Jag tycker TS ska ta dit en sotare för att kolla skorstenen
Det gör denne lätt med en kamera.

Vem vet vad som kan finnas i skorstenen?
En nedrasad tegelsten eller fågelbo?

Foliehatten3
H Hybro skrev:
Med papper eller annat påfund värmer man inte en tung skorsten.
Hur skulle det gå till?

Hjälper bara till att få ett drag uppåt genom skorstenen.
Varm luft stiger uppåt, vilket kanske är bekant?

Och så fort man tänt bollenbeller papperet om sådan används, (vilket jag aldrig gjort) måste man samtidigt tända själva tändveden i brasan.

Sen diskuteras det om en brasa ska tändas i toppen eller botten.

Har hela mitt vuxna liv, typ 55 år, med ett 10-tal olika eldstäder och ute i naturen alltid tänt brasan nedifrån.
Kanske gjort fel hela tiden?
Jag var kanske oklar. Menade för att få igång draget. Och ja givetvis tänder man underifrån. Men ovanpå tändbrasan en pappersboll som tändes först och direkt efter brasan

K
H Hybro skrev:
Har hela mitt vuxna liv, typ 55 år, med ett 10-tal olika eldstäder och ute i naturen alltid tänt brasan nedifrån.
Min bild är att "alla" idag rekommenderar att kaminer, insatser, öppna spisar, etc. tänds uppifrån. Jag har fått lära om. Funkar bra.

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Här kör vi inte med något krimskrams. Aldrig brytt mig att lära om. Även om det funkar när jag testat.

Grejen med att tända underifrån, är att brännveden hettas snabbare upp så den tar sig ordentligt även om den är frusen eller lite rå.
Men detta är det inte många som förstår.

Snart kommer väl en revolutionerande ide att man ska tända från sidan😆

- På rostret, där glöden hamnar, lägger vi först i lite tidningspapper och eller björknäver. Lite träflisor eller späntad ved. Typ 5 - 6 trästickor. Ovanpå fyller vi upp ordentligt med brännved av grovkluven björk. Vissa upp till mer än 2 dm grova.

Allt detta gör vi på morgonen och eftermiddagen kalla årstiden.
Värmer hela bodelen på enplanshuset. Stängt av direktelen för mer än 20 år sedan.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
OT.
Jag skulle gärna vilja se den som ids försöka tända en brasa med ved direkt tagen från naturen genom att tända fuktig brännved uppifrån.

Blir nog att frysa.

Min far var skogsarbetare hela livet. De gjorde alltid upp en eld vid dåligt och kallt väder. Tände med torra grangrenar och björknäver längst ned.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Man använder den metod som fungerar utifrån kamin och tändmaterial.😉
Våra två Keddy-kaminer av olika storlek och hus har lite olika förutsättningar.

H Hybro skrev:
Jag tycker TS ska ta dit en sotare för att kolla skorstenen
Det gör denne lätt med en kamera.

Vem vet vad som kan finnas i skorstenen?
En nedrasad tegelsten eller fågelbo?
En komplett enklare sotarviska kostar bara ett par tre hundra, en egen sotning kan man prova med om man en sån här dag själv vill förvissa sig om att rökkanalen är fri.. Om man då mot all förmodan upptäcker nån nedrasad tegelsten man själv inte kan få bort tänker jag att det är lämpligt att kontakta en murare eller skorstenshantverkare efter helgerna.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Somliga lägger stor vikt i att pyssla, vilket är trevligt.

Här lägger vi ingen större omsorg eller tid på upptändningsproceduren.

F fribygg skrev:
En komplett enklare sotarviska kostar bara ett par tre hundra, en egen sotning kan man prova med om man en sån här dag själv vill förvissa sig om att rökkanalen är fri.. Om man då mot all förmodan upptäcker nån nedrasad tegelsten man själv inte kan få bort tänker jag att det är lämpligt att kontakta en murare eller skorstenshantverkare efter helgerna.
Om skortsten är "rak", så går det att sticka in en ficklampa längst ned och kika ned uppifrån.
Har varit med om att fåglar byggt bo i pipan.

Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
För att värma upp skorstenen tar man en boll tidningspapper och tänder på först
Ja, men frågan var om det behövs? Jag har aldrig "förvärmt" skorstenen i någon av de eldstäder jag har eldat i.

H Hybro skrev:
Sen diskuteras det om en brasa ska tändas i toppen eller botten.

OT: Prova då topp tändning vid nått eller några tillfällen. I vissa eldningsfall fungerar det alldeles utmärkt om kamin/ insatstillverkaren dessutom rekomenderar att elda uppifrån är det sannolikt för att eldstaden fungerar bäst och brinner renast så.

Jo då.. Vid första eldningen en regnig höst, eller om det stått oeldat längre tid.
Då har jag tänd några tidningsblad innanför sotluckan och ställa denna lite på glänt, samtidigt som jag på nytt tänt i ugnen.

Händer aldrig på vintern.

H Hybro skrev:
Om skortsten är "rak", så går det att sticka in en ficklampa längst ned och kika ned uppifrån.
Har varit med om att fåglar byggt bo i pipan.
Knyter/tejpar man ett snöre på lampan kan man ju ännu lättare sänka ner den i pipan och på det sättet spara i såväl sotarviska som icke schemalagt sotarbesök om allt ser bra ut.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Här kör vi inte med något krimskrams. Aldrig brytt mig att lära om. Även om det funkar när jag testat.
Skön inställning.
"Jag har provat ett sätt som visat sig fungera bra och dessutom markant minska utsläppen vid upptändning men trivs bättre att fortsätta som vanligt. " :)

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Man har på "senare tid" kommit på att det är bättre att tända i toppen eftersom elden kommer snabbare upp i temperatur och därmed kommer utgående rökgaserna mm blir varmare snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.