P pappaM skrev:
Alla har också en ansvarsförsäkring i sin egen hemförsäkting
Alla som har en hemförsäkring...

• Gilla
  • Wow
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Be de som lånat stugan kolla med egna försäkringar.

Ser inget annat sätt än att byta överdelen, om den nu går att få tag på.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Tomture61
Om man eldar för hårt så händer just detta .
Gjutjärn utvidgar sig för mycket och emaljen spricker .
Går även att elda sönder vilken kamin som helst .
Eldningsinstruktioner är bra .

• Gilla
imported_Dreams
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hej,

Jag skulle vilja ha lite råd kring en skada på en kamin och vad som är rimligt att göra i en sådan situation.

Vi har en fjällstuga med en fin vit emaljerad Jøtul-kamin. Fjällstugan var utlånad gratis under sportlovet till bekanta som hade med sig en familj de kände och under deras vistelse har någon lagt en kniv i plastslida ovanpå kaminen när de eldade. Plastslidan har smält fast på kaminen och när vi senare kom upp till stugan upptäckte vi plast som smält fast och emaljen som spruckit/krackelerat på ovansidan.

Kniven låg då bredvid på vedboxen, så någon måste ha flyttat den efter att plasten smält, men vi fick ingen information om detta utan upptäckte allt själva när vi kom dit. Det bör dessutom ha luktat ganska kraftigt när plasten smälte.

Kaminen fungerar såvitt jag vet fortfarande som den ska, men skadan är permanent synlig på en annars väldigt fin vit kamin. Jag har lyckats få bort det mesta av plasten men emaljen är sprucken och lite färg har släppt.

Förutom att det ser tråkigt ut är jag mest orolig för om det finns risk att det blir mer problem framöver, t.ex. att det börjar rosta där emaljen spruckit eller att emaljen/färgen släpper mer med tiden när man eldar.

Jag undrar därför:
Går sprucken emalj på en sådan kamin att laga på ett bra (snyggt) sätt, eller är det i princip bara värmetålig kaminfärg som gäller?

Är detta främst en kosmetisk skada, eller finns risk för rost och att skadan förvärras med tiden?

Då det skedde genom oaktsamhet, vad brukar anses som rimlig ersättning – reparation, omlackering eller någon form av värdeminskning?

Tar gärna råd både kring reparation och hur man bör resonera kring ersättning i en sådan situation.

[bild][bild] [bild]
Fråga. Berättade de att denna olycka hade hänt? Har de erbjudet att åtgärda eller betala för den skade de har gjort? Om inte är det jävligt dåligt. Skulle inte ha något förtroende för de mer.

• Gilla
Sala08 och 1 till
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hej,

Jag skulle vilja ha lite råd kring en skada på en kamin och vad som är rimligt att göra i en sådan situation.

Vi har en fjällstuga med en fin vit emaljerad Jøtul-kamin. Fjällstugan var utlånad gratis under sportlovet till bekanta som hade med sig en familj de kände och under deras vistelse har någon lagt en kniv i plastslida ovanpå kaminen när de eldade. Plastslidan har smält fast på kaminen och när vi senare kom upp till stugan upptäckte vi plast som smält fast och emaljen som spruckit/krackelerat på ovansidan.

Kniven låg då bredvid på vedboxen, så någon måste ha flyttat den efter att plasten smält, men vi fick ingen information om detta utan upptäckte allt själva när vi kom dit. Det bör dessutom ha luktat ganska kraftigt när plasten smälte.

Kaminen fungerar såvitt jag vet fortfarande som den ska, men skadan är permanent synlig på en annars väldigt fin vit kamin. Jag har lyckats få bort det mesta av plasten men emaljen är sprucken och lite färg har släppt.

Förutom att det ser tråkigt ut är jag mest orolig för om det finns risk att det blir mer problem framöver, t.ex. att det börjar rosta där emaljen spruckit eller att emaljen/färgen släpper mer med tiden när man eldar.

Jag undrar därför:
Går sprucken emalj på en sådan kamin att laga på ett bra (snyggt) sätt, eller är det i princip bara värmetålig kaminfärg som gäller?

Är detta främst en kosmetisk skada, eller finns risk för rost och att skadan förvärras med tiden?

Då det skedde genom oaktsamhet, vad brukar anses som rimlig ersättning – reparation, omlackering eller någon form av värdeminskning?

Tar gärna råd både kring reparation och hur man bör resonera kring ersättning i en sådan situation.

