Googlade efter reservdel.

Jötul F600 ser ut att ha marknadsförts med runt och ovalt hål i topplattan, vilket det nu är på TS kamin?
Finns det glasdörr, glasparti?

Å andra sidan verkar den modellen inte längre finnas i produktion....

Redigerat:
H Hybro skrev:
- Om grannen t ex kör ned min postlåda och soptunna, kör på min bil etc, så kan du väl ändå inte mena att jag ska försöka utnyttja Min försäkring, betala självrisk mm. Och att mitt försäkringsbolag sen ska kräva den vållade, ev genom dennes ev försäkring om det finns någon sådan tecknad.
En aspekt till - premien kan väl stiga om man använder sin försäkring lite väl ofta (?). Så verkligen ingen drömlösning. Nej försök lägga ansvaret där det hör hemma.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Googlade lite.... AI

• Google-sökning om "Jotul f600 parts top casting" med resultat om vedkamin och reservdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
Kan vara ett gångbart alternativ. Såvida materialet i övrigt är i bra skick.

En ersättningskamin ny eller begagnad lär vara kostsam.

Undras just om toppdelen är lätt att demontera / montera.

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Bara och bara, hela skorstenen måste lyftas ser det ut som.
Skorstenen vilar på toppen av kaminen om jag ser rätt
så svårt är det inte som du får det att låta

• Haha
Project Mellangården
  • Laddar…
Enklast är att de som orsakade skadan återställer eller ersätter.

Hur de löser det är väl upp till dem.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Står klart och tydligt i eldningsinstruktioner , inte mer än 2,4 kg ved / timma .
Typ 3 vedträn .
Man skall ej överelda kaminen så röda punkter uppstår i metallen .
Vet dock ej hur detta kan uppstå på en emaljerad yta .
Metall vs emalj (glas) utvidgar sig lite olika mycket , speciellt vid mycket hög värme .
Nu är ju orsaken att ett föremål som smält på toppen troligtvis den största anledningen till skadan .
Ja. 2,4 kg ved skulle väl vara 8-9 kW i snitteffekt och det stämmer säkert bra. Syftade mer på andr ainlägg om 2 h eldning per dag osv.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Tomture61
F fiskarn87 skrev:
Ja. 2,4 kg ved skulle väl vara 8-9 kW i snitteffekt och det stämmer säkert bra. Syftade mer på andr ainlägg om 2 h eldning per dag osv.
Jag propagerar för max 4 h eldning , vila lika länge , elda osv.
Detta är för att skorstenen ej skall bli överhettad med risk för en ofantligt mycket större brasa .

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag propagerar för max 4 h eldning , vila lika länge , elda osv.
Detta är för att skorstenen ej skall bli överhettad med risk för en ofantligt mycket större brasa .
Ja det är det jag inte köper men det hör väl inte hit iofs

Beror såklart på vilken typ, tyngd och storlek på eldstad och skorsten.
Enda uppvärmningen i bostaden allt sedan 2002.

Vintertid kan jag elda en halv dag, kanske upp till 25 kg björkved, när det är riktigt kallt ute.
Aldrig med fullt öppen friskluftslucka på ugnen. Den är f ö alltid stängd.
Blir bra med 4 m tilluft via tub utifrån stenfoten, fullt öppen.

Spjället mellan ugn och Isokern dubbelmantlad skorsten fullt öppen vid eldning. Stänger när elden falnat (Har s k ursparning för att förhindra kolosförgiftning a la kakelugn.)

Allt beror på eldstadens utförande, husets täthet, undertryck i bostaden, val av bränsle/ved. Grovkluvet, finkluvet o s v, hur länge och hårt man kan elda.

Så endast den som eldat under lång tid i aktuell eldstad vet vad som funkar.
Går inte att säga max 2 timmar a'
2 kg o s v.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fiskarn87 skrev:
Ja det är det jag inte köper men det hör väl inte hit iofs
Har man en vedkamin och släpper ut röken via en skorsten i tegel så blir den mättad till slut av hettan från röken .
Precis som med en kakelugn , eldar man för mycket så spricker den i fogarna .

Har man skorsten i plåt så kan det även där bli överhettat .
Är installationen bristfällig så kan kåken brinna ned .
Brandkåren har många fall ang just detta .
Har sett privatpersoner som fullständigt struntar i avstånd till brännbart , de monterar skorstenen dikt mot trä / plastfolie .

ClasseClas
H Hybro skrev:
Googlade efter reservdel.

Jötul F600 ser ut att ha marknadsförts med runt och ovalt hål i topplattan, vilket det nu är på TS kamin?
Finns det glasdörr, glasparti?

Å andra sidan verkar den modellen inte längre finnas i produktion....
Jag har en täljstenskamin med Jötulinsats som är 26 år gammal nu. Det går bra att bra att beställa reservdelar som brännjärn till den. Det är inga delar jag hittar på nätet utan jag beställer via mail från min handlare.

• Gilla
Riverground
  • Laddar…
Har man en vedkamin och släpper ut röken via en skorsten i tegel så blir den mättad till slut av hettan från röken .
Precis som med en kakelugn , eldar man för mycket så spricker den i fogarna .

Har man skorsten i plåt så kan det även där bli överhettat .
Är installationen bristfällig så kan kåken brinna ned .
Brandkåren har många fall ang just detta .
Har sett privatpersoner som fullständigt struntar i avstånd till brännbart , de monterar skorstenen dikt mot trä / plastfolie .
Min anläggning är gjord för att eldas över tid.
20 kbm kastad björkved varje säsong.
Vikt på ugnen, nära 2 ton. Stor diameter på rökkanalen. Eldat 24 år. Inga sprickor, rappar eldstaden med keramisk bruk varje höst.

Långt ifrån TS problem, men ville bara belysa detta om eldning på ansvarsfullt sätt, som var i en får prova ut.

BT.

Tomture61
H Hybro skrev:
Min anläggning är gjord för att eldas över tid.
20 kbm kastad björkved varje säsong.
Vikt på ugnen, nära 2 ton. Stor diameter på rökkanalen. Eldat 24 år. Inga sprickor, rappar eldstaden med keramisk bruk varje höst.

Långt ifrån TS problem, men ville bara belysa detta om eldning på ansvarsfullt sätt, som var i en får prova ut.

BT.
Du har ingen vedkamin .
En vedkamin skapar de högsta temperaturerna på rökgasen .
Går ej att jämföra med en vedugn på flera ton eller en vedpanna .

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.