31 573 läst ·
76 svar
32k läst
76 svar
Sprucken emajl på kamin efter utlåning av stuga
Väl medveten om eldning i olika eldstäder och installationer av dessa.
Nu verkar det som TS är det... Det man ser av kaminen tyder på detta.
Och att det som skett beror på oomtänksamhet från annan än TS. Lägga knivslida på kamin som ska eldas.
Nu har man lärt sig nåt nytt, om än på ett troligen rätt kostsamt sätt.
Nu verkar det som TS är det... Det man ser av kaminen tyder på detta.
Och att det som skett beror på oomtänksamhet från annan än TS. Lägga knivslida på kamin som ska eldas.
Nu har man lärt sig nåt nytt, om än på ett troligen rätt kostsamt sätt.
Är installationen bristfällig räcker det kanske att elda en timme för att bränna ner kåken. Eller en halvtimme. Naket plåtrör mot råspont kan säkert bli varmt på en kvart.Tomture61 skrev:
Har man en vedkamin och släpper ut röken via en skorsten i tegel så blir den mättad till slut av hettan från röken .
Precis som med en kakelugn , eldar man för mycket så spricker den i fogarna .
Har man skorsten i plåt så kan det även där bli överhettat .
Är installationen bristfällig så kan kåken brinna ned .
Brandkåren har många fall ang just detta .
Har sett privatpersoner som fullständigt struntar i avstånd till brännbart , de monterar skorstenen dikt mot trä / plastfolie .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 315 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 315 inlägg
Synliga delar är lätta att besiktiga .H Hybro skrev:
När rökröret går genom bjälklag och tak är det svårt att se hur det är gjort .
Är det rätt avstånd till brännbart , hur är tätningen mot diffusionsplast gjord .....
Sett de som tejpar på rökröret .
jag hade övervägt att måla över den skadade överdelen av kaminen med 600 gr värmehärdig färg, och skulle nog byta mot en mer praktisk färg än den vita, t ex den gråa nedan.
tror det optiska resultatet skulle kunna bli helt ok. gästerna kan sedan få stötta med förslagsvis 5000 sek, för besvär och värdeförlust.
.
https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/varmebestandiga-bilfarger/varmebestandig-farg-gra-400-ml-2000052372?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-bilvård-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137361214&gbraid=0AAAAADowiYgkDpcjwMD5bZnTvLsfcRk-a
tror det optiska resultatet skulle kunna bli helt ok. gästerna kan sedan få stötta med förslagsvis 5000 sek, för besvär och värdeförlust.
.
https://www.biltema.se/bilvard/billackfarger/varmebestandiga-bilfarger/varmebestandig-farg-gra-400-ml-2000052372?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-bilvård-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137361214&gbraid=0AAAAADowiYgkDpcjwMD5bZnTvLsfcRk-a
B bryggarebob skrev:Hej,
Jag skulle vilja ha lite råd kring en skada på en kamin och vad som är rimligt att göra i en sådan situation.
Vi har en fjällstuga med en fin vit emaljerad Jøtul-kamin. Fjällstugan var utlånad gratis under sportlovet till bekanta som hade med sig en familj de kände och under deras vistelse har någon lagt en kniv i plastslida ovanpå kaminen när de eldade. Plastslidan har smält fast på kaminen och när vi senare kom upp till stugan upptäckte vi plast som smält fast och emaljen som spruckit/krackelerat på ovansidan.
Kniven låg då bredvid på vedboxen, så någon måste ha flyttat den efter att plasten smält, men vi fick ingen information om detta utan upptäckte allt själva när vi kom dit. Det bör dessutom ha luktat ganska kraftigt när plasten smälte.
Kaminen fungerar såvitt jag vet fortfarande som den ska, men skadan är permanent synlig på en annars väldigt fin vit kamin. Jag har lyckats få bort det mesta av plasten men emaljen är sprucken och lite färg har släppt.
Förutom att det ser tråkigt ut är jag mest orolig för om det finns risk att det blir mer problem framöver, t.ex. att det börjar rosta där emaljen spruckit eller att emaljen/färgen släpper mer med tiden när man eldar.
Jag undrar därför:
Går sprucken emalj på en sådan kamin att laga på ett bra (snyggt) sätt, eller är det i princip bara värmetålig kaminfärg som gäller?
Är detta främst en kosmetisk skada, eller finns risk för rost och att skadan förvärras med tiden?
Då det skedde genom oaktsamhet, vad brukar anses som rimlig ersättning – reparation, omlackering eller någon form av värdeminskning?
Tar gärna råd både kring reparation och hur man bör resonera kring ersättning i en sådan situation.
[bild][bild]
https://intl.jotul.com/products/wood/wood-stoves/jotul-f-600B bryggarebob skrev:Hej,
Jag skulle vilja ha lite råd kring en skada på en kamin och vad som är rimligt att göra i en sådan situation.
Vi har en fjällstuga med en fin vit emaljerad Jøtul-kamin. Fjällstugan var utlånad gratis under sportlovet till bekanta som hade med sig en familj de kände och under deras vistelse har någon lagt en kniv i plastslida ovanpå kaminen när de eldade. Plastslidan har smält fast på kaminen och när vi senare kom upp till stugan upptäckte vi plast som smält fast och emaljen som spruckit/krackelerat på ovansidan.
Kniven låg då bredvid på vedboxen, så någon måste ha flyttat den efter att plasten smält, men vi fick ingen information om detta utan upptäckte allt själva när vi kom dit. Det bör dessutom ha luktat ganska kraftigt när plasten smälte.
Kaminen fungerar såvitt jag vet fortfarande som den ska, men skadan är permanent synlig på en annars väldigt fin vit kamin. Jag har lyckats få bort det mesta av plasten men emaljen är sprucken och lite färg har släppt.
Förutom att det ser tråkigt ut är jag mest orolig för om det finns risk att det blir mer problem framöver, t.ex. att det börjar rosta där emaljen spruckit eller att emaljen/färgen släpper mer med tiden när man eldar.
Jag undrar därför:
Går sprucken emalj på en sådan kamin att laga på ett bra (snyggt) sätt, eller är det i princip bara värmetålig kaminfärg som gäller?
Är detta främst en kosmetisk skada, eller finns risk för rost och att skadan förvärras med tiden?
Då det skedde genom oaktsamhet, vad brukar anses som rimlig ersättning – reparation, omlackering eller någon form av värdeminskning?
Tar gärna råd både kring reparation och hur man bör resonera kring ersättning i en sådan situation.
[bild][bild] [bild]
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja visst men samtidigt har inga andra delar av kaminen varit utsatt för smält plast heller......det var ju det som var poängen i påståendet. Hade man pudrat nåt fint grafitpulver eller nåt över hela kaminen och eldat så kanske det skulle framträda sprickor över hela sen.B bryggarebob skrev:Det som händer när plast ligger på kaminen är ju att värmen inte kan avges som normalt från ytan, utan det blir varmare lokalt där plasten ligger eftersom den isolerar.
Bilden talar ju också ganska tydligt språk – sprickorna sitter väldigt lokalt exakt där kniven/plastslidan låg, fäljer t.o.m. formen, och inte på andra delar av kaminen som varit utsatta för samma ålder och temperaturväxlingar.
Det är den lokala överhettningen och temperaturchocken som orsakat sprickorna snarare än normalt åldrande.
Om man nu lånar ut nå gratis så får man ta det , se det som om det var ditt egna barn som gjort det.. inte ska man be dem att ersätta, o än mindre skriva ett inlägg om det.. ingen dog.. ingen brann inne.. tacka Gud för allt vi inte behöver gå igenom med tanke på de som utsatts för krig..
Om du fick en bättre finare eldplats ersatt, + 2 miljoner i skadestånd, skulle du tagit emot det? Men på ett villkor, att du inte vaknade upp imorgon..
Just breath..
Om du fick en bättre finare eldplats ersatt, + 2 miljoner i skadestånd, skulle du tagit emot det? Men på ett villkor, att du inte vaknade upp imorgon..
Just breath..
Ska man lättare acceptera skador för att hyran är låg eller obefintlig? Märkligt resonemang tycker jag.N noelss skrev:
Vad är detta för trams? Det har absolut ingen koppling till TS frågor.N noelss skrev:
Jag hoppas att du är ironisk så till den milda grad att jag inte fattar det.N noelss skrev:Om man nu lånar ut nå gratis så får man ta det , se det som om det var ditt egna barn som gjort det.. inte ska man be dem att ersätta, o än mindre skriva ett inlägg om det.. ingen dog.. ingen brann inne.. tacka Gud för allt vi inte behöver gå igenom med tanke på de som utsatts för krig..
Just breath..
Alternativt, dum i huvudet.