[bild][bild] [bild]
En ganska enkel och handfast lösning är väl att inte blanda in några frågor kring vem som gjort vad (det är ju helt ovidkommande för din del) Meddela kompisen att ni ju självklart får låna stugan gratis med eller utan vänner men att det samtidigt innebär att vi som lånar ut inte ska drabbas av sura reparationskostnader - vi har ingen exakt uppfattning om storleken på reparationskostnaderna men baserat på lite undersökningar med återförsäljare så bedömer vi att utbyte av toppdelen handlar om ca 5000:- Huruvida ni väljer att be kompisarna om halva pengen är er sak men jag tycker att det vore rimligt att få en Swish innan veckan är slut. Skulle de visa sig bli billigare så clearar vi det.👍

• Gilla
Thomas59 och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
de som lånat stugan har ev hemförsäkring med ansvarsdel som ev kan användas
Så hade jag också hanterat det. Utgångspunkten är att de som har lånat huset kontaktar sina försäkringsbolag/tittar i sina villkor för hemförsäkringen. Ofta har man ju ett moment som täcker skada som man orsakar på annans egendom. (Jag är osäker på om du också kontaktar ditt försäkringsbolag och låter de två bolagen hantera det mellan varandra.)

Parallellt så skulle jag kontakta lämplig tillverkare/reparatör för att få förslag på åtgärd och kostnad.

Med denna informationen har du en en bra grund att ta det vidare med de som lånade huset och hitta en rimlig lösning.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Kan det eventuellt vara så, att sprickorna fanns redan innan, fast nu är det mer synliga pga den svarta plasten är inne i sprickorna?
Jag är nog lite inne på samma sak, att sprickorna fanns redan innan och att de inte var nygjorda (rök, damm och smuts i dessa sprickor samlat över åren, vilket man ser på områden utanför den smälta knivfodralet, medans den smälta plasten har gjort sprickorna mycket tydligare när smält plast ran ner i sprickorna när sprickorna var betydligt vidare när toppen var het) - nu är det svårt att se på bildernas mörka delar vilka områden som fortfarande har plast på sig (och frisk emalj under) och vilken del har bortflisat ljus emalj i iver att försöka få bort plasten och den mörkare underliggande emaljen syns istället (ofta flera lager av olika emaljtyper för att det skall fästa ordentligt i underlaget och i varandra)...

Redan i försöken att ta bort plasten har man troligen förvärrat skadan väsentligt om ljus emalj har lossnat från underlaget i slitande och dragandet för att få bort plasten när det hela är kallt och rätt metod hade förmodligen varit att värma upp toppen rätt ordentligt igen så att plasten mjuknar igen till nästan flytande och man där försöker skrapa bort denna försiktigt med små knivar/skalpell, skrapor, pincett - kanske prova med olika oljor för att blanda ut plasten och den vägen få ännu mer mjuk/halvflytande när det är rejält hett då det är jätteviktigt att inte skapa lyftkrafter som kan göra att vita emaljen lossnar från underlaget

Hade man gått försiktig väg utan att vit emalj lossnat (eller bara några få små bitar av det) så hade man förmodligen kunna rädda toppen så pass att skadan inte blir så markerat synlig, även om man inte får bort allt, men det hade i alla fall inte synts som en fyrbåk över hela rummet som idag när det verkar ha försvunnit en del av den vita emaljen.

...

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Fjällstugan var utlånad gratis under sportlovet till bekanta som hade med sig en familj de kände och under deras vistelse har någon lagt en kniv i plastslida ovanpå kaminen när de eldade.

Det mest anmärkningsvärda i hela historian anser jag är att dina bekanta inte sa pip om att detta hade hänt och ni istället fick upptäcka det när ni själva kom dit nästa gång efter att de varit där.

Vansinnigt respektlöst.
Det kan omöjligt ha undgått någon som vistades i den stugan när det hände och dagarna efter, då stanken av bränd plast precis som du själv skriver måste ha varit högst påtaglig.

Att sånt här kan hända är självklart, alla kan göra misstag och inte tänka sig för.
Man att inte säga något och hoppas det inte skall upptäckas är lågt, oerhört lågt.

Jag har dock ingen input på hur du räddar utseendet på kaminen, skrapa bort resterna av den brända plasten och finn en acceptans för hur kaminen ser ut. Det lär knappast påverka varken funktion eller hållbarhet.

• Gilla
iPK och 12 till
  • Laddar…
B Bruno Baguetti skrev:
En ganska enkel och handfast lösning är väl att inte blanda in några frågor kring vem som gjort vad (det är ju helt ovidkommande för din del) Meddela kompisen att ni ju självklart får låna stugan gratis med eller utan vänner men att det samtidigt innebär att vi som lånar ut inte ska drabbas av sura reparationskostnader - vi har ingen exakt uppfattning om storleken på reparationskostnaderna men baserat på lite undersökningar med återförsäljare så bedömer vi att utbyte av toppdelen handlar om ca 5000:- Huruvida ni väljer att be kompisarna om halva pengen är er sak men jag tycker att det vore rimligt att få en Swish innan veckan är slut. Skulle de visa sig bli billigare så clearar vi det.👍
5 000, jag trodde det handlade om 50 000...

5 lax kan kompisarna gott swisha, de kan ta det från hyreskostnaden de sparat.

