När behöver man mer än 400-500MB/s i en vanlig dator? Är det för att det ska ta 11 sek att starta windows istället för 17? Den stora skillnaden är ju att man slipper söktiderna jämfört med en mekanisk disk.

• Gilla
nino
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
När behöver man mer än 400-500MB/s i en vanlig dator? Är det för att det ska ta 11 sek att starta windows istället för 17? Den stora skillnaden är ju att man slipper söktiderna jämfört med en mekanisk disk.
Jag vet inte, han spelar ju mest och datorn har några år på nacken...
Som student så har man ju inte råd att köpa nytt hela tiden

Ursäkta om jag kapar tråden lite !

Har en ASUS Zenbook U500VZ + touchskärm med dubbla SSD i Raid 0. Ena SSDn (Sandisk 128GB NGFF) lämnade in för typ 2 år sedan. Nu har jag tänkt montera en sådan här adapter

https://www.amazon.se/-/en/dp/B018DNZJ60/ref=cm_cr_arp_d_pl_foot_top?ie=UTF8

Skiter i att återskapa Raid och undrar om en sådan här SSD kommer funka med adaptern ?

https://www.dustinhome.se/product/5011064030/860-evo

Många som med framgång gör samma åtgärd i Mac books där NGFF SDD kraschat , fast med annan footprint i kontakt.

Cheesen
Ssdn och adaptern bör funka tillsammans bara adaptern passar i datorn.

N
Har man en så gammal dator att det inte sitter en ssd i den kanske man borde fundera på att köpa en ny dator. Tror jag haft en ssd för os i datorn sen 2008 ivarjefall.

N neo11 skrev:
Har man en så gammal dator att det inte sitter en ssd i den kanske man borde fundera på att köpa en ny dator. Tror jag haft en ssd för os i datorn sen 2008 ivarjefall.
Tja, gör man samma saker som man gjorde 2008 finns det väl ingen anledning?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Fairlane
2008 var det nog ändå rätt ovanligt med SSD i datorn. Tror inte jag hade det i någon dator på jobbet ens då. 2013 någonstans köpte jag en 500 GB SSD till laptopen. Bytte sen laptop och flyttade med disken. Jag har sett många datorer utan SSD sen dess.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Ursäkta att jag kommer med en annan fråga, men finns det något smidigt sätt att kopiera laptopens gamla mekaniska sata disk till en ny ssd disk? Och, om man byter disk, kommer Windows 10 klaga på att hw är förändrad?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Ursäkta att jag kommer med en annan fråga, men finns det något smidigt sätt att kopiera laptopens gamla mekaniska sata disk till en ny ssd disk? Och, om man byter disk, kommer Windows 10 klaga på att hw är förändrad?
Om man köper Samsung så har de även gratis speciell programvara (Data Migration) som sköter "allt". Windows kommer inte att klaga. Men den har även en del nackdelar, så kolla manualen först.

Jag har dock haft framgång med den.

Sedan så finns det naturligtvis annan programvara som fixar det med, men jag har ingen erfarenhet från det senaste decenniet att dela med mig...

Dan1891 Dan1891 skrev:
om man byter disk, kommer Windows 10 klaga på att hw är förändrad?
Nej

Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det finns många olika sätt att klona en disk, både gratis och inte. Det första du ska fråga dig är om du har möjlighet att montera två diskar i en dator. om det är möjligt så finns det en uppsjö av diskkloningsverktyg som löser problemet.

Om det inte går så behöver du en diskdocka eller liknande. Köpte min som dock bara kopplar in en hårddisk av något slag till USB för några hundralappar på Amazon
Den som Dan_Johansson länkar till kan väl, såvitt jag förstått, klona en disk utan hjälp av en dator.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N
Hej, nu har jag faktiskt inte läst alla svar i tråden.
Men är det en ny ssd för os så måste du ju installera win10 eller win11 med ny fräsh installation.
Du kan klona från gammal hårdisk, men kommer leda till problem.
Kör nyinstallation.
Är det dock en hårddisk utan os på kan man flytta hur man vill.
Men man ska bara ha os disken inkopplad i datorn vid installation med nytt os.
Är datorn inte för gammal så finns windows licensen sparad på moderkortet.
Bara att ladda ner ny windows till usb sticka och sen installera.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Redigerat:
Cheesen
N neo11 skrev:
Hej, nu har jag faktiskt inte läst alla svar i tråden.
.
Du kan klona från gammal hårdisk, men kommer leda till problem.
Har då klonat flertalet systemdiskar under mina 30år som både professionell och privat windowsanvändare (senast gjorde jag det TS önskade, klonade en HDD till en nvme utan mankemang) och aldrig haft något problem... Kan du utveckla detta?

Fairlane
Samma här, jag har klonat flera diskar med OS på utan några problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.