Jag tänkte byta ut mitt handtag på terrassdörren. Hur skruvar jag bort det gamla? Se bild på ett handtag jag vill byta till, passar det?

• Nyckel i dörrlås med handtag, utomhusmiljö synlig genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Silverfärgat fönsterhandtag med inbyggt lås och två nycklar bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Tvivlar på att det handtaget du tänker byta till passar, ditt handtag har ju en separation mellan låskista och handtag. Demontera nuvarande handtag så går det att avgöra vad du ska ha. Kanske ditt förslag funkar, men det blir massa fula hål efter tidigare handtag 🤔

Kan vara ganska knepigt att demontera skruvarna som håller nuvarande handtag, dom sitter säkert riktigt fast och huvudet på skruvarna är ju specialgjort så att man inte enkelt ska kunna skruva upp dom. Det är väl "try and error" som gäller, i värsta fall får du kanske borra upp skruvhuvudet ...
Kolla med någon låssmed om dom har något tips, kanske finns specialverktyg för att lossa skruvarna 🤔

Bästa svaret

Under plastpluggarna sitter det skruvar som fäster handtaget, peta bort pluggarna med en mindre spårmejsel eller liknande.
Handtaget ska sitta med envägsskruv och då blir det lite knepigare att lossa handtaget, sök på forumet för mer information.
Ditt nya handtag passar om det är 8mm fyrkantspinne/sprint däremot täcker den inte över hålet där den övre skruven sitter för det befintliga handtaget som även kräver ett lite större hål första biten.
Det finns underläggsbricka om så önskas.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Under plastpluggarna sitter det skruvar som fäster handtaget, peta bort pluggarna med en mindre spårmejsel eller liknande.
Handtaget ska sitta med envägsskruv och då blir det lite knepigare att lossa handtaget, sök på forumet för mer information.
Ditt nya handtag passar om det är 8mm fyrkantspinne/sprint däremot täcker den inte över hålet där den övre skruven sitter för det befintliga handtaget som även kräver ett lite större hål första biten.
Det finns underläggsbricka om så önskas.
Tack så mycket för svar! Jättebra tips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.