En normalutrustad stuga under vinter/sportlov kostar väl nån multipel av 5 lök beroende på var den ligger geografiskt.

Så pengar saknas inte.

Vad som däremot saknas är ord över att de inte outat detta självmant.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
skrapa bort denna försiktigt med små knivar/skalpell, skrapor, pincett -
Har haft plast som har smältit på kaminens glasdörr någon gång. Värmde upp det ordentligt igen och skrapade med en glasspinne. Gick mycket bra. Kanske man behöver flera glasspinnar, men vi brukar samla dem för att pyssla med ungarna.

Jag gillar att använda ett mjukt material och plasten sticker kvar bra på trämaterialet. Annars är det en viss risk, att man sprida ut det istället.

S Sir Duke skrev:
Vad som däremot saknas är ord över att de inte outat detta självmant.
Det är ju fär problemet ligger. Att inte omedelbart berätta (outa) att de sabbat kaminen, är helt uppåt väggarna. Rent uselt faktiskt.

• Gilla
iPK och 3 till
  • Laddar…
Eftersom stugan inte hyrts ut utan endast utlånats bör hemförsäkringen kunna utnyttjas, åtminstone såvida man har tilläggsförsäkring typ "drulleförsäkring". I så fall bör skadegöraren bli involverad och bevisa vad han/hon gjort.

Har ett liknande ärende där husägarens försäkring täckte besökares skada. Men det kan diffa mellan olika försäkringsbolag.

B bryggarebob skrev:
Ska kolla med försäkringsbolaget, bra förslag.

Nejdå de blånekar inte, däremot så säger de att de inte vet vem i sällskapet som orsakat, men de vill göra rätt för sig så det handlar mer om att hitta en rimlig lösning nu.

Trist helt klart och en dyr lärdom för mig.
Steg 1 kontakt med försäkringsbolagaget sen när du fått svar där så vet du hur du ska gå vidare.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
bara beställa en nyt top från jotul modelen är en f600

• Gilla
  • Ledsen
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
utan ett hyresavtal och försäkring för uthyrning av stugan så kommer det nog bli rätt svårt att tvinga till sig nån kompensation och försäkringsbolaget brukar kräva speciella försäkringar för att ta skador från uthyrning.

Och hyresavtalen när man hyr en stuga brukar klargöra mera tydligt att den som hyr är ersättningsskyldig för alla skador som uppkommit under uthyrningen. Om det inte behövdes varför står det då i alla hyresavtal på stugor...som jag förstått det för att slippa krångla med vad som är en olycka resp oaktsamt osv osv

När man lånat ut nåt utan avtal sådär så blir det nog rätt svårt att bevisa nån uppsåtlig skadegörelse utan det är väl mer av en olycka och mycket svårare att komma åt juirdiskt med tvång.

moralsikt är det väl lämpligt att dom gör rätt för sig men det borde dom väl redan ha pratat om ifall det vore deras avsikt..

Problemet är väl avsaknad att försäkring som är till för stugor som hyrs ut och att man därmed blir lite övergiven av försäkringsbolaget men mest troligt är väl dom där kaminerna av så hög ålder att åldersavdraget vid ett försäkringsärende blir skyhög procent att vad det kostar att ersätta hela kaminen,, Sen visar ju även emaljen skador av värme uppepå , det ser ut att ha varit väldigt varmt och kanske väldigt många ggr under många år av användning. det blev såklart riktigt illa där plasten låg men den ser kanske inte ut att vara i nyskick runtom skadan på bilderna iaf.

Bästa är väl att prata med dom som hyrt och försöka komma till nåt som kan fungera för alla parter

Riktigt emalj görs väl så att det läggs på vid tillverkning och föremålet bränns sen vid hög temperatur så riktigt emljering är väl inget som man kan bättra på eller göra själv, Finns väl vissa lagningsprodukter för emalj men se till att hitta en man får använda på vedkamin så man inte får nån för lackskada i ett badkar. sen hur snyggt det blir det är en bra fråga och om det håller över tid och har rätt nyans osv..

Svårt att värdera en äldre kamin nypris känns ju inte som en rättvis värdering. kanske titta vad en beg kamin i liknande ålder och skick brukar kosta ungefär som beg för att få ett rimligt ungefär pris på skadan.

Men vill dom som lånat stugan tvärvägra och skylla på varandra så kommer du ju ha ett svårt case att driva när man inte har ett avtal med en som har ansvaret för att hyrt stugan och blåneka och spela dumma så har då låg chans att få nån fäld för skadegörelse. även om dom i grundet teoretiskt är ersättningsskyldiga för skador dom orsakat dig så är det ju ett svårt läge att tvinga fram nåt.. bevisläget är svagt och mest ord mot ord

Bästa är väl att prata med dom som varit där och försöka få fram nån lösning
Dom har inte hyrt ut utan lånat ut den

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.