B Bästerortarn skrev:
Först och främst så bör det nämnas att webshoppen du länkade till är en bonfångare som dropshippar direkt från tillverkaren. Gissningsvis drivs den av Hampus, en f.d. säsongare i Ayia Napa med risiga tatueringar och en högsta dröm om att få vara med i Paradise Hotel. Hampus har gått en onlinekurs i e-handel och satsar nu allt på dropshippade kina-grejer med 400-500 % påslag. Gynna inte denna typen av skojare, webbsidan har inte ens köpvillkor och du riskerar att dessutom åka på tull/moms etc.

Jag har en sån i 15 cm storlek som jag köpte från Temu för typ 70kr. Fick av misstag två st. och jag har testat att avlägsna mossa från några konstiga sten-slipers som ligger längs kåken. Den funkar men ja, den repar materialet ordentligt. Jag bedömer att användningsområdet är tämligen begränsat.

@fsml2 Jag fick av misstag två st. så jag har en oanvänd i kartong som ligger och skräpar. Istället för att gynna skojare så swisha en hunka till Stockholms Stadsmission och pm'a mig screenshot och adress så postar jag den. EDIT: 15 cm och med centrumhål på 1"
Håller med om din analys, kollade och de kostar skit och inget på Temu.

Thomas59
Totem Totem skrev:
Så här ser min misskötta gamla plattförsedda altan ut. Skulle behöva göras om helt och hållet men hsr inte tiden för det just nu. Tanken är att borsta rent med stålborsten. Och sen dit med ny fogsand och hålla efter med ogräsbrännaren eller ättika tillsvidare.
Har en plattsatt extraparkering (storlek ca 3 bilar på längden) som var betydligt mer igenvuxen än den på bilden ovan. Plattorna gick inte att se alls. Två timmar med högtryckstvätten löste problemet galant. Ogräs och mossa bort, lätt som en plätt.

Spolade även ur mellen plattorna och planen var att fylla mellanrummen med fogsand men det har inte blivit av. Gjordes för en månad sedan så det borjar komma upp lite ogräs så får väl ta tag i det. Dvs round up och fogsand.
IMG_2388.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Fantastisk produkt , har använt i några år.
Visst kan de lämna några märken , men aldrig fått några klagomål. Ogräs stör mer och förstör helheten på en stenläggning. Likaså tar naturen ut sin rätt och sten mörknar med åren om den inte tvättas med jämna mellanrum.

Skulle aldrig återgå till manuell rensning , behandla med valfritt ogräsmedel några gånger per säsong så håller det sig bra längre!

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Jag har testat men tyckte att batteriet tog slut snabbt och att det kändes farligt för ben, ögon, öron, husdjur, bilar och annat runt omkring så jag gick tillbaka till grästrimmer med lite tjockare tråddimension (minst 2,4 mm).

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-montera-stalborste-pa-husqvarnatrimmer.525546/

Men i år har vi också testat hårdfoga mellan plattorna.

https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/vi-testade-hardfog-mellan-plattorna-aldrig-mer-ogras

Vi får se hur länge det håller ogräset borta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag har testat men tyckte att batteriet tog slut snabbt och att det kändes farligt för ben, ögon, öron, husdjur, bilar och annat runt omkring så jag gick tillbaka till grästrimmer med lite tjockare tråddimension (minst 2,4 mm).

[länk]

Men i år har vi också testat hårdfoga mellan plattorna.

[länk]

Vi får se hur länge det håller ogräset borta.
Det är en ren grästrimmer , alldeles för klen för en stålborste. Så inte konstigt att du upplever att batteritiden är dålig.

Har också batterimaskiner från Huskvarna med batterier av olika storlek. Men vid tuffare tag får Röjsåg jobba , och då väljer jag Stihl framför Husqvarna. Och då med motor , så man får längre drifttid.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ni som har testat, upplever ni att de släpper trådar? Det är ju så klart trist om det blir massa ståltråd kvar på stenläggningen.
B Bästerortarn skrev:
Först och främst så bör det nämnas att webshoppen du länkade till är en bonfångare som dropshippar direkt från tillverkaren. Gissningsvis drivs den av Hampus, en f.d. säsongare i Ayia Napa med risiga tatueringar och en högsta dröm om att få vara med i Paradise Hotel. Hampus har gått en onlinekurs i e-handel och satsar nu allt på dropshippade kina-grejer med 400-500 % påslag. Gynna inte denna typen av skojare, webbsidan har inte ens köpvillkor och du riskerar att dessutom åka på tull/moms etc.

Jag har en sån i 15 cm storlek som jag köpte från Temu för typ 70kr. Fick av misstag två st. och jag har testat att avlägsna mossa från några konstiga sten-slipers som ligger längs kåken. Den funkar men ja, den repar materialet ordentligt. Jag bedömer att användningsområdet är tämligen begränsat.

