K Kardan79 skrev:
Ni ska inte elda på kassetten utsida.
Jag förstår inte vad ni har fått det i från.
Hänvisa gärna till en källa.
Tändpåsen läggs ovanpå plåten inne i kaminen, så det eldas inte utanför kassetten.

K
M Martin Lundmark skrev:
Finns det något utlopp, (en öppning gjord i muren strax ovanför bilden), för att den varma luften som samlas runt spisinsatsen skall stiga uppåt och sedan hamna tillbaka i rummet
M Martin Lundmark skrev:
Här en bild av ett gallrer som skall sitta ovanför spisinsatsen och släppa ut den uppvärmda luften i rummet
M Martin Lundmark skrev:
Den luften skall i stället via ett hål i skorstenen kunna komma ut i rummet ca 70 cm ovanför spisinsatsen

Jag tror inte du fått en korrekt installation
M Martin Lundmark skrev:
Jag tolkar att TS har en installation som inte fungerar och att varmluftscirkulationen till rummet är dålig, därför så skrev jag "Jag tror inte du fått en korrekt installation" som tips till TS.
Naturligtvis....

För bättre cirkulation så ta bort plåtramen runt kamin, den försämrar bara.
Jag tänder lätt våra äldre Keddy med en halv mjölkkartong eller rulle från hushållspapper (ni som ogillar metoden behöver inte kommentera).😉

O [old rusty] skrev:
Du har ju en prydnadsram runt insatsen.
Ta bort den och se om det blir bättre med värmen.
Strålningsvärmen som alstrar från glasrutan skall kunna värma bra.

H he-peter skrev:
Strålningsvärmen som alstrar från glasrutan skall kunna värma bra.
Ramen försämrar cirkulation runt kamin, vår första Keddy installerades av firman som sålde och avrådde från sådant.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ramen försämrar cirkulation runt kamin, vår första Keddy installerades av firman som sålde och avrådde från sådant.
Om rutan är 40x40cm, temp i rummet 20° C, tempen av rutan 600 ° C, då alstras det 4,7 kW via rutan. 1,7kW vid 400°C.

Visst är konvektionsvärmen den viktigaste faktorn, men den kann TS inte påverka just nu.

Om han eldar rätt, kommer han kunna ta ut mellan 2 och 4 kW i värme via rutan. Vårat hus 220m2 har ett värmebehov av ca 3-4kW vid noll grader.

Om TS inte kan få värme i ett 25m2 stort rum, är det nog inte bara konvektionsdelen av effekten som saknas.

Redigerat:
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Om rutan är 40x40cm, temp i rummet 20° C, tempen av rutan 600 ° C, då alstras det 4,7 kW via rutan. 1,7kW vid 400°C.

Visst är konvektionsvärmen den viktigaste faktorn, men den kann TS inte påverka just nu.

Om han eldar rätt, kommer han kunna ta ut mellan 2 och 4 kW i värme vi rutan. Vårat hus 220m2 har ett värmebehov av ca 3-4kW vid noll grader.

Om TS inte kan få värme i ett 25m2 stort rum, är det nog inte bara konvektionsdelen av effekten som saknas.
Allt man kan göra för att förbättra blir positivt, så tar man bort ramen ger det ytterligare lite, jag ifrågasätter inte värmestrålning via glaset.
När brasan brunnit ut och man värmt tegel runt kamin så kan det avge värme också.
Där vår stora kamin finns har vi en stor tegelkåpa över och med ett galler monterat för luftgenomströmning och där kan varm luft strömma ut många timmar efter man slutat elda då tegelmassan har tagit upp delar av värmen.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Allt man kan göra för att förbättra blir positivt, så tar man bort ramen ger det ytterligare lite, jag ifrågasätter inte värmestrålning via glaset.
Helt rätt.

Men TS får inte ens igång elden. Den falna.

K
T topmount skrev:
Tändpåsen läggs ovanpå plåten inne i kaminen, så det eldas inte utanför kassetten.
[media]
Jag förstår tipset från Keddy.
Det framgår skriftligen av deras användarmanualer.

