Lät slipa mina gamla trägolv. Sedan skura golven med linoljesåpa. Anlitade företag för detta.

Upptäckte nu att i springor mellan träplankor är som en gulaktig yta. Tänker om det är gammal fog/mattlim. Men, ser sen att under det gula lite gummiaktiga, men även spröda, är en hel del gammalt damm/smuts. Tänker att om det hade handlat om gammal fog så borde väl fogen inte ligga ovanpå en massa smuts/damm i springorna utan tryckts ner helt i springan.
Och inte en massa gammalt damm/smuts under det gula.

Jag tänker nu om det kan vara så att linoljesåpan, som ev hade hög koncentration i vattnet (eller att hantverkaren slarvade när han såpaskurade golven) kanske kan ha lagt sig som ett skikt ovanpå den gamla smutsen/dammet i springorna och sedan torkat och bildat detta gula skikt. Skulle det kunna vara svaret?

Någon som varit med om liknande?
Någon som är duktig på hur linoljesåpa ter sig?

Hoppas innerligt att det är såpa som är orsaken och inget gammalt material, som ju ibland kunde innehålla bl a asbest, när vi kommer till golv och fog/mattlim.

Se bifogade bilder!

Tacksam för goda råd och er expertis!
 
  • Närbild av träplankor med en spricka fylld med sot eller smuts mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en springa mellan två träpaneler med synlig smuts och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte nåtat?
 
Borde det inte ha varit massa i alla springor om det var nåtat?

Och, skulle man verkligen nåta direkt ovanpå en massa smuts/damm? Dvs inte ta bort det innan man gjorde nåtningen?

Någon som vet om nåtmassa innehöll asbest förr?
 
Golvsliparna rensar inte springorna. Det får du göra själv.
 
Det är ju klassiskt bôs, som vi säger i Göteborg. Allehanda damm, smuts, textil-och träfibrer som skurats ner i skarven genom åren. Lite fet såpa har bundit ihop det. Kan pillas bort eller byggas på, hur du än vill.
Nåta golvet kan man göra, men jag har aldrig något annat än skitfult resultat. :cool:
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kanske någon har fullt glipan med någon sorts isolering innan man fogade tidigare? Ser lite ut som fogskum eller glasull…
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Bara det inte visar sig vara något som innehåller asbest så blir jag glad….

Tror du att det gulaktiga överst, ovanpå böset, skulle kunna vara ihoptorkad linoljesåpa?
Om hantverkaren som jag lät slipa/skura golvet ev hade en hög koncentration av såpa i vattnet? Att det liksom la sig ovanpå smutsen i springorna och torkade ihop till detta ”gula”?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ju klassiskt bôs, som vi säger i Göteborg. Allehanda damm, smuts, textil-och träfibrer som skurats ner i skarven genom åren. Lite fet såpa har bundit ihop det. Kan pillas bort eller byggas på, hur du än vill.
Nåta golvet kan man göra, men jag har aldrig något
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ju klassiskt bôs, som vi säger i Göteborg. Allehanda damm, smuts, textil-och träfibrer som skurats ner i skarven genom åren. Lite fet såpa har bundit ihop det. Kan pillas bort eller byggas på, hur du än vill.
Nåta golvet kan man göra, men jag har aldrig något annat än skitfult resultat. :cool:
annat än skitfult resultat. :cool:
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Kan vara radon, om det inte är asbest.

Skämt åsido. Asbest är det inte, utan troligtvis inget annat än "bös", dvs. smuts/dam/småskräp. Det gula är troligtvis den gamla lacken.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Isolering innan man fogade? Hur menar du?

Det gulaktiga som jag syftar på ligger ju överst, dvs ovanpå gammal smuts som finns under i springan. Om man skulle isolera innan fogning av springor så skulle väl det gulaaktiga ligga i botten av springan och inte överst?
Hänger inte med riktigt på hur du menar?
Förklara gärna lite mera.

Tack på förhand!


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske någon har fullt glipan med någon sorts isolering innan man fogade tidigare? Ser lite ut som fogskum eller glasull…
 
Asbest är väl inget att skämta om…

Vad jag vet så har detta golv inte varit lackat. Ett gammal trägolv från slutet av 1800-talet, som kom fram då parkett och annan matta togs bort.

Kan det var gammalt mattlim kanske?
Hoppas isåfall på lim utan asbest, för visst var väl främst svartlim som innehöll detta?

Tror du det gula kan vara linoljesåpa efter skurning som kan ha fastnat ovanpå smutsen och torkat ihop?

A AG A skrev:
Kan vara radon, om det inte är asbest.

Skämt åsido. Asbest är det inte, utan troligtvis inget annat än "bös", dvs. smuts/dam/småskräp. Det gula är troligtvis den gamla lacken.
 
Det är bös. Pilla lös det med något och dammsug sen upp det.
 
Ok..... liiiiiiiiiiiiiiiite överdriven oro.
Du bör inte bo i hus.
 
S Slottsfrun skrev:

Tror du att det gulaktiga överst, ovanpå böset, skulle kunna vara ihoptorkad linoljesåpa?
Om hantverkaren som jag lät slipa/skura golvet ev hade en hög koncentration av såpa i vattnet? Att det liksom la sig ovanpå smutsen i springorna och torkade ihop till detta ”gula”?
Det stämmer rimligtvis om golvet blev såpskurat efter slipning. Det skall vara hög koncentration i första behandlingen
 
S Slottsfrun skrev:
Asbest är väl inget att skämta om…
Jodå. På samma vis som man kan skämta om 9/11, Hitler, norrmän och allt annat.

Ingen kan med säkerhet svara på om det är asbest i något som helst bös eller ej. Vem vet, det kanske är någon hemmapulare som en gång i tiden hade dille på att fila ner gamla bromsbelägg och använde dammet för att göra eget lim och tryckte ner det i springorna. Enda möjligheten att vara helt säker är att skicka ett prov på analys. Är man väldigt orolig är det en kostnad man får ta.

Anledningen till att vissa kanske är lite hårda i den här tråden är att frågan kommer upp med vissa mellanrum och det är oftast obefogad oro. Man skall ha respekt för materialet i fråga, men kanske inte överdriva.

Med det sagt tror jag själv att det är högst osannolikt att det är asbest i dina golvspringor. Det är bara gammal skit och annat.
 
  • Gilla
TorpAnders och 3 till
  • Laddar…
Trist kommentar. Helt onödig.
Trodde vi stöttade varandra i denna grupp och inte talar om för en person som har en undrar att denna inte bör bo i hus.

T TheGame skrev:
Ok..... liiiiiiiiiiiiiiiite överdriven oro.
Du bör inte bo i hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.