Ja, det är nåt mysko med detta. Kanske ett populärt tänkande?

När brinner ett ett flervåningshus av trä upp snabbast?
Om man tänder på längst upp eller i våningen längst ned?

Såg före jul några skyskrapor som brann effektivt.
Tror det berodde på att värmen spred sig uppåt, men jag kanske har fel.

Redigerat:
Innebär också att alla majbrasor i landet tänds i fel ände!
Tro det?

Kommer väl snart en lag om detta att tända i rätt ände.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Har en Keddy instats modell något större (sk2000), med sidofönster. Pga anledningar så har vi inget hål i kåpan, samt ram och galler runt. Tycker ändå den värmer vardagsrummet och angränsande utrymmen ganska väl. Rökgaserna ut är säkert varmare än om man har cirkulation runt röret, men mycket värme går in i kåpan och vidare ut i rummet ändå. Det syns snabt på termometern i hallen utanför att temperaturen hoppar upp någon grad per ilägg.
Så jag funderar på om de inte är andra problem med TS installation. Ser ut som en ganska massiv murstock som kanske absorberar mycket värme? För bra drag genom kaminen och skorstenen som drar ut varm rumsluft och suger in kallluft genom spaltventilerna? Det kan ju göra det kallare när man eldar. Det ser ut som att kaminen kommer upp i värme iaf, soten är bortbränd från vermikuliten. Jag brukar strypa tilluften direkt när den börjar bli så varm att insidan är vit igen. Vi har det ganska dåligt med tilluft, otäta fönster får göra jobbet.

F fribygg skrev:
"För kall"? Om man som TS lägger grövre torr ved i botten och gör en tänd brasa ovanpå undrar jag vad som skulle kunna bli för kallt?
Jag skulle gärna prova med mer ved i insatsen och en större mängd finhugget ovanpå som startbrasa.
Modellen är pyteliten och har en "optimal" mängd ved per inlägg. Väl beskrivet i manualen.
Lägger man in för mycker kan det helt sonika slockna för att veden inte hinner bli varm nog så den tänder igen, modellen kräver att det inte finns några lågor när man lägger in mer ved, så veden måste antändas av värmen i glöd/väggar.

Har hänt mig.

H Hybro skrev:

Om man tänder på i vinden eller i våningen längst ned?

H Hybro skrev:
Innebär också att alla majbrasor i landet tänds i fel ände!
Tro det?

Kommer väl snart en lag om detta att tända i rätt ände.
Anledningen till att man vill/bör tända en brasa i en eldstad (kamin, öppen spis, vedpanna (förutom de som brinner "nedåt"), etc) är att man vill minska de skadliga rökgaserna vid ofullständig förbränning, man vill värma upp rökkanalen snabbt för att få bra drag, etc.

En majbrasa har ingen rökkanal som behöver värmas upp, den tänds oftast ute i periferin å då blir det ganska snabbt varmt precis där det tänds.

Om ett (hög)hus börjar brinna så är det oftast en olyckshändelse, sen så blir det ofta en övertändning pga oförbrända gaser i rökgaserna. När de oförbrända gaserna antänds blir det en rökgasexplotion.
En rökgasexplotion har ungefär samma effekt som att hälla vatten på brinnande olja (ja det är skillnader).

H Hybro skrev:

Om man tänder på längst upp eller i våningen längst ned?

Att elda upp hus och majbrasor har ganska lite att göra med att tända en kamin så "rent" som möjligt.

Vill man få så snabb värme som möjligt eller använder blöt/dålig ved så tänder man i botten.
Vill man tända en kamin med bra ved och få ut så mycket av energin som möjligt i huset och så lite rök/sot som möjligt men kan offra dom extra 10 minuterna det tar tänder man uppeifrån (som rekomenderas av "alla" numera).

Bara att välja.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har hela mitt vuxna liv, typ 55 år, med ett 10-tal olika eldstäder och ute i naturen alltid tänt brasan nedifrån.
Kanske gjort fel hela tiden?
Jag är fostrad enligt detta men har nyligen konverterat till att bli topptändare. Tycker det går snabbare och enklare att stapla korsvis med det massivaste materialet underst. Med tändkuber och torr ved så tar det sig bra ändå. Det som tvingade mig till att börja köpa tändkuber var just en modern Keddy som enbart ger dig en chans att tända. Måste man öppna för att peta in mer papper, som jag gjort med gamla kaminer, så kommer all rök in I rummet pga kaminens geometrier.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
FQT FQT skrev:
Tycker också att det borde blir varmt i rummet.

Vi tänder på en tänd påse ovan för kassetten för att värma upp skorstenen först innan vi tänder på veden. Vi har luckan öppet ett tag tills vi ser elden har tagit sig sen stänger vi den. Men då dör den. Tycker det är så mäktig. Har inte hänt dem första gångerna vi eldade. Har eldat på samma sätt…
Du har inte stängt spjället ?
Spjällinställning för vedeldning visar lägen från min till max med illustration av en spjällkontroll på 50% öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skulle tippa att TS minst måste elda konstant i 4h för att murstocken ska börja bli ljummen och 6h för att den ska börja värmas upp.

Jag har ingen murstock i egentlig mening.
Däremot en dubbelmantlad Isokern skorsten.

Under eldningssäsongen kommer yttertempen på denna aldrig att bli varm, snarare ljummen. Trots eldning varje dag.

FQT FQT skrev:
Hej
Har en fråga till experterna här.
Lite info: 60-tals hus. Tre våningar: källare, bottenvåningen och vind.
Allt är original förutom det nya taket. Huset har självdrag.
Till frågan: vi har satt in en spiskassett men tycker inte att den värmer något. Det brinner på bra men det är bara strålningsvärme typ 30 cm från luckan. Vi kan ju inte sätta en värme-fläkt-spridare som man kan göra med en kamin.
Vad kan vara fel och kan man hjälpa till med spridningen?
Som flera säger saknas utloppet i "kåpan" som i alla fall Contura rekomenderar. Skickar länk till den kamin jag installerade hemma, kommer mycket värme genom hålet i kåpan.
https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9b21/1667300182752/iav_Contura_i5_se.pdf

• Ritning av en kamininstallation med rökkanal som saknar utlopp i kåpan enligt Conturas rekommendation; fokus på hålet i kåpan.
    Skapa konto
  • Illustration av att göra ett hål i en kaminens kåpa med ett verktyg för bättre värmeutbyte, följt av installation av varmluftsgaller.
    Skapa konto
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
FQT FQT skrev:
Den har brunnit bra den första gångerna och funderade på hur man ska sprida värme. Men nu är det tvärtom. Det brinner inte alls.
Det är inte så att du hade någon ventil/fönster öppet de första gångerna och denna öppning för tilluft numera är stängd?

Instämmer med Alfredo om det funkat innan. Tänker också om spjället sitter kvar och har lossnat från axeln. Hände för min pappa efter att sotaren körde klotet i spjället. Jag fattade det som att spjället var borta men att reglaget var kvar? Annars kan ju spjället står i fel läge med.

Redigerat:
useless useless skrev:
Ja, men frågan var om det behövs? Jag har aldrig "förvärmt" skorstenen i någon av de eldstäder jag har eldat i.
Om det behövs märks det. Vi har en täljstensspis i gillestugan. Huset har självdragsventilation och ventilationen i duschrummet i källaren suger ut luft ur huset vintertid när röret är fyllt med varmluft. Skorsstenen är kall när spisen inte används och kall luft blockerar eller rasar ner i spisen.

Ibland räcker lite tidningspapper för att få bort luftspärren, men ibland behövs mer. Jag har sedan några år en varmluftspistol som får förvärma några minuter samt under etableringsfasen för att slippa få gillestugan fylld med rök. Behövs bara när spisen stått oanvänd några veckor.

• Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Kan ju vara så enkelt som att ni har dålig vedförvaring med. Har lite av det problemet. Måste ta in veden ett tag innan för att det ska funka bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.