Hej! Någon som använt stålborste till röjsåg för att rensa ogräs på stenläggning, typ https://staltrimmern.com/? Vågar man använda en sådan på betongsten, eller kommer den göra märken i stenen? På länken ovan finns både en "standard" och en "light" som inte har lika grova borst.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 861 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 861 inlägg
Lär väl inte snurra snabbare än vinkelslip? På en sån har jag kört och fick plocka lite tråd ur armar och ben (som man bör, så körde jag med shorts och t-shirt🤪). Det stack lite men gjorde inte så ont.
Jag har testat en gång. Resultatet blev bra till en början men eftersom att rötterna är kvar så kommer det bara upp nytt ogräs.
De slits ganska snabbt också så min var mer eller mindre slut efter ca 25m2.
Ogräsättika och gasolbrännare funkar bättre. Ättika ska man dock vara försiktig med, har för mig att det missfärgar. Mina plattor är redan så fula att det inte märks.
Jag går i tankarna att köra högtryckstvätt mellan plattorna och sedan fylla på med fogsand. Blir ju en jäkla röra men det borde funka.
De slits ganska snabbt också så min var mer eller mindre slut efter ca 25m2.
Ogräsättika och gasolbrännare funkar bättre. Ättika ska man dock vara försiktig med, har för mig att det missfärgar. Mina plattor är redan så fula att det inte märks.
Jag går i tankarna att köra högtryckstvätt mellan plattorna och sedan fylla på med fogsand. Blir ju en jäkla röra men det borde funka.
Så här ser min misskötta gamla plattförsedda altan ut. Skulle behöva göras om helt och hållet men hsr inte tiden för det just nu. Tanken är att borsta rent med stålborsten. Och sen dit med ny fogsand och hålla efter med ogräsbrännaren eller ättika tillsvidare.
Hur omständligt är det att använda denna?
https://www.gardena.com/se/produkter/jord-mark/tradgardsredskap/comfort-fogkrats/967096501.html
Tjejen på marknadsföringsbilden ser ju iaf nöjd ut.
https://www.gardena.com/se/produkter/jord-mark/tradgardsredskap/comfort-fogkrats/967096501.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjejen på marknadsföringsbilden ser ju iaf nöjd ut.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 708 inlägg
Först och främst så bör det nämnas att webshoppen du länkade till är en bonfångare som dropshippar direkt från tillverkaren. Gissningsvis drivs den av Hampus, en f.d. säsongare i Ayia Napa med risiga tatueringar och en högsta dröm om att få vara med i Paradise Hotel. Hampus har gått en onlinekurs i e-handel och satsar nu allt på dropshippade kina-grejer med 400-500 % påslag. Gynna inte denna typen av skojare, webbsidan har inte ens köpvillkor och du riskerar att dessutom åka på tull/moms etc.
Jag har en sån i 15 cm storlek som jag köpte från Temu för typ 70kr. Fick av misstag två st. och jag har testat att avlägsna mossa från några konstiga sten-slipers som ligger längs kåken. Den funkar men ja, den repar materialet ordentligt. Jag bedömer att användningsområdet är tämligen begränsat.
@fsml2 Jag fick av misstag två st. så jag har en oanvänd i kartong som ligger och skräpar. Istället för att gynna skojare så swisha en hunka till Stockholms Stadsmission och pm'a mig screenshot och adress så postar jag den. EDIT: 15 cm och med centrumhål på 1"
Jag har en sån i 15 cm storlek som jag köpte från Temu för typ 70kr. Fick av misstag två st. och jag har testat att avlägsna mossa från några konstiga sten-slipers som ligger längs kåken. Den funkar men ja, den repar materialet ordentligt. Jag bedömer att användningsområdet är tämligen begränsat.
@fsml2 Jag fick av misstag två st. så jag har en oanvänd i kartong som ligger och skräpar. Istället för att gynna skojare så swisha en hunka till Stockholms Stadsmission och pm'a mig screenshot och adress så postar jag den. EDIT: 15 cm och med centrumhål på 1"
Redigerat: