Har precis börjat en badrumsrenovering med totalentreprenad mot fastpris. Nu hävdar firman jag anlitat att de inte kan lösa mina inkommande tappvattenrör utan avvikelse/notering mot säker vatten-reglerna.

Se bild för hur rören kommer upp ur betongplattan. Ca 5cm ut från bakre väggen. Ca 14 respektive 10cm upp från golvet.

Mer specifikt vad som sagts:
Vid uppstartsmötet nämnde han muntligt i förbifarten att inkommande vatten ”blir en avvikelse”.
När jag senare frågade honom om detta skriftligt: ”Du nämnde att det kommer bli en avvikelse gällande inkommande vattnet? Stämmer det verkligen? Min förståelse är att om man bygger i rören i ett fördelarskåp eller motsvarande så är det godkänt enligt säkert vatten.”

Hans svar: ”Vi kommer bygga in de men i säkervatten protokoll måste vi ändå notera att inkommande vatten ledningar kommer från golvet ! ”

Är det någon som kan bidra med sin kunskap och berätta om (och gärna isåfall hur) detta kan lösas och samtidigt följa branschreglerna och eventuell relevans mellan begreppen avvikelse och notering?

Tack!

• Två inkommande vattenrör som sticker upp ur betongplattan, med vinklade kopplingar och isolering i bakgrunden. Golvet är kaklat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sägs, det är inte enligt regelboken med rör upp genom golvet, men vad göra. Ska allt huggas upp eller vad. Lämpligt att gjuta upp en klack som stannar ett per centimeter under kopplingarna, så det går att ansluta på rören med kopplingar.
Tätskikt smörjes/appliseras på sidorna upp till topp. Gjutningen på översidan kan tätas den med och målas över. Blir en avvikelse som ska noteras och stå att det inte gick att hugga upp golvet och dra om rören.

• Gilla
vickentur och 4 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Mina lekmannaefterforskningar hade gett mig intrycket att man skulle kunna regla ut väggen så att rören hamnar utanför tätskiktet, upp i ett fördelarskåp och vidare i väggen ut till väggdosor och att detta skulle vara godkänt enligt säker vatten.

Men detta är alltså fel?

• Gilla
ErlingN
  • Laddar…
Då blir det en avvikelse på dolda/inbyggda kopplingar.

• Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
A anojak skrev:
Då blir det en avvikelse på dolda/inbyggda kopplingar.
Är det inte tillåtet med kopplingar i ett fördelarskåp?

• Gilla
Allman
  • Laddar…
Kopplingsskåpet måste sitta minst 500mm ovan golv eller liknande så då blir det en avvikelse igen

• Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
J Jayei skrev:
Är det inte tillåtet med kopplingar i ett fördelarskåp?
Jepp det är det, men i ditt fall så blir det lite kompliserat. Det ska vara ett skåp som då är vattentätt nedåt ( inga glipor mellen rör och skåp, sen ett rör/slang som ska mynna ut på golvet. Så att gjuta en klack och ha kopplingarna ovanför är billigast och fungerar det med. Rören upp är koppar och då ska det viras runt en plast eller annat så inte betongen är i kontakt med rören. Cement är aggresivt på koppar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ja, det måste väl funka, då kommer ju inte rören upp genom golvet längre...

• Gilla
Blejdarn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp det är det, men i ditt fall så blir det lite kompliserat. Det ska vara ett skåp som då är vattentätt nedåt ( inga glipor mellen rör och skåp, sen ett rör/slang som ska mynna ut på golvet. Så att gjuta en klack och ha kopplingarna ovanför är billigast och fungerar det med. Rören upp är koppar och då ska det viras runt en plast eller annat så inte betongen är i kontakt med rören. Cement är aggresivt på koppar.
Tack igen.
Tolkar jag dig rätt som att med utbyggd vägg och fördelarskåp så GÅR det göra utan avvikelse men att du inte tycker det är värt det då klacklösningen tekniskt sett är lika bra?
Så då kommer det kanske ner till vad jag tycker det är värt att ha ett avvikelsefritt badrum?

Krilleman
J jonaserik skrev:
Lämpligt att gjuta upp en klack som stannar ett per centimeter under kopplingarna, så det går att ansluta på rören med kopplingar.
"Klack" har aldrig varit godkänt rent skriftligt...

Detta kommer ifrån en bild som tvivelaktigt publicerades från säkervatten.

Det som är tänkvärt är ju varför "klacken" skulle vara godkänd då samma installation ges utan "klack"........ (Även fast "klacken" inte skulle finnas.)

Likt denna:

En vägg med flera kabelrör och kopplingar ovanpå en betongklack i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
"Klack" har aldrig varit godkänt rent skriftligt...

Detta kommer ifrån en bild som tvivelaktigt publicerades från säkervatten.

Det som är tänkvärt är ju varför "klacken" skulle vara godkänd då samma installation ges utan "klack"........ (Även fast "klacken" inte skulle finnas.)

Likt denna:

[bild]
Klart inget är skrivet t sten. Men är det inte bättre med en klack med tätskikt på. Än att ha rören direkt upp genom golvet, där det kan bli problem med att täta till runt rören.

Krilleman
J jonaserik skrev:
lart inget är skrivet t sten. Men är det inte bättre med en klack med tätskikt på. Än att ha rören direkt upp genom golvet, där det kan bli problem med att täta till runt rören.
Återigen:
Vad blir skillnaden?

Inget...

Oavsett "klack" eller inte, så är det ingen skillnad på rörgenomföringen i sig.

Är det problem att täta runt rören så gör inte klacken någon skillnad vid läckage på kopplingarna ovan eller via dusch.

Dessutom bör man ju ifrågasätta varför man ska dra upp en tvivelaktig installation med klack, om den är tvivelaktig från första början...

Sensmoralen är att aldrig ha tvivelaktig rörgenomföring genom golv.

Håll dig till genomföringar genom vägg så är det aldrig ett problem enligt dagens regler.

Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Håll dig till genomföringar genom vägg så är det aldrig ett problem enligt dagens regler.
Nu är det inget nybygge som TS har. Och i ett sådant läge som TS är i. Så skulle du bila upp och flytta in rören i väggen, allternativt sätta ett skåp på golvet eller strax ovanför för att vara nöjd med din skrift.
Tja vad ska man säga och argumentera med. Det är nästa bra fråga, som jag inte kan svara på.
Allt går att ordna, men tar längre tid.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J jonaserik skrev:
Nu är det inget nybygge som TS har. Och i ett sådant läge som TS är i. Så skulle du bila upp och flytta in rören i väggen, allternativt sätta ett skåp på golvet eller strax ovanför för att vara nöjd med din skrift.
Tja vad ska man säga och argumentera med. Det är nästa bra fråga, som jag inte kan svara på.
Allt går att ordna, men tar längre tid.
Då är det ju enkelt.
Svaret heter skriftlig avvikelserapport.

Alla gamla installationer kan inte appliceras på dagens normer.
Det är omöjligt att uppnå.

Därav att avvikelserapporten finns.

Kunden godkänner att man inte kan följa gängse normer med befintlig installation.

Oerhört vanligt inom regelverket säkervatten.

• Gilla
johannord och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.