13 057 läst ·
111 svar
13k läst
111 svar
Stämmer det att detta inte går att lösa utan avvikelse/notering?
Det är en bra lösning för att hålla sig inom regelverket.J Jayei skrev:
Bygg en liten låda över dom nya rören och måla vitt.
Jag har utfört detta på ett par renoveringar likt din variant.
Ja och rören kommer upp väldigt lågt ur golv.Jarlingar skrev:
Fördelarskåp bör sitta högre upp för att få med läckut på ett bra sätt.
Sen är ju dock kravet på 500mm i underkant fördelarskåp slopat numera.
Jag försöker hitta var i säker vatten det går att läsa sig till du säger. Min tolkning är är att kopparrör är godkända så länge de är åtkomliga för inspektion. Läser 2021:2Jarlingar skrev:
Kravet för läckageröret verkar bara 60mm, så det blir definitivt tight men jag vill inte ge upp änKrilleman skrev:
Allting går! Så nog går det att lösa detta utan avvikelse. Men knappast på ett ekonomiskt försvarbart sätt.J Jayei skrev:
Dock gör du en alldeles för stor sak, av en liten avvikelse. En sådan avvikelse gör knappast varken till, eller från.
Försäkringsbolaget kommer inte bry sig, och sannolikt inte inte en eventuell ny ägare av huset, i framtiden heller.
Nu gissar jag bara men gör inte klacken att den svaga punkten (genomföringen) kommer högre upp och om något annat läcker så kommer vattnet rinna över tröskeln innan det kan nå rörgenomföringen?useless skrev:
Dvs, allt annat läckage eller vattenöversköljning kommer bli säkrare. Dock om just de rören läcker så blir det inte säkrare...
Totalt sett säkrare...
Lokalt sett samma...
Gjuter man en klack så gör man det med en lutning så att vattnet inte ligger kvar mot väggen utan rinner den på golvet..
Det är en metod som är bättre än att bara ha anslutningarna i golv höjd, då man emot klacken kan göra tätskiktet som anvisningarna kräver..
En vedertagen metod helt enkelt!
Det är en metod som är bättre än att bara ha anslutningarna i golv höjd, då man emot klacken kan göra tätskiktet som anvisningarna kräver..
En vedertagen metod helt enkelt!
Fast den varianten har dock aldrig varit skriftligt godkänd tråkigt nog..J Jansson69 skrev: