligt dess energimärkning.
Tyvärr så skriver de inte ut daglig värmeförlust, men gräver man lite i standarden så kan man räkna ut den.
Energimärkningsdokument, värmeväxlare, effektivitetsklasser, årlig energiförbrukning, ljudnivå, modeller, specifikationer.

Den dagliga energiförbrukningen med tapprofil M är 6.57kWh.
Tabell med data, troligen energianvändningsprofil, med tider, kvantiteter och temperaturer. Markerat med röd penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tapprofil M motsvarar varmvatten som kräver 5.85kWh energi för att värma. Eftersom verkningsgraden är 100% på elementet, så är diffen värmeförlusten per dygn. Dvs 0.72 kWh/dygn är värmeförlusten enligt standarden.

Hade en liknande beredare där jag mätte mig fram till ca 1kWh/dygn i standbyförlust.

Så javisst sparar man lite på att stänga av beredaren ett par veckor, inte mycket men lite.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Angående legionella , tar det timmar eller dagar för att det ska utvecklas i vattnet? Ingen i världen verkar kunna svara på den frågan
 
A AG A skrev:
Naturligtvis kostar det pengar. På samma sätt som det kostar att värma upp den från början. Att bara komma med ett påstående om jag "tror fel", är väl bara fånigt, utan minsta tecken på källa, eller siffror. Men tala gärna om hur mycket det kostar att hålla en ca 50 liter modern VVB i temperatur (oanvänd) i tre veckor.
Att värma den kan jag tänka mig kostar ca 3-4kr.
Möjligtvis har du rätt, såvida det kanske kostar 4-5kr att hålla den i drift tre veckor.
Hur länge tar det innan temperaturen i VVBn har sjunkit till rumstemperaturen?

Tillförs det någon värme till huset?
Om ja, vilken typ av värme?

Är vattnet i VVBn rumstempererat på 48 timmar samt ingen värme tillförs huset så börjar man spara pengar efter något dygn med att ha VVBn avstängd än att låta den vara på.
 
  • Gilla
LinaOlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur länge tar det innan temperaturen i VVBn har sjunkit till rumstemperaturen?

Tillförs det någon värme till huset?
Om ja, vilken typ av värme?

Är vattnet i VVBn rumstempererat på 48 timmar samt ingen värme tillförs huset så börjar man spara pengar efter något dygn med att ha VVBn avstängd än att låta den vara på.
Egentligen sparar du pengar direkt. Avsvalningen är proportionell mot temperaturen. Så om du brukar ha beredaren ställd på 60 grader men släpper ner den till 58 i några minuter, så har du sparat lite pengar. Betoning på lite.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.