H Hegge_ skrev:
Tycker det låter väldigt lite med endast 2 klossar* ved/inlägg. I vår kamin lägger jag in ca 6klabbar, 2 sådana inlägg värmer ett 40m3 stort rum från 18° till 28° med lätthet.
Nu är det ju som sagt en kamin och inte en insats men ändå...

* Jag antar att klossar avser vedträn/klabbar
Helt rätt jag menar klabbar, hittade inte ordet igår. Vi får inte riktig plats med 6 klabbar åt gången. Vi lägger till efter som det har brunnit ner. Det blir ca 6 klabbar på 1-1,5 timme.

FQT FQT skrev:
Vi misstänker också att det inte är helt korrekt gjort. Vi diskuterade att det fattas en "ventil galler hål" ovanför spisen. Det har inte varit en tidigare men då var det en öppen spis.
ÄR det perforerade delen ovanför kassetten "ventil galler hål"?
Visst är det tänkbart att insatsen är felmonterad på något sätt. Det är också tänkbart att det inte är något direkt fel men det kan förbättras. Men frågan är ju vilka förväntningar du har. Om jag förstår rätt vad du skriver i inlägg #24 har du inte eldat mer än 4 vedträn. Prova att elda lite längre så blir det nog varmare.

O [old rusty] skrev:
Alla har ju olika drag i sina skorstenar, kudden på baffeln har jag provat en gång vid första eldningen för säsongen men annars struntar jag i den.

Däremot misstänker jag att du måste ha en gigantisk premium-tändkudde om det ska räcka med en.
Just nu har jag råkat köra riktigt billigt skräp och använder 3-4. Men jag orkar inte spänta i all oändlighet heller..
Så där har du nog ditt tändproblem. In med mer kuddar och lägg dom "ett lager ner" så det verkligen börjar brinna i något.

Prio ett är att få det att brinna varje gång. När det är löst så kan du börja finlira med att spara in kuddar och späntved.

Angående värmen tycker jag din installation ser väldigt trång ut. Jag har ca 10 cm fritt på ovansidan och får ut kopiösa mängder värme. Din skulle nog må bra av ett extra hål i muren eller knacka ner raden med tegelstenar.
Tror att det skulle mår bra av en ventil med galler ovanför spisen så det uppvärmda luften kan komma ut ur.

FQT FQT skrev:
Det visa i Keddy elda rätt video:
NEJ, det är inte på utsidan av kassetten, utan det är inne i kassetten ovanpå baffelplåten.
Baffelplåten gör så att rökgaserna tvingas fram och senan in mellan baffelplåten och insidan av kassettens tak bak mot skorstensanslutningen.

Edit:
Baffelplåten är ungefär i höjd med överkant av glaset i luckan.

För att kunna lägga en tändpåse eller hålla ihopknycklat tidningspapper på baffelplåten så måste luckan vara öppen.

Edit2:
Baffelplåten går att ta bort, den behöver tas bort när man sotar eldstaden.

Redigerat:
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
FQT FQT skrev:
Tror att det skulle mår bra av en ventil med galler ovanför spisen så det uppvärmda luften kan komma ut ur.
Börja med att ta bort "dekorationsplåten" runt om så är det ett första steg.

O [old rusty] skrev:
Det går inte in sex klabbar och den skulle bli för kall om du lägger in så mycket.
"För kall"? Om man som TS lägger grövre torr ved i botten och gör en tänd brasa ovanpå undrar jag vad som skulle kunna bli för kallt?
Jag skulle gärna prova med mer ved i insatsen och en större mängd finhugget ovanpå som startbrasa.

• Gilla
Dellbrant och 1 till
  • Laddar…
K
FQT FQT skrev:
Det visa i Keddy elda rätt video:
Så inte OVANPÅ kassetten?
Ni ska absolut inte elda tändpåsar i det rödmarkerade utrymmet.

• Interiör av kamin med rödmarkerat och överkorsat utrymme, indikerar var man inte ska elda tändpåsar ovanför kassetten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raserare och 1 till
  • Laddar…
FQT FQT skrev:
Som ni ser så har den funkat bra fram tills idag. Vi har luckan öppet helt men ändå ta inte elden sig. Elden till och med självdör nu när vi försökte tända en brasa för 30 min sen.
I min keddy självdör också elden om jag försöker elda med öppen lucka. För att elden ska ta sig snabbt ska luckan vara stängd och tilluftspjället helt öppet.

Varför inte enklare, bara en "liten" tändbrasa där allt läggs i eldstaden som får brinna med full fart. Även om det finns stillastående luft i rökkanalen så brukar det räcka alldeles utmärkt.

FQT FQT skrev:
tänder på en tänd påse ovan för kassetten för att värma upp skorstenen först innan vi tänder på veden.
Behövs det verkligen? Det är väl bara om man har problem med att det ryker in när man tänder?

Jag har i alla fall aldrig behövt värma upp skorstenen, utan det räcker att tända brasan.

Foliehatten3
useless useless skrev:
Behövs det verkligen? Det är väl bara om man har problem med att det ryker in när man tänder?

Jag har i alla fall aldrig behövt värma upp skorstenen, utan det räcker att tända brasan.
För att värma upp skorstenen tar man en boll tidningspapper och tänder på först

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
OT: såhär års tar man med fördel lite lätt begagnad julpapper och tänder på om man har problem med kall luft i pipan (papperstidningen är snart död, men försäljningen av julklappar och därmed presentpapper ökar sannolikt fortfarande)

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
F fribygg skrev:
OT: såhär års tar man med fördel lite lätt begagnad julpapper och tänder på om man har problem med kall luft i pipan (papperstidningen är snart död, men försäljningen av julklappar och därmed presentpapper ökar sannolikt fortfarande)
Sant, men reklamen från Ica maxi och willys brinner vra med

Med papper eller annat påfund värmer man inte en tung skorsten.
Hur skulle det gå till?

Hjälper bara till att få ett drag uppåt genom skorstenen.
Varm luft stiger uppåt, vilket kanske är bekant?

Och så fort man tänt bollenbeller papperet om sådan används, (vilket jag aldrig gjort) måste man samtidigt tända själva tändveden i brasan.

Sen diskuteras det om en brasa ska tändas i toppen eller botten.

Har hela mitt vuxna liv, typ 55 år, med ett 10-tal olika eldstäder och ute i naturen alltid tänt brasan nedifrån.
Kanske gjort fel hela tiden?

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
Sant, men reklamen från Ica maxi och willys brinner vra med
I nödfall funkar även skithuspapper, använt eller oanvänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.