@fsml2 Jag fick av misstag två st. så jag har en oanvänd i kartong som ligger och skräpar. Istället för att gynna skojare så swisha en hunka till Stockholms Stadsmission och pm'a mig screenshot och adress så postar jag den. EDIT: 15 cm och med centrumhål på 1"
Tack för varningen, jag kollade i själva verket på en på P Lindberg (https://www.p-lindberg.se/ograesborste-i-staal-foer-roejsaagar-9075295/). Sen kanske det också är samma kina-produkt som du hittat på temu...

Ni som har testat, upplever ni att de släpper trådar? Det är ju så klart trist om det blir massa ståltråd kvar på stenläggningen.

Den typen av visir som bhus2021 visade är inte tillräckligt om man kör stålborste på röjsågen.
B bhus2021 skrev:
En sån här brukar jag köra när jag slyröjer, men åter till frågan, har någon provat de där ”outslitliga” borstarna?

[bild]
B breakman skrev:
Lär väl inte snurra snabbare än vinkelslip? På en sån har jag kört och fick plocka lite tråd ur armar och ben (som man bör, så körde jag med shorts och t-shirt🤪). Det stack lite men gjorde inte så ont.
Du kanske använder lämpliga korgglasögon iaf så du ser att plocka bort ståltrådsbitarna ur extremiteterna själv och inte behöver belasta akutsjukvården?

Någonstans hamnar ju trådarna (eller järnfilspånet) i och med slitaget men jag upplevde inte att jag hittade synliga trådar iaf.

I mitt fall så upplevde jag inga problem.

F fsml2 skrev:

Tack för varningen, jag kollade i själva verket på en på P Lindberg ([länk]). Sen kanske det också är samma kina-produkt som du hittat på temu...

Nej , jag upplever inte att det släpper några trådar. Iaf inte märkbart , plockar aldrig några ur varken skor eller kläder.

Du kan med ro prova , jag kan erkänna att ibland tar man den snabba vägen. Så har kört i både shorts och T-shirt. Inga större projekt , men det har hänt när man tar en trottoarkant etc att det inte byts om innan.

F fsml2 skrev:
Hej! Någon som använt stålborste till röjsåg för att rensa ogräs på stenläggning, typ [länk] Vågar man använda en sådan på betongsten, eller kommer den göra märken i stenen? På länken ovan finns både en "standard" och en "light" som inte har lika grova borst.
Vi har en, fungerar hyggligt.. men inte så bra som viss reklam visar/säger - men hade inga höga förhoppningar på den.. och vägde min "testanda" mot priset hehe

Vi kör den med en batteridriven röjsåg (Ryobi one+)... var lite diskussioner (eller recensioner? hmm) om huruvida det var en bra ide eller inte.. alltifrån batteritider o "styrka" MEN.. den fungerar iaf :)

Vi har inga fina rena stenar från början.. och jag är därför inte så kinkig på utseendet av dessa (alltså själva ytan.. vi har smuts, lav, missfärgningar osv.. stenarna är väl minst 15 år gamla). Så jag kan inte uttala mig om de faktiskt gör märken eller inte.. tyvärr.

Men för oss blev det inte sämre iaf.. men har du ny fin sten.. så skulle jag prova på ett undanskymt hörn först!

F fsml2 skrev:

Tack för varningen, jag kollade i själva verket på en på P Lindberg ([länk]). Sen kanske det också är samma kina-produkt som du hittat på temu...

Har inte upplevt några förluster av "trådar" under de timmar/gånger vi använt den.. ser ut som "ny" fortfarande... lite slitet i ändarna typ bara.

Jag skulle tro att på detta område kan det nog skilja på varifrån man köpt borsten.. kan inte säga vilken som är bra eller dålig direkt (har inte testat flera).. men men ska nog spana in vem man tänker handla av (och begrunda både omdömen, deras andra sortiment.. och såklart lite var de huserar/kundsupport.. ev garantier och porton)

I de flesta fall får man vad man betalar för..
Betyder inte alltid att det billigaste inte är tillräckligt bra.. (beror ju på vad man ska göra och hur man vill att saker ska hålla..)

F fsml2 skrev:

Det är förstås helt omöjligt att veta men jag skulle tro att det i princip är samma produkt och/eller kvalitet. Åtminstone drop ship-sidan du länkade till först. Det är ju liksom inget high-tech. En skiva med tvinnade ståltrådar ......

Jag har inte heller upplevt att den släpper ståltrådar men adekvata skydd är förstås vettigt att ha oavsett.

Hojta om du vill ha min enl. mitt förra inlägg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.