MEN, TS skriver att lägger en tändpåse OVANPÅ KASSETTET för att värma skorstenen (utifrån antar jag).
FQT FQT skrev:
Vi tänder på en tänd påse ovan för kassetten för att värma upp skorstenen först innan vi tänder på veden
Och så kommer förklaringen och bilden.
TS har försökt tagit en bild av kassettens ovansida, där man ser skorstenen. Den övre bilden är från Keddys film.

Jag hoppas jag har fel, men tror fortfarande att TS eldar tändpåsar ovanpå kassetten. Som TS skriver.

• En hand placerar ett tändmaterial nära en eldstad, och ett galler ovanför kassetten där rör skymtar bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
När brasan brunnit ut och man värmt tegel runt kamin så kan det avge värme också
Har spiskasett och sämre förutsättningar än TS. Har en konvektionsfläkt. Den avger ca 2-3kW i flera timmar, efter sista inlägget har brunnit ut.

Man mäter in- och ut-tempen av kanalerna och luftflödet av fläkten kan man tar fram i des produktspecifikation.

Så titta vi på hur vi eldar, är det nog en tredjedel via rutan och två tredjedelar via konvektionsvärmen.

Edit:
Jag eldar inte i vår spiskasett, om jag inte har tillräckligt med tid. Det tar lång tid att få värmen ut. Första inlägget ger nästan inget ut till rummet. Allt "försvinner" in i spisens tegelstenar och murstocken. Andra inlägget börja ger värme och från och med tredje inlägget går värmen från vardagsummet in till köket. 😊

Nu har vi eldat duktig över julen 🎅 och murstocken är varm. Håller sig hela natten, redan första inlägget kl 6 på morgonen ger bra med värme. 🔥

Redigerat:
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Helt rätt.

Men TS får inte ens igång elden. Den falna.
Om brasan inte tar sig eller slocknar när luckan stängs beror det på förändringar i luftflödet.
Något som för ändrat sig i skorsten, kanske det gamla spjället som något hänt med, slocknar den när luckan stängs är det tilluftsflödet.

Vår lilla kamin i trångt utrymme där jag fick ta bort det eldfasta teglet på sidorna för att få plats, men drog ut kamin så långt det bara var möjligt för att få bättre luftström runt kamin och bakom.
Inte lika optimalt som den stora men ger ändå tillräcklig värme. Om vi kör köksfläkten vid tändtillfället så fungerar det bättre att öppna extra för tilluft då den står i helt öppen planlösning.
Liten kamin i ett trångt utrymme, omgiven av vit mur, med borttaget eldfast tegel för bättre luftström. Elden synlig genom glasdörrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Röken från spisinsatsen skall gå ut i skorstenen, men runt det röret så skall det vara tätt mot skorstenens insida så den uppvärmda luften runt spisinsatsen inte far upp i skorstenen

Den luften skall i stället via ett hål i skorstenen kunna komma ut i rummet ca 70 cm ovanför spisinsatsen

Jag tror inte du fått en korrekt installation
Vi misstänker också att det inte är helt korrekt gjort. Vi diskuterade att det fattas en "ventil galler hål" ovanför spisen. Det har inte varit en tidigare men då var det en öppen spis.
ÄR det perforerade delen ovanför kassetten "ventil galler hål"?

K Kardan79 skrev:
Ni ska inte elda på kassetten utsida.
Jag förstår inte vad ni har fått det i från.
Hänvisa gärna till en källa.
Det visa i Keddy elda rätt video:

H he-peter skrev:
Om det eldas rätt, skall den avger en hel del strålningsvärme via glasrutan.

Kolla tilluftsspjället.

Eldar järnet! Använd finklyven ved.
Håller med. Men just nu så måste man vara 20 cm ifrån för att känna någon värme. Resten av rummet visa samma grad som innan eldningen. Man får ju inte elda hur mycket som helst. Elda i två timmar och inget skillnad i rummet känns sådär...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.