7ender
Uppdatering:

Efter ett antal helger i coronans tecken (ja, vaccinerad) samt födelsedagsfirande tog jag mig i kragen och gav borrandet en ny chans. Fyra ytterligare dagar tog det, ca 250 hål. Då fick jag hjälp av sonen några timmar per helgdag.

Det märks stor skillnad på bergets hårdhet. Tyvärr är den största biten hårdast. Jag började som sagt med 800mm stång överallt, sen en 1200mm där den kortare inte räckte. Först med 36mm krona, sen 34mm för att inte fastna.

Jag tappade två st återanvända fräscha kronor. Ska man inte kunna återanvända kronor? Jag blästrade konen på stången och tvättade kontaktytor med T-röd. Fick åka och handla nya, och de satt ordentligt.

Jag hade ju lite huvudbry hur jag skulle hålla koll på borrdjupet:
När jag hade en bra laser hemma så sprejade jag en linje 1m över nollpunkten runt om på schaktväggarna. Sen satte jag en pinne med samma höjd i ett hål i mitten av berget, så jag kunde få en ens-linje. Sen mätte jag var på borrmaskinen/stången rätt djup var. Då kunde jag huka mig och kolla att jag borrat lagom djupt.

När jag började se slutet på borrandet drog jag iväg en beställning på 200 kg Dynacem, som levererades i fredags. Kommer få beställa nästan lika mycket till tror jag.

I söndags fyllde jag två hålrader för att få till en kant. Tyckte mycket gegga fastnade i rullen när man mixade. Nästa gång ska jag ha en murslev och skrapa av lite.

Morgonen därpå hade det börjat spricka upp fint på de "friaste" ställena:
Spruckna ytor på berggrund med rester av sprängverkan och borrningshål efter bergarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare en dag senare syntes fina sprickor mellan nästan alla hål. Hoppas det inte bara är ytligt :worried:
Hur länge ska man vänta?
Förstör man nåt om man börjar pilla innan det verkat klart?

Inser att jag måste skaffa en bilmaskin för att få bort skärvorna - järnspett funkade inget vidare.
Får bli nåt Jula-skit. Eller?...rostiga gjutjärnsrör i källarplattan pockar iofs.

• Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Uppdatering:

Efter ett antal helger i coronans tecken (ja, vaccinerad) samt födelsedagsfirande tog jag mig i kragen och gav borrandet en ny chans. Fyra ytterligare dagar tog det, ca 250 hål. Då fick jag hjälp av sonen några timmar per helgdag.

Det märks stor skillnad på bergets hårdhet. Tyvärr är den största biten hårdast. Jag började som sagt med 800mm stång överallt, sen en 1200mm där den kortare inte räckte. Först med 36mm krona, sen 34mm för att inte fastna.

Jag tappade två st återanvända fräscha kronor. Ska man inte kunna återanvända kronor? Jag blästrade konen på stången och tvättade kontaktytor med T-röd. Fick åka och handla nya, och de satt ordentligt.

När jag hade en bra laser hemma så sprejade jag en linje 1m över nollpunkten runt om på schaktväggarna. Sen satte jag en pinne med samma höjd i ett hål i mitten av berget, så jag kunde få en ens-linje. Sen mätte jag var på borrmaskinen/stången rätt djup var. Då kunde jag huka mig och kolla att jag borrat lagom djupt.

När jag började se slutet på borrandet drog jag iväg en beställning på 200 kg Dynacem, som levererades i fredags. Kommer få beställa nästan lika mycket till tror jag.

I söndags fyllde jag två hålrader för att få till en kant. Tyckte mycket gegga fastnade i rullen när man mixade. Nästa gång ska jag ha en murslev och skrapa av lite.

[bild]

Ytterligare en dag senare syntes fina sprickor mellan nästan alla hål. Hoppas det inte bara är ytligt :worried:
Hur länge ska man vänta?

Inser att jag måste skaffa en bilmaskin för att få bort skärvorna - järnspett funkade inget vidare.
Får bli nåt Jula-skit. Eller?...rostiga gjutjärnsrör i källarplattan pockar iofs.
Du kan vänta i princip hur länge som helst för det kommer spricka under en längre tid.Men beror på lite hur varmt/kallt det blir.Nu är det det här med att få bort stenar från berget och det är ett slitgöra.Hoppas det spricker bra för dig så det blir lätthanterlig om det nu kan bli det:surprised:

• Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
V växelventil skrev:
Du kan vänta i princip hur länge som helst för det kommer spricka under en längre tid.Men beror på lite hur varmt/kallt det blir.Nu är det det här med att få bort stenar från berget och det är ett slitgöra.Hoppas det spricker bra för dig så det blir lätthanterlig om det nu kan bli det:surprised:
Man är ju ivrig att komma vidare lixom.

7ender 7ender skrev:
Uppdatering:

[bild]

Hur länge ska man vänta?

har spräckt en hel del sten där hemma med kil samt även krut, ett järnspett tycker jag är det bästa verktyget som finns. Har du möjlighet att kunna lägga en rem runt vissa större stenar och dra loss dem är ju det något som underlättar. Ofta blir det kilformade djupa "draktänder" när man smäller och spräcker, lite beroende på stenen man går på, och dessa får man nästan alltid dra upp med något hjälpmedel.

En bilmaskin kanske funkar till att knacka sönder det hela ytterligare, men det är ändå ett tålamodsprövande jobb att lirka loss alla skärvor.

/S

7ender
S steve5432 skrev:
n hel del sten där hemma med kil samt även krut, ett järnspett tycker jag är det bästa verktyget som finns. Har du möjlighet att kunna lägga en rem runt vissa större stenar och dra loss dem är ju det något som underlättar. Ofta blir det kilformade djupa "draktänder" när man smäller och spräcker, lite beroende på stenen man går på, och dessa får man nästan alltid dra upp med något hjälpmedel.
S steve5432 skrev:
har spräckt en hel del sten där hemma med kil samt även krut, ett järnspett tycker jag är det bästa verktyget som finns. Har du möjlighet att kunna lägga en rem runt vissa större stenar och dra loss dem är ju det något som underlättar. Ofta blir det kilformade djupa "draktänder" när man smäller och spräcker, lite beroende på stenen man går på, och dessa får man nästan alltid dra upp med något hjälpmedel.

En bilmaskin kanske funkar till att knacka sönder det hela ytterligare, men det är ändå ett tålamodsprövande jobb att lirka loss alla skärvor.

/S
Är ledig i morgon och tänkte börja bryta. Problemet när jag provade lite var att vissa sprickor är så fina att det är svårt att få in spettet. Jag hyr nog en bilmaskin till att börja med, så får vi se vilken metod jag tycker är bäst.

tommib tommib skrev:
Meh.... Jag kan också nämna just Simplex, det är ett så etablerat varumärke i branschen ändå.

Man måste inte ha sprängkort för att få skjuta med simplex, det räcker med spräckkort. Man är dock mycket mer begränsad i hur mycket man får ladda och vilka tändkapslar som får användas.

Jag övervägde att ta licens för det, en endagarsutbildning kan man väl kosta på sig. Det slutade med att hustrun la in veto mot att spräcka berg med krut under huset...

Apropå mycket vibrationer så beror det väl på hur man laddar och skjuter. Alla kan vara klantar.
En relaterad fråga; Man måste väl i vilket fall som helst ha tillstånd från polisen för att spränga/krutspräcka inom detaljplanerat område, eller?

7ender
Dagens skörd:
Hög med blandade rödaktiga och gråa stenar och grus på marken.
Skapa konto

Medium-stekt?
Stor sten med rödaktiga nyanser som delvis grävts fram ur jorden, omgiven av grus och mindre stenar.
Skapa konto

• Gilla
Jonas_123 och 7 till
  • Laddar…
Ser bra ut! Ångrar att jag inte vågade mig på att hyra bergborr och använda snigeldynamit när vi skulle bygga pool och träffade på en hyfsat stor berghäll. Istället anlitade vi "proffs" som körde sönder hela tomten, slängde skräp omkring sig, körde bort alldeles för mycket jord men lämnade ganska mycket spräcksten, samt tog ohemult mycket betalt. Dessutom blev de bara nästan helt färdiga så jag fick spräcka några små rester med eld och slägga.

Ska bli kul att se hur ditt fortsatta arbete tar sig.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
E Erik Lindroos skrev:
Ser bra ut! Ångrar att jag inte vågade mig på att hyra bergborr och använda snigeldynamit när vi skulle bygga pool och träffade på en hyfsat stor berghäll. Istället anlitade vi "proffs" som körde sönder hela tomten, slängde skräp omkring sig, körde bort alldeles för mycket jord men lämnade ganska mycket spräcksten, samt tog ohemult mycket betalt. Dessutom blev de bara nästan helt färdiga så jag fick spräcka några små rester med eld och slägga.

Ska bli kul att se hur ditt fortsatta arbete tar sig.
Fast ärligt talat skulle jag byta med dig alla dar i veckan. Detta projekt har tagit långt mycket mer tid, energi och pengar än jag kunnat ana. Trodde jag skulle spara 50’ på att göra det själv. Jag tror knappast det blir så. Jag fick en offert på ca 80’ för sprängning inkl bortforsling. Med facit i hand borde jag tagit det, men den utgiften kändes ovälkommen då.

Men det positiva är att man lärt sig massor, plus att det är en bra känsla att ha gjort det själv.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Fast ärligt talat skulle jag byta med dig alla dar i veckan. Detta projekt har tagit långt mycket mer tid, energi och pengar än jag kunnat ana. Trodde jag skulle spara 50’ på att göra det själv. Jag tror knappast det blir så. Jag fick en offert på ca 80’ för sprängning inkl bortforsling. Med facit i hand borde jag tagit det, men den utgiften kändes ovälkommen då.

Men det positiva är att man lärt sig massor, plus att det är en bra känsla att ha gjort det själv.
Ja, jag hade kanske också ångrat mig. Men det var en mental pärs att få trädgården sönderkörd till en krater och en faktura på 70 kkr mer än beräknat. Vi bråkade och fick ner priset en del, men när det på våren sen visar sig att 1) jorden vi ska fylla med är full med kvarlämnad sprängsten, 2) de har kört bort så mycket andra massor att vi måste köpa 12 ton återfyllnadsmaterial, 3) jobbet var inte helt klart, ja då blir man trött. Hoppas tanken på att du slipper detta kan pigga upp dig! :D

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
7ender
Hällde i det sista idag.
Byggplats med berggrund och snö, fyllningsmaterial, skottkärra och borrutrustning.
Skapa konto

Har haft stora problem med att snigeln rinner ut i sprickor i berget. Vet inte hur många tiotals kilo som runnit bort, så att hålet inte kan fyllas upp.

Jag har ju hällt i i etapper, men det verkar ha spruckit åt helt fel håll. Det här hålet t ex är ca 2m från en rad jag fyllt (hålet är deformerat av en spricka):
Ett deformerat hål i berget omgivet av jord och snö, orsakat av sprickor där material har runnit bort.
Skapa konto

7ender
Trist att vara så neggig, men jag har verkligen inte haft det lätt. De flesta bitarna som faktiskt spruckit, har ändå behövt kilas loss.

• Älska
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Det är intressant att följa ditt jobb !
Håller själv på ”av och till” att spränga Sten och berg med bilhammare och kil i mindre omfattning och det är ett jövla slitgöra !

Så kämpa på

funkar snigeln nu när det blivit kallt ?

• Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är intressant att följa ditt jobb !
Håller själv på ”av och till” att spränga Sten och berg med bilhammare och kil i mindre omfattning och det är ett jövla slitgöra !

Så kämpa på

funkar snigeln nu när det blivit kallt ?
Tack för uppmuntran(y)
Den snigeln jag använder ska funka ner till -5. Vid den tempen luften har jag haft ca 0 i hålen.

Lycka till med ditt jobb.

7ender 7ender skrev:
Trist att vara så neggig, men jag har verkligen inte haft det lätt. De flesta bitarna som faktiskt spruckit, har ändå behövt kilas loss.
Hej, jag använde snigel dynamit förra året ca 1700 kg. Hade också problem med hål som blev förstörda när klippblock drev iväg. Förlorade nog ett par hundra kilo. Där jag misstänkte att läckaget var i botten bara fyllde jag i lite sand innan jag fyllde med snigel dynamit. Fyllde även sand i plastpåsar som jag släppte ner. Blanda smeten så att den blir trögflytande, fyll hålen i etapper under en timme eller så. När det väl greppat i hålet och du har fått det fyllt spricker det utan tvekan. Ibland spricker det inte som man har tänkt, tex om det finns mycket ådror eller kallflyt i berget. Bättre då att fylla flera rader med hål samtidigt. Lycka till !

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.