MultiMan
Apropå att släppa trådar, den typen av hjul med tvinnade grova ståltrådar har jag använt i mer än 20 år för att ta bort rost på bilar. På vinkelslip med mycket högre varvtal än någon trimmer, 8-10'+ varv/minut (givetvis är skivan klassad för hastigheten). Aldrig tappat en tråd. Måste vara riktigt dålig kvalitet ni fått tag i om det yr ståltrådar åt alla håll. Jag använder ändå alltid heltäckande skyddsglasögon då ögonen är rätt svåra att reparera.

• Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Apropå att släppa trådar, den typen av hjul med tvinnade grova ståltrådar har jag använt i mer än 20 år för att ta bort rost på bilar. På vinkelslip med mycket högre varvtal än någon trimmer, 8-10'+ varv/minut (givetvis är skivan klassad för hastigheten). Aldrig tappat en tråd. Måste vara riktigt dålig kvalitet ni fått tag i om det yr ståltrådar åt alla håll. Jag använder ändå alltid heltäckande skyddsglasögon då ögonen är rätt svåra att reparera.
Håller med. Jag har dock varit med om att det kan finnas risk för trådsläpp om trissorna är slitna.

B Bästerortarn skrev:
Det är förstås helt omöjligt att veta men jag skulle tro att det i princip är samma produkt och/eller kvalitet. Åtminstone drop ship-sidan du länkade till först. Det är ju liksom inget high-tech. En skiva med tvinnade ståltrådar ......

Jag har inte heller upplevt att den släpper ståltrådar men adekvata skydd är förstås vettigt att ha oavsett.

Hojta om du vill ha min enl. mitt förra inlägg!
Absolut, det låter som ett bra erbjudande så det nappar jag gärna på. Skickar ett pm.

Jag har ca 250 m2 marksten och har provat många olika metoder varav ingen riktigt bra. Roterande stålborste tycker jag är en av de mindre dåliga metoderna.
Jag ser inga skador på markstenen och har inte sett några ståltrådar lossna. Använder skogshjälm med visir + extra skyddsglasögon innanför. Stålborsten slits förstås ned, men inte jättefort. Tycker det funkar bättre än tråd.
Använder Stihl FSA 135 röjsåg och 2 batterier, både kraft och batteritid räcker mer än väl.

• Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
F fsml2 skrev:
Hej! Någon som använt stålborste till röjsåg för att rensa ogräs på stenläggning, typ [länk] Vågar man använda en sådan på betongsten, eller kommer den göra märken i stenen? På länken ovan finns både en "standard" och en "light" som inte har lika grova borst.
Finns en test på YouTube. Han var jättenöjd först men efter han skulle använda andra gången. Livsfarlig. Stråna flög överallt med fruktansvärd kraft

Fundera på om inte Roach är ett bättre (och ögonsäkrare) alternativ med sin tråd.
https://roachsweden.se/roachplattrensare.html

Har själv kört med Roachen för att rensa plattor och plocka ner tuff sly och det gör den riktigt bra. Klart att tråden slits men där tror jag nog inte någon förväntar sig att det inte kommer märkas på tråden, men du slipper metalltråden som många här rapporterar fastnar lite här och var på kroppen/kläderna. Jag valde inte att gå med metall så kan inte svara på hur det faktiskt hade blivit hos mig, utan jag gjorde mitt val baserat på input från bekanta som kör mycket röjsåg (vi kan kalla dem proffs eftersom de faktiskt får betalt för det) och att jag dessutom har djur med känsliga trampdynor som springer över plattorna så vann Roachen.

Blir ju lite samma koncept som Pligg85 kör med fast i mitt fall så är inte mitt vanliga trimmerhuvud godkänt för mer än 2.4 och Roachen är ju bra mycket kraftigare.

Säkerställ bara att din trimmer/röjsåg har klingfäste då Roachen monteras infästningsmässigt som klinga.

//Mats

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.