60 483 läst ·
316 svar
60k läst
316 svar
Stämde grannen: servitut för rörledningar fanns
Skillnad på en rättvis rättegång och att hitta kryphål som gör att en brottsling man vet är skyldig går fri. Jag tror inte att de flesta människor vill att en skyldig våldtäktsman går fri tack vare att advokaten hittat något kryphål. Tror du verkligen det? Alltså jag pratar om fall där advokaten vet att den anklagade är skyldig.Alfredo skrev:
Har du några exempel på sådana fall?L lbgu skrev:Skillnad på en rättvis rättegång och att hitta kryphål som gör att en brottsling man vet är skyldig går fri. Jag tror inte att de flesta människor vill att en skyldig våldtäktsman går fri tack vare att advokaten hittat något kryphål. Tror du verkligen det? Alltså jag pratar om fall där advokaten vet att den anklagade är skyldig.
Självklart ska det vara det. Dock anser jag att det inte är rättvist ifall en som är skyldig frikänns tack vare ett kryphål. Det rättvisa är att den som begått brottet fälls för det.Alfredo skrev:
Då tar vi fall där folk fälls och alltså är skyldiga. Vad gör då advokaten, jo han gör allt för att barnvåldtäktsmannen (som bevisligen begått brottet) ska få ett så lågt straff som möjligt.Alfredo skrev:
Håller du inte med om att det krävs en viss moral för att vilja släppa ut denna person i samhället så snart som möjligt. De flesta personer skulle antagligen vilja att den dömde satt inne så länge som möjligt så att han inte kan förgripa sig på fler barn. Men advokaten vill istället få ut honom i samhället så snabbt det bara går.
Det är här jag menar att det krävs en viss moral för att jobba som advokat. En moral de flesta människor inte har.
Jag antar att det demokratiska systemet åtminstone fungerar någorlunda, och att de flesta därför tycker att dagens straffskalor är rätt rimliga, även om ”samhällsförändringar” kan få opinionen att ändras och straffskalorna därmed behöver justeras ibland för att anpassas till vad ”de flesta” tycker.L lbgu skrev:
Jag tror inte att de flesta anser att alla brott bör straffas med livstidsstraff, vilket ”så länge som möjligt” innebär.
Jag tycker det är rimligt och rättvist att två någorlunda jämbördiga parter, en advokat och en åklagare, argumenterar åt varsitt håll när det gäller straffets längd och domstolen utifrån argumentationen, och framförallt utifrån lagstiftningen, fastställer en så korrekt strafflängd som möjligt.
Nu börjar du gå lite väl utanför vad jag påstod. Jag påstod att advokater har en annorlunda moral. De flesta skulle inte klara av eller vilja ha ett jobb där det ingår att göra sitt yttersta för att t.ex. en dömd pedofil skulle få så kort straff som möjligt. Själv skulle jag definitivt ha moraliska spärrar för att göra det. Skulle du ha det?Alfredo skrev:
Jag antar att det demokratiska systemet åtminstone fungerar någorlunda, och att de flesta därför tycker att dagens straffskalor är rätt rimliga, även om ”samhällsförändringar” kan få opinionen att ändras och straffskalorna därmed behöver justeras ibland för att anpassas till vad ”de flesta” tycker.
Jag tror inte att de flesta anser att alla brott bör straffas med livstidsstraff, vilket ”så länge som möjligt” innebär.
Jag tycker det är rimligt och rättvist att två någorlunda jämbördiga parter, en advokat och en åklagare, argumenterar åt varsitt håll när det gäller straffets längd och domstolen utifrån argumentationen, och framförallt utifrån lagstiftningen, fastställer en så korrekt strafflängd som möjligt.
Man skiljer väl på sina arbetsuppgifter och sina personliga värderingar.L lbgu skrev:Nu börjar du gå lite väl utanför vad jag påstod. Jag påstod att advokater har en annorlunda moral. De flesta skulle inte klara av eller vilja ha ett jobb där det ingår att göra sitt yttersta för att t.ex. en dömd pedofil skulle få så kort straff som möjligt. Själv skulle jag definitivt ha moraliska spärrar för att göra det. Skulle du ha det?
Hur tänker du kring de som jobbar inom socialförvaltningen eller migrationsverket? Har de en annan moral också?
Det beror väl på hur ens moral är. Skulle du kunna tänka dig att göra helt vidriga saker du aldrig gjort annars bara för att din chef sa åt dig. Jag hade sagt upp mig istället. Men vissa stannar kvar och lyder order.G gaidin skrev:
Fast har man en viss moral så tar man väl inte ett jobb som innebär att du får göra saker du inte står ut med att göra. Vem vill normalt ha ett jobb där du får stå ut med riktigt vidriga konsekvenser av sitt handlande. Tänk den pedofil som du fick straffet halverat på som direkt efter frigång våldtog en annan unge. Jag hade inte stått ut med det. Men folk är olika.
Jag ser inte ens moraliska problem i närheten av advokaternas för dessa yrkesgrupper.G gaidin skrev:
Det undersökts just nu och det ser ut som att det finns ett brett folkligt stöd för ökade straff. Om det t ex beror på sentida opinionsändringar och att politiken ligger efter i det långsamma lagstiftningsarbetet eller om det mer handlar om att politik och den teknokratiska och opinionsmässiga elit som har skapat straffskalorna i stort saknar folklig förankring framgår inte. Men man kan ju gissa att det senare har varit i spel, det är ju en effekt av den representativa demokratin, att folkviljan kan buffras av elitens preferenser inte få fullt genomslag.Alfredo skrev:
https://www.hig.se/artiklar/nyheter/nyhetsarkiv/2026-03-30-bred-enighet-om-hardare-straff
Det är ju själva grunden för rimliga rättssystem.Alfredo skrev:
Då har antagligen även jag en annorlunda moral för jag skulle vara stolt av att vara en del av en förhoppningsvis rättvis och välfungerande rättsapparat och vilja verka för att den fortsatt är rättvis och välfungerande.L lbgu skrev:
Känns som du sett för mycket amerikanska tv-serier. Skyldiga pedofiler går inte fria pga teknikaliteter i Sverige. Försvarsadvokatens roll är att bevaka individens intresse mot svenska staten, och i det ingår det att se till att åklagare och polis gör ett ordentligt jobb. Något som Joy Rahman, Sture Bergvall, "Obducenten" och "allmänläkaren", bröderna i Kevinfallet, Kaj Linna med flera önskat.L lbgu skrev:
Men du kanske har ett gäng exempel du kan presentera...
Jag har inte haft att göra så mycket med jurister men min erfarenhet är att det är en yrkesgrupp som generellt ligger väldigt långt från vanliga medel-Svenssons vad gäller det mesta. Har ett par sjuka exempel men det är så off topic det kan bli så låter det vara.