nino nino skrev:
M2 slot finns
Dår är det bara att skaffa en M2 SSD, finns en uppsjö. Även jag har bra erfarenheter av Samsung men det är ju samma kretsar i princip alla tillverkares, skiljer mer bara på strömtillförsel, etc.

Om han spelar har även spelet i sig, och sparade filer från spelet nytta av att ligga på SSD'n, inte bara operativsystemet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Cheesen
nino nino skrev:
M2 slot finns
Kolla ifall det är SATA m2 eller m2 nvme. Det är oerhört stor skillnad på hastigheten i en nvme jämfört med SATA.

Mitt gamla moderkort hade bara SATA m2

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Länk till Moderkortet
[länk]

Kanske nån som kan kan kolla :D
Bildtext som beskriver datorkomponenter inklusive Intel B250 Chipset, SATA-portar, M.2 slot, PCIe-stöd och Optane-minneskompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då funkar den ssd jag la upp tidigare fast det är pcie4
För det är väl bakåtkompatibelt?

Fast grafikkortet använde nog den porten kan det stämma

Rickard.
nino nino skrev:
Fast grafikkortet använde nog den porten kan det stämma
Ett grafikkort kan inte använda m.2 ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok :D
Har verkligen noll koll märker jag, ändå har jag ju skruvat datorer men det var ju 20år sen så det har ju hänt lite....

boschkenta
Köp ej en "gen 4" m2, det behöver du ha nyare moderkort för att få all kräm ur, så spara pengarna och gå ner till en långsammare

• Gilla
nino
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Köp ej en "gen 4" m2, det behöver du ha nyare moderkort för att få all kräm ur, så spara pengarna och gå ner till en långsammare
Ok tänkte att han kan ha kvar den om han byter ut delar

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
boschkenta
nino nino skrev:
Ok tänkte att han kan ha kvar den om han byter ut delar
Bra tanke, men jag vet inte om den funkar med gen3 kort öht om jag ska vara ärlig, det får kanske nån annan svara på...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard.
boschkenta boschkenta skrev:
Bra tanke, men jag vet inte om den funkar med gen3 kort öht om jag ska vara ärlig, det får kanske nån annan svara på...
Tror dom gjort så allt med rätt socket funkar oavsett, alltså både framåt och bakåt men givetvis får man bara ut hastigheten som den sämsta komponenten klarar av.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Tror dom gjort så allt med rätt socket funkar oavsett, alltså både framåt och bakåt men givetvis får man bara ut hastigheten som den sämsta komponenten klarar av.
Ja så fattade jag det

Cheesen
En nvme kommer att funka med ett PCI 3.0 moderkort men i begränsad hastighet. Du förlorar ungefär 50% i fart... SATA ger max 550 MB/s på ditt kort och en nvme bör maxa ut på ca 2000mb/s du får inte några 7000mb/s på en pci3.0

En annan begränsande faktor kan faktiskt vara ditt grafikkort som då ska dela buss mot CPU:n med nvme disken. En SATA använder ju en annan buss mot CPU:n så där slipper man den begränsningen.
Nvme är ju som tänkt till PCI 4.0

Jag hade köpt en billig 2,5' SATA SSD och väntat med nvme tills jag uppgraderar systemet i övrigt. (Då kan nästa generation av snabba SSD hunnit dyka upp)
Du kommer att få en rejäl fartökning bara genom att byta till en SATA SSD.

Redigerat:
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Ok ja grabben tyckte jag kunde köpa en billigare hd :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.