14 825 läst ·
122 svar
15k läst
122 svar
Spiskassett värmer inte
Ja, det är nåt mysko med detta. Kanske ett populärt tänkande?
När brinner ett ett flervåningshus av trä upp snabbast?
Om man tänder på längst upp eller i våningen längst ned?
Såg före jul några skyskrapor som brann effektivt.
Tror det berodde på att värmen spred sig uppåt, men jag kanske har fel.
När brinner ett ett flervåningshus av trä upp snabbast?
Om man tänder på längst upp eller i våningen längst ned?
Såg före jul några skyskrapor som brann effektivt.
Tror det berodde på att värmen spred sig uppåt, men jag kanske har fel.
Redigerat:
Har en Keddy instats modell något större (sk2000), med sidofönster. Pga anledningar så har vi inget hål i kåpan, samt ram och galler runt. Tycker ändå den värmer vardagsrummet och angränsande utrymmen ganska väl. Rökgaserna ut är säkert varmare än om man har cirkulation runt röret, men mycket värme går in i kåpan och vidare ut i rummet ändå. Det syns snabt på termometern i hallen utanför att temperaturen hoppar upp någon grad per ilägg.
Så jag funderar på om de inte är andra problem med TS installation. Ser ut som en ganska massiv murstock som kanske absorberar mycket värme? För bra drag genom kaminen och skorstenen som drar ut varm rumsluft och suger in kallluft genom spaltventilerna? Det kan ju göra det kallare när man eldar. Det ser ut som att kaminen kommer upp i värme iaf, soten är bortbränd från vermikuliten. Jag brukar strypa tilluften direkt när den börjar bli så varm att insidan är vit igen. Vi har det ganska dåligt med tilluft, otäta fönster får göra jobbet.
Så jag funderar på om de inte är andra problem med TS installation. Ser ut som en ganska massiv murstock som kanske absorberar mycket värme? För bra drag genom kaminen och skorstenen som drar ut varm rumsluft och suger in kallluft genom spaltventilerna? Det kan ju göra det kallare när man eldar. Det ser ut som att kaminen kommer upp i värme iaf, soten är bortbränd från vermikuliten. Jag brukar strypa tilluften direkt när den börjar bli så varm att insidan är vit igen. Vi har det ganska dåligt med tilluft, otäta fönster får göra jobbet.
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Modellen är pyteliten och har en "optimal" mängd ved per inlägg. Väl beskrivet i manualen.F fribygg skrev:
Lägger man in för mycker kan det helt sonika slockna för att veden inte hinner bli varm nog så den tänder igen, modellen kräver att det inte finns några lågor när man lägger in mer ved, så veden måste antändas av värmen i glöd/väggar.
Har hänt mig.
H Hybro skrev:
Anledningen till att man vill/bör tända en brasa i en eldstad (kamin, öppen spis, vedpanna (förutom de som brinner "nedåt"), etc) är att man vill minska de skadliga rökgaserna vid ofullständig förbränning, man vill värma upp rökkanalen snabbt för att få bra drag, etc.H Hybro skrev:
En majbrasa har ingen rökkanal som behöver värmas upp, den tänds oftast ute i periferin å då blir det ganska snabbt varmt precis där det tänds.
Om ett (hög)hus börjar brinna så är det oftast en olyckshändelse, sen så blir det ofta en övertändning pga oförbrända gaser i rökgaserna. När de oförbrända gaserna antänds blir det en rökgasexplotion.
En rökgasexplotion har ungefär samma effekt som att hälla vatten på brinnande olja (ja det är skillnader).
Att elda upp hus och majbrasor har ganska lite att göra med att tända en kamin så "rent" som möjligt.H Hybro skrev:
Vill man få så snabb värme som möjligt eller använder blöt/dålig ved så tänder man i botten.
Vill man tända en kamin med bra ved och få ut så mycket av energin som möjligt i huset och så lite rök/sot som möjligt men kan offra dom extra 10 minuterna det tar tänder man uppeifrån (som rekomenderas av "alla" numera).
Bara att välja.
Jag är fostrad enligt detta men har nyligen konverterat till att bli topptändare. Tycker det går snabbare och enklare att stapla korsvis med det massivaste materialet underst. Med tändkuber och torr ved så tar det sig bra ändå. Det som tvingade mig till att börja köpa tändkuber var just en modern Keddy som enbart ger dig en chans att tända. Måste man öppna för att peta in mer papper, som jag gjort med gamla kaminer, så kommer all rök in I rummet pga kaminens geometrier.H Hybro skrev:
Du har inte stängt spjället ?FQT skrev:
Tycker också att det borde blir varmt i rummet.
Vi tänder på en tänd påse ovan för kassetten för att värma upp skorstenen först innan vi tänder på veden. Vi har luckan öppet ett tag tills vi ser elden har tagit sig sen stänger vi den. Men då dör den. Tycker det är så mäktig. Har inte hänt dem första gångerna vi eldade. Har eldat på samma sätt…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som flera säger saknas utloppet i "kåpan" som i alla fall Contura rekomenderar. Skickar länk till den kamin jag installerade hemma, kommer mycket värme genom hålet i kåpan.FQT skrev:
Hej
Har en fråga till experterna här.
Lite info: 60-tals hus. Tre våningar: källare, bottenvåningen och vind.
Allt är original förutom det nya taket. Huset har självdrag.
Till frågan: vi har satt in en spiskassett men tycker inte att den värmer något. Det brinner på bra men det är bara strålningsvärme typ 30 cm från luckan. Vi kan ju inte sätta en värme-fläkt-spridare som man kan göra med en kamin.
Vad kan vara fel och kan man hjälpa till med spridningen?
https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb9b21/1667300182752/iav_Contura_i5_se.pdf
Instämmer med Alfredo om det funkat innan. Tänker också om spjället sitter kvar och har lossnat från axeln. Hände för min pappa efter att sotaren körde klotet i spjället. Jag fattade det som att spjället var borta men att reglaget var kvar? Annars kan ju spjället står i fel läge med.
Redigerat:
Om det behövs märks det. Vi har en täljstensspis i gillestugan. Huset har självdragsventilation och ventilationen i duschrummet i källaren suger ut luft ur huset vintertid när röret är fyllt med varmluft. Skorsstenen är kall när spisen inte används och kall luft blockerar eller rasar ner i spisen.useless skrev:
Ibland räcker lite tidningspapper för att få bort luftspärren, men ibland behövs mer. Jag har sedan några år en varmluftspistol som får förvärma några minuter samt under etableringsfasen för att slippa få gillestugan fylld med rök. Behövs bara när spisen stått oanvänd några veckor.
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer