D
B bryggarebob skrev:
Det som händer när plast ligger på kaminen är ju att värmen inte kan avges som normalt från ytan, utan det blir varmare lokalt där plasten ligger eftersom den isolerar.

Bilden talar ju också ganska tydligt språk – sprickorna sitter väldigt lokalt exakt där kniven/plastslidan låg, fäljer t.o.m. formen, och inte på andra delar av kaminen som varit utsatta för samma ålder och temperaturväxlingar.

Det är den lokala överhettningen och temperaturchocken som orsakat sprickorna snarare än normalt åldrande.
Det är trist när sånt här händer, jag antar att de som du lånade ut stugan till är nära vänner och de övriga eventuellt bekanta till dig och man vill inte ha osämja.

Funderade lite på olika sätt att laga och rent sporadiskt kom tanken till hur man lagar porslin i Japan.
Ja jag fattar också att ta dit en guldsmed är orealistiskt.

Finns det kamin silikon som är vit?

• Gilla
Hans Hesselroth
  • Laddar…
P
J jukkan skrev:
Dom har inte hyrt ut utan lånat ut den
ja det är en klar nackdel i det här fallet.

Många försäkringar har att man inte får hyra ut utan att betala för tillägg för stugor som hyrs ut..... och att man lånat ut gratis kringår inte regeln och att inte ts var med är inte till ts fördel..

Vi hade ett liknande skada för länge sen i våran vinterstuga och samma problem att husägaren inte var där när det hände . och delen uthyrningsförsäkring saknades och försäkringsbolaget nekade på den vägen ersättning då man hävdade att uthyrning även med 0 krona hyra är just uthyrning och att då fick folk lösa det på vafritt vis dom nekade att försäkringen gällde..

Så att det inte betalats nån hyra gör inte att det automatiskt då inte är frågan om uthyrning..

Jäkligt fult sätt att lösa det av försäkringsbolag Sen undrar dom varför folk inte alltid är ärliga emot dom med exakt vad som hänt... ja det var ju konstigt med deras genomärliga arbetssätt och vilkor.... kan vara visst mått av ironi i sista meningen...

W Windsor59 skrev:
Fråga. Berättade de att denna olycka hade hänt? Har de erbjudet att åtgärda eller betala för den skade de har gjort? Om inte är det jävligt dåligt. Skulle inte ha något förtroende för de mer.
Trots att tråden är kort lyckas du producera 2 frågor som TS redan givit förklaring på.
Varför är det så svårt å läsa ivartfall vad TS skriver INNAN skrivklådan blir för svår….??

1) Redan i #1 skriver TS ”vi fick ingen information om detta utan upptäckte allt själva när vi kom dit”
2)Redan i #6 skriver TS ”de vill göra rätt för sig så det handlar mer om att hitta en rimlig lösning nu.”

• Gilla
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bara beställa en nyt top från jotul modelen är en f600
Bara och bara, hela skorstenen måste lyftas ser det ut som.
Skorstenen vilar på toppen av kaminen om jag ser rätt

@
B bryggarebob skrev:
Hej,

Jag skulle vilja ha lite råd kring en skada på en kamin och vad som är rimligt att göra i en sådan situation.

Vi har en fjällstuga med en fin vit emaljerad Jøtul-kamin. Fjällstugan var utlånad gratis under sportlovet till bekanta som hade med sig en familj de kände och under deras vistelse har någon lagt en kniv i plastslida ovanpå kaminen när de eldade. Plastslidan har smält fast på kaminen och när vi senare kom upp till stugan upptäckte vi plast som smält fast och emaljen som spruckit/krackelerat på ovansidan.

Kniven låg då bredvid på vedboxen, så någon måste ha flyttat den efter att plasten smält, men vi fick ingen information om detta utan upptäckte allt själva när vi kom dit. Det bör dessutom ha luktat ganska kraftigt när plasten smälte.

Kaminen fungerar såvitt jag vet fortfarande som den ska, men skadan är permanent synlig på en annars väldigt fin vit kamin. Jag har lyckats få bort det mesta av plasten men emaljen är sprucken och lite färg har släppt.

Förutom att det ser tråkigt ut är jag mest orolig för om det finns risk att det blir mer problem framöver, t.ex. att det börjar rosta där emaljen spruckit eller att emaljen/färgen släpper mer med tiden när man eldar.

Jag undrar därför:
Går sprucken emalj på en sådan kamin att laga på ett bra (snyggt) sätt, eller är det i princip bara värmetålig kaminfärg som gäller?

Är detta främst en kosmetisk skada, eller finns risk för rost och att skadan förvärras med tiden?

Då det skedde genom oaktsamhet, vad brukar anses som rimlig ersättning – reparation, omlackering eller någon form av värdeminskning?

Tar gärna råd både kring reparation och hur man bör resonera kring ersättning i en sådan situation.

[bild][bild] [bild]
Orkar inte läsa alla långa svar ... Men steg 1 är att kolla med försäkringsbolaget om du har drulle/allriskförsäkring....

• Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Men nu var det inte TS som orsakade skadan, på din egen egendom.

Vilket står väl beskrivet i början av tråden...bara att läsa.

Du kan skippa resten om det redan nu känns drygt.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Men nu var det inte TS som orsakade skadan, på din egen egendom.

Vilket står väl beskrivet i början av tråden...bara att läsa.

Du kan skippa resten om det redan nu känns drygt.
Drulle brukar täcka det ens gäster pajar. Men det räcker nog inte med TS vanliga hemförsäkring, utan det går på fritidshusförsäkringen, och drulle måste då vara tillagt där.

Men ännu bättre är att gästerna använder sin egen hemförsäkring, där brukar det finnas en ansvarsförsäkring för precis såna här situationer.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
sysmali
I första steget skulle jag överlåta till sällskapet som lånade stugan att återställa kaminen som den var innan. Vilket förslag (inkl reservdel, metod, försäkringsbolag osv) åligger dom. Du som lånade ut stugan vill ju inte ha extrabesvär eller extrakostnader för att du är snäll. Sen kommer du tyvärr behöva administrera åtgärden som bestäms.

Om sällskapet är ett gäng personer som inte kan krysta fram en lösning - hamnar du i ett dilemma. Hur nära vänner är dom och klarar du dig utan deras vänskap.

Om jag fått låna en bostad gratis och gjort motsvarande misstag hade jag givetvis tagit ansvar för hela historien.

Redigerat:
  • Gilla
Aser och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Funderade lite på olika sätt att laga och rent sporadiskt kom tanken till hur man lagar porslin i Japan.
Ja jag fattar också att ta dit en guldsmed är orealistiskt.
En tandläkare då?

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Är det bara inte befintliga sprickor som blivit svärtade av plasten då? Elda upp värme och skrapa med en smörkniv i trä eller något. Kanske gnida med bakpulver eller liknande.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man eldar för hårt så händer just detta .
Gjutjärn utvidgar sig för mycket och emaljen spricker .
Går även att elda sönder vilken kamin som helst .
Eldningsinstruktioner är bra .
Jag vet att du vurmar mycket för eldningsintruktioner. Detta har väl inget med det att göra. Vi har en liknande kamin och eldar dygnet runt och så hårt det går. ibland. Aldrig några problem.

X xxargs skrev:
hyr/lånar man ut så kan sådana saker hända - det är människor och ibland gör människor dumma saker och speciellt om de inte sedan tidigare är vana med kamin och har erfarenhet i hur varma de kan blir (det är inte som med kakelugnar som helst inte skall bli varmare än att man kan hålla handen på ytan).

Det bästa är nog att försöka hitta kaminmodell och tillverkare och se om man kan köpa toppen som resevdel i rätt färg.

Nästa alternativ är att försöka hitta företag som håller på med emaljering och se om de kan göra något åt det.

funktionsmässigt kommer det troligen inte påverka, inte i avseende rost heller utan det är det estetiska som fått en törn här.
Håller helt med, men dåligt att inte nämna det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
F fiskarn87 skrev:
Jag vet att du vurmar mycket för eldningsintruktioner. Detta har väl inget med det att göra. Vi har en liknande kamin och eldar dygnet runt och så hårt det går. ibland. Aldrig några problem.
Står klart och tydligt i eldningsinstruktioner , inte mer än 2,4 kg ved / timma .
Typ 3 vedträn .
Man skall ej överelda kaminen så röda punkter uppstår i metallen .
Vet dock ej hur detta kan uppstå på en emaljerad yta .
Metall vs emalj (glas) utvidgar sig lite olika mycket , speciellt vid mycket hög värme .
Nu är ju orsaken att ett föremål som smält på toppen troligtvis den största anledningen till skadan .

Är inte det lättaste att anmäla till sitt eget försäkringsbolag? Varför blanda in andras?

Sen kan kompisarna swisha dig motsvarande självrisken.

Du har väl en försäkring på stugan?

"Morgonskiftet, post: 6597957, member: 173753"]

" Är inte det lättaste att anmäla till sitt eget försäkringsbolag? Varför blanda in andras?"

- Absolut, det är just vad den eller de vållande bör göra, såvida den eller de inte ordnar på annat sätt.

Kan ju vara att anlita en firma rakt upp och ned... Vilket kan bli dyrt.
(Samma om TS, vill återställa.)

- Om grannen t ex kör ned min postlåda och soptunna, kör på min bil etc, så kan du väl ändå inte mena att jag ska försöka utnyttja Min försäkring, betala självrisk mm. Och att mitt försäkringsbolag sen ska kräva den vållade, ev genom dennes ev försäkring om det finns någon sådan tecknad.

- Glöm din dröm.
Du får nog ta reda på hur det funkar i det dagliga livet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.