S Slottsfrun skrev:
Trist kommentar. Helt onödig.
Trodde vi stöttade varandra i denna grupp och inte talar om för en person som har en undrar att denna inte bör bo i hus.
Ber om ursäkt
Det är inte första gången och troligen inte sista gången.
Ett tips utgå från att allt du undrar över är asbest för det spelar ingen roll vad folk skriver här, du oroar dig endå.
Men utgå från att det är asbest så hanterar du det på rätt sätt och slipper fundera ifall att.
 
Det var länge sedan jag ställde en fråga inom detta område på denna sida. Men, direkt ett påhopp. Jag anser mig ha rätt att ställa frågor, precis som vem som helst, och få respektfulla svar. Kan man inte leverera det så kan man ju helt enkelt nonchalera min fråga helt och strunta i att kommentera överhuvudtaget.
Men, tack för ursäkten.

QUOTE="TheGame, post: 5254365, member: 70854"]Ber om ursäkt
Det är inte första gången och troligen inte sista gången.
Ett tips utgå från att allt du undrar över är asbest för det spelar ingen roll vad folk skriver här, du oroar dig endå.
Men utgå från att det är asbest så hanterar du det på rätt sätt och slipper fundera ifall att.[/QUOTE]
 
Varför startar du flera trådar om samma sak,
Deg är klart att det att deg kan innehålla asbest beroende på vad det legat för mattor där innan. Men det mesta är 100 år av damm/smuts som du borde rensat innan du tog dit golvsliparna, om du inte ville behålla dammet. Det går förstås att skrapa ur nu medan det är torrt i luften, men det sitter hårdare med inbokad såpa.
 
För att jag inte visste vilket forum som var lämpligast. Ber om ursäkt om jag gjort något fel.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför startar du flera trådar om samma sak,
Deg är klart att det att deg kan innehålla asbest beroende på vad det legat för mattor där innan. Men det mesta är 100 år av damm/smuts som du borde rensat innan du tog dit golvsliparna, om du inte ville behålla dammet. Det går förstås att skrapa ur nu medan det är torrt i luften, men det sitter hårdare med inbokad såpa.
 
Jag tror att det är såhär att en gång i tiden har detta golvet varit fernissat med en linoljefernissa som man hade förr sedan har man lagt på annat golv. Nu har detta golv tagits fram på nytt o slipats rent men i skarvarna sitter den gamla fernissan kvar man fyllde ofta skarvarna väl med fernissa för att få ett tätt golv det finns absolut ingen asbest i fernissa.
 
S Slottsfrun skrev:
Det var länge sedan jag ställde en fråga inom detta område på denna sida. Men, direkt ett påhopp. Jag anser mig ha rätt att ställa frågor, precis som vem som helst, och få respektfulla svar. Kan man inte leverera det så kan man ju helt enkelt nonchalera min fråga helt och strunta i att kommentera överhuvudtaget.
Men, tack för ursäkten.

QUOTE="TheGame, post: 5254365, member: 70854"]Ber om ursäkt
Det är inte första gången och troligen inte sista gången.
Ett tips utgå från att allt du undrar över är asbest för det spelar ingen roll vad folk skriver här, du oroar dig endå.
Men utgå från att det är asbest så hanterar du det på rätt sätt och slipper fundera ifall att.
[/QUOTE]

Så vad är problemet egentligen?
 
Tack för ett sakligt och trevligt inspel i diskussionen!

Hoppas att du har rätt i det du tror.

Tack!

Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag tror att det är såhär att en gång i tiden har detta golvet varit fernissat med en linoljefernissa som man hade förr sedan har man lagt på annat golv. Nu har detta golv tagits fram på nytt o slipats rent men i skarvarna sitter den gamla fernissan kvar man fyllde ofta skarvarna väl med fernissa för att få ett tätt golv det finns absolut ingen asbest i fernissa.
 
Problemet?
Tycker bara att det är onödigt att kommentera en persons eventuella oro och skriva kommenterar som gör en annan människa ledsen. Tacksam för de som besvarar själva frågan, utan vidare kommentarer om personen som ställer frågan.

Så vad är problemet egentligen?[/QUOTE]
 
S Slottsfrun skrev:
Problemet?
Tycker bara att det är onödigt att kommentera en persons eventuella oro och skriva kommenterar som gör en annan människa ledsen. Tacksam för de som besvarar själva frågan, utan vidare kommentarer om personen som ställer frågan.



Så vad är problemet egentligen?
[/QUOTE]
S Slottsfrun skrev:
Problemet?
Tycker bara att det är onödigt att kommentera en persons eventuella oro och skriva kommenterar som gör en annan människa ledsen. Tacksam för de som besvarar själva frågan, utan vidare kommentarer om personen som ställer frågan.



Så vad är problemet egentligen?
[/QUOTE]

Du fick tidigt svar på frågan.
Sen kan man ifrågasätta rimligheten i att inspektera minsta lilla springa man hittar.
Mitt tips var ett bra tips. Ingen kan egebtligen svara på din fråga, så hantera allt utifrån ditt eget värsta scenario
 
[/QUOTE]

Jag fick tidigt ett svar på frågan. Sen flera. Det uppskattar jag. Alla har olika teorier och jag är fullt medveten om att jag för att veta säkert bör ta ett prov. Men, jag uppskattar de som ger mig sina sakliga tankar kring frågan.

Rimligheten i att inspektera är upp till mig.
Skulle personligen aldrig påpeka rimligheten eller något liknande i en annan persons fråga.
Ser inte poängen överhuvudtaget.


Du fick tidigt svar på frågan.
Sen kan man ifrågasätta rimligheten i att inspektera minsta lilla springa man hittar.
Mitt tips var ett bra tips. Ingen kan egebtligen svara på din fråga, så hantera allt utifrån ditt eget värsta scenario[/QUOTE]
 
S Slottsfrun skrev:
Isolering innan man fogade? Hur menar du?

Det gulaktiga som jag syftar på ligger ju överst, dvs ovanpå gammal smuts som finns under i springan. Om man skulle isolera innan fogning av springor så skulle väl det gulaaktiga ligga i botten av springan och inte överst?
Hänger inte med riktigt på hur du menar?
Förklara gärna lite mera.

Tack på förhand!
Jag kanske såg fel på bilderna, var inte bästa kvalitén :)
 
Tråkigt att du känner dig påhoppad. Det är bra att du använder dig av forumet för att få svar på dina frågor. Men, för din egen skull bör du försöka lita på det som sägs och att du slutar oroa dig så mycket. Sätt dig ner och sök all information du kan hitta om asbest. Samt sluta upp att söka möjliga asbestkällor i huset. Jag kan garantera dig att även om du hade asbest i huset så är det ungefär lika ofarligt som att ibland umgås med en rökare. De enda som dltt av cancer, till följd av asbest,var de som jobbade med det på 40-60-talet. Dessa människor stod hela dagarna i åratal och sågade i eternit, utan några som helst andningsskydd.
Jag kan dessutom varna dig med att säga att din oro skapar stress, vilket är mycket farligare än den asbest du skulle kunna ha hemma.
Ta hand om dig nu.
Kram Andreas
 
Tack för dina ord!

Jag känner bara att det känns konstigt att direkt bli klassad som att jag oroar mig för asbest ständigt. Hade en fråga nu och länge sen jag frågat om asbest tidigare.
Men, blir direkt sedd som någon som har stora problem med detta. Instämmer i att stress/oro är skadligt för hälsan, men tror inte att jag skulle tjäna på att läsa på om asbest på nätet. Skulle nog snarare skapa stress/oro. Jag väljer att vara konkret istället, ställde en fråga. Har även skickat materialet på analys så imorgon eller på fredag har jag svaret. Hoppas på att alla som skrivit här och sagt att det med största sannolikhet inte är asbest får rätt och att jag sen kan släppa detta.

Kram tillbaka till dig!

QUOTE="AG A, post: 5254697, member: 153997"]Tråkigt att du känner dig påhoppad. Det är bra att du använder dig av forumet för att få svar på dina frågor. Men, för din egen skull bör du försöka lita på det som sägs och att du slutar oroa dig så mycket. Sätt dig ner och sök all information du kan hitta om asbest. Samt sluta upp att söka möjliga asbestkällor i huset. Jag kan garantera dig att även om du hade asbest i huset så är det ungefär lika ofarligt som att ibland umgås med en rökare. De enda som dltt av cancer, till följd av asbest,var de som jobbade med det på 40-60-talet. Dessa människor stod hela dagarna i åratal och sågade i eternit, utan några som helst andningsskydd.
Jag kan dessutom varna dig med att säga att din oro skapar stress, vilket är mycket farligare än den asbest du skulle kunna ha hemma.
Ta hand om dig nu.
Kram Andreas[/QUOTE